Welke dealer geeft nog "gratis" onderdelen bij bestellen van een octavia tbv lease.

Rataplan

Forumguru
Nu is het sinds Wiebes het bijtellingstarief heeft verhoogd naar 20% wel ietsjes eerlijker geworden, maar toch. Nog steeds rijd je voor dat geld niet privé een vergelijkbare auto, verre van zelfs!

M'n vader koopt iedere drie a vijf jaar een nieuwe 5-serie op de zaak. Die betaalde eerst altijd de 25% en is nu blij met de 3% verlaging. Knoop-vestzak als ondernemer, je betaald en alle onderhoud, afschrijving, wegenbelasting etc etc en daarop ook bijtelling.

Heeft zich alleen nooit laten leiden door bijtelling, dan maar iets meer maar wel de auto die je wilt rijden.
 

Spierings

Forumguru
Als ik ondernemer was van een goed bedrijf met tig werknemers dan zou ik denk ook ook niet naar de bijtelling kijken;)

Heb zelf geen wagen van de zaak, maar verdien wel redelijk goed voor mijn functie.. Maar dat verandert niks aan het feit dat met een eigen huis, vrouw en kind het geld niet voor het oprapen ligt. En dan snap ik heel goed dat sommige net wat meer voor hun geld willen (alle beetjes helpen)
 

Bakkertje

Forumguru
@Havana Die leaseauto krijg ik tot mijn beschikking omdat ik een ambulante functie heb. Ik zit er dan ook gemiddeld zo'n 800 km per week zakelijk in. Omgerekend een dag extra per week. Het is echt niet allemaal halleluja. Nog even los van het feit dat het niet mijn auto is en ik alleen voor het privé gebruik betaal. Even de rekensom andersom, voor de 12000 (rekent makkelijk) kilometer die ik per jaar privé rijd, betaal ik iedere maand 370 euro netto en laat ik nu voor de 4 dagen die erin zit nu eens 300 euro rekenen (en verlofdag kost me meer, maar goed). Samen dus 670 euro per maand, dat is dus 67 ct per kilometer. Kortom zo goedkoop is ie niet en dan heb ik het nog niet eens over het feit dat leasemaatschappijen en dealers aan alle kanten geld aan je willen verdienen.

Kijk je naar een nieuwe Kodaiq dan kost die volgens autoweek 56,1 cent per kilometer, op basis van 15000 km per jaar, 4 jaar afschrijving..
 

Spierings

Forumguru
@Bakkertje die reistijd hoort toch gewoon bij je werk? Hoort niet echt bij de vergelijking.. iemand zonder wagen van de zaak kan ook die tijd en kilometers maken zonder er iets voor betaald te krijgen.

Ik tank gemiddeld al voor 50 in de week, wegenbelasting €35, verzekering €35. Als ik dan voor €100 ook nog eens een nieuwe wagen zou rijden, dan zeg ik ook dat het niet zo duur is. En dan ben ik gewoon van een Fabia uit gegaan en reken ik het onderhoud niet eens mee..
 

Bakkertje

Forumguru
@Bakkertje die reistijd hoort toch gewoon bij je werk? Hoort niet echt bij de vergelijking.. iemand zonder wagen van de zaak kan ook die tijd en kilometers maken zonder er iets voor betaald te krijgen.

Klopt, maar die krijgt voor die kilometers ook gewoon een reiskostenvergoeding, die krijg ik als leaserijder niet en daarmee hoort ie wat mij betreft wel degelijk in het vergelijk..
 

redfoxert

Senior Member
Ik kreeg een vlaai bij mijn lease bak toen ik hem ging ophalen. Meer kon er inderdaad niet vanaf.

Hoorde zelfs van de verkoper dat sommige lease maatschappijen vereisen dat een auto die voor onderhoud wordt binnengebracht van binnen en buiten volledig gewassen weer terug naar de berijder moeten, zonder dat ze daarvoor worden gecompenseerd. De prijzen voor onderhoud zijn vervolgens ook helemaal uitgekleed en uitonderhandeld tot het laagste nivo.
 

Canon-Eye

Forumguru
Kortom zo goedkoop is ie niet
Dan rij je toch gewoon niet privé met de dienstauto?
Die keuze is er altijd. Of je dan voordeliger uit bent, hangt natuurlijk van allerlei omsandigheden af - kwestie van sommetjes maken: zo ja, doen, zo nee, niet doen én niet zeuren.
Zo stond ik er altijd in - en mijn laatste dienstauto was een 25% O2c 1.9 TDI (pd), waar ik wel een aardige eigen bijdrage voor aan de werkgever moest betalen. Maar die ging dan weer met dezelfde vaart van de bijtelling af: win-win dus. Met een privéauto voor de niet-zakelijke kms was ik onder de streep toch duurder uit geweest, en dan had ik ook nog de 'risico's' van een eigen auto erbij gehad (onverwachte reparaties, schade e.d.).
 
@Mali het kost jou geen €15 per maand extra voor vrije dealerkeuze. De leaseprijs gaat met €15 in de maand omhoog, dus kost het je werkgever €15 per maand extra. De catalogusprijs van de auto verandert niet en het bijtellingspercentage ook niet. Voor de berijder dus geen verschil.

Waarom er nog werkgevers zijn die dit betalen is me een raadsel.. Als de berijder de auto niet wil ophalen bij de centraal leverende dealer dan wordt de auto thuis of op het werk afgeleverd. Voor de werkgever levert vrije dealerkeuze geen enkele toegevoegde waarde. Als je je werknemers zo hard dat setje dakdragers gunt kun je die beter zo weggeven, stuk goedkoper...
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Ik ga met @Bakkertje mee dat een leaseauto echt niet per definitie goedkoop is. Bij mijn werkgever is een eigen bijdrage verplicht voor alle leaserijders (mits je privé rijdt), deze varieert o.b.v. co2 uitstoot. De bijdrage mag van de belasting verrekend worden met de bruto bijtelling waardoor de helft van de bijdrage effectief betaald moet worden. Hiermee kost de Superb me netto iets meer dan €500 in de maand.

Vorig jaar heb ik 8.000 km privé gereden, dat is dus netto per kilometer €0.75.

Ik denk eerlijk gezegd dat ik voor €0.75 per kilometer privé best een nieuwe Superb kan rijden. Dan moet hij misschien wat langer mee dan 4 jaar, maar dat kan natuurlijk makkelijk als je maar 8.000 km per jaar rijdt. Het voordeel van gewoon de bijtelling en bijdrage slikken is natuurlijk wel dat je niet eerst die investering hoeft te doen en dat je tot op de cent nauwkeurig weet wat de auto je kost.

En oh ja.. Ik zou natuurlijk ook geen nieuwe kopen, maar een lekkere dikke gebruikte :jaja: Die overweging maak ik elke keer opnieuw als de lease auto aan vervanging toe is. Tot nu toe is de weegschaal steeds uitgeslagen naar het gemak van lease, maar het kriebelt, dus wie weet wat het de volgende ronde wordt :D
 

rudolfi

Forumguru
Ik deel Havana zijn mening wel.
Bij mijn vorige functie had ik altijd een lease auto en bij mijn huidige functie niet.
Ben er wel achter dat prive een nieuwe auto rijden duurder is als een vergelijkbare auto in de lease.
En ja een lease auto kost ook geld, maar niet zoveel als prive in een nieuwe gelijkwaardige auto rijden.
 

Bakkertje

Forumguru
@rudolfi kun je dat eens voorrekenen?

Mijn auto kost (volgens autoweek) 62,2 ct per kilometer. Ik betaal voor mijn privé kilometers meer nu, dus ik ben heel benieuwd hoe je aan die stelling komt..
 

rick_l

Lid
Een leasewagen is voor mij duurder. Ik zou nooit prive een dergelijke nieuwe en luxe wagen kopen en rijden.
Maar goed, nu ik hem heb ben ik er ook wel blij mee.

Een hogere leaseprijs doet alleen pijn als je daarmee boven je budget komt en er dus iets aan moet meebetalen.
Maar het zijn wel de kleine dingetjes. Kun jij zelf je dealer uitzoeken, zal hij ook meer doen om je te houden. Auto leveren levert ze niet of amper iets op, maar het onderhoud daarentegen.

Bij mijn huidige centraal geleverde leasewagen had ik niet eens voldoende brandstof om thuis te komen (werd door de leasemaatschappij in Maarssen geleverd omdat ik daar die dag zat en ik moest naar de provincie Zeeland)
 

rudolfi

Forumguru
Als ik gewoon kijk wat ik nu maandelijks kwijt ben aan kosten en wat ik voor de lease auto kwijt was per maand.

Lease auto per maand netto bjitelling incl. Eigen bijdrage € 371,- (15.000 km vrije prive km).
Prive auto per maand (wegenbelasting, verzekering, afschrijving, onderhoud en brandstof) € 592,- op basis van autoweek. Ik rijd wel iets meer als 15.000 per jaar dus meer brandstof kosten en ben iets minder kwijt van zekering maar dat heft elkaar ongeveer op.
 

Bakkertje

Forumguru
En hoeveel krijg je van je werkgever voor je woon-werk / zakelijke kilometers? Als je die aftelt van je maandelijkse kosten dan denk ik dat het voordeliger is om privé te rijden.
 

rudolfi

Forumguru
Voor mijn woonwerk krijg ik maandelijks een bedrag van ongeveer € 40.
Voor zakelijke kilometers die ik bijna niet maak krijg ik 19 ct/km belast.
Dus ik blijf erbij dat leasen voor mij goedkoper was.
Maar nu mag ik wel zelf elke kleur kiezen die ik wil en als ik iets verandert wil hebben hoef ik niet eerst met de LM te overleggen. Wel met de vrouw en die kan ook knap moeilijk doen. :D

Nu houd ik op Mali zijn topic te vervuilen
 

Spierings

Forumguru
En hoeveel krijg je van je werkgever voor je woon-werk / zakelijke kilometers? Als je die aftelt van je maandelijkse kosten dan denk ik dat het voordeliger is om privé te rijden.
Het hangt er natuurlijk ook vanaf wat je voor je werk doet en hoever je van je werk woont.. in mijn oude en huidige werk rijden er veel wagens echter wonen ze vrij dicht bij het werk. Denk daarbij aan demo wagens etc... Deze krijgen meestal maar een beperkte reiskosten vergoeding indien ze particulier een wagen rijdt..

En dan kun je denk ik gerust stellen dat je met een bijtelling van 371 goedkoper uit bent...
 

elsinga

Forumguru
Rekensommetje voor mij: een aangeklede O3 combij 2.0 TDI 150pk (analoog aan wat ik nu rij) zou mij netto 281,-/mnd kosten. Hij valt net binnen het lease-budget van (een ruime) €925,- en ik betaal dus alleen de bijtelling. Daarvoor mag ik dan onbeperkt privé rijden, maar alleen in NL op kosten van de baas tanken. Ik betaal dus voor die 1000km prive die ik per maand ongeveer rij 28 cent per kilometer.

Voor een aangeklede Superb (die over het leasebudget heengaat) zou ik bijvoorbeeld tussen de 350 en 400 euro netto betalen, afhankelijk van type (Ambition of Style Business) en bak (hand of DSG). Kilometerprijs zou dan max 40 cent zijn. Kan prive wellicht goedkoper, maar dan zeker niet nieuw en met risico.
 

Bakkertje

Forumguru
Het hangt er natuurlijk ook vanaf wat je voor je werk doet en hoever je van je werk woont.. in mijn oude en huidige werk rijden er veel wagens echter wonen ze vrij dicht bij het werk. Denk daarbij aan demo wagens etc... Deze krijgen meestal maar een beperkte reiskosten vergoeding indien ze particulier een wagen rijdt..

En dan kun je denk ik gerust stellen dat je met een bijtelling van 371 goedkoper uit bent...

Maar dat bedoel ik dus, als ik op mijn fiets naar het werk zou kunnen en dus geen ambulante functie zou ik ook veel reistijd besparen.
iemand die net zover als ik van zijn werk woont krijgt een reiskostenvergoeding en is daarmee voordeliger uit dan ik ..
 
Bovenaan Onderaan