Ik ga met
@Bakkertje mee dat een leaseauto echt niet per definitie goedkoop is. Bij mijn werkgever is een eigen bijdrage verplicht voor alle leaserijders (mits je privé rijdt), deze varieert o.b.v. co2 uitstoot. De bijdrage mag van de belasting verrekend worden met de bruto bijtelling waardoor de helft van de bijdrage effectief betaald moet worden. Hiermee kost de Superb me netto iets meer dan €500 in de maand.
Vorig jaar heb ik 8.000 km privé gereden, dat is dus netto per kilometer €0.75.
Ik denk eerlijk gezegd dat ik voor €0.75 per kilometer privé best een nieuwe Superb kan rijden. Dan moet hij misschien wat langer mee dan 4 jaar, maar dat kan natuurlijk makkelijk als je maar 8.000 km per jaar rijdt. Het voordeel van gewoon de bijtelling en bijdrage slikken is natuurlijk wel dat je niet eerst die investering hoeft te doen en dat je tot op de cent nauwkeurig weet wat de auto je kost.
En oh ja.. Ik zou natuurlijk ook geen nieuwe kopen, maar een lekkere dikke gebruikte
Die overweging maak ik elke keer opnieuw als de lease auto aan vervanging toe is. Tot nu toe is de weegschaal steeds uitgeslagen naar het gemak van lease, maar het kriebelt, dus wie weet wat het de volgende ronde wordt