Welke LED mistlampen voor mijn Octavia?

Ik vind de gele gloeilampjes in mijn mistlampen er niet mooi uitzien, en ik zag al wat handige klussers die er witte LEDs in hebben gezet.

De linkjes in de handleidingen naar de lampjes zelf geven echter vaak een 404, dus ik wil graag weten welke lampjes gaan werken in mijn Octavia uit mei 2018. Iemand een linkje naar lampjes die wel gaan werken? Ik zag namelijk dat je foutmeldingen met de canbus kunt krijgen als je niet de goede lampjes hebt..

Ik vond zelf bijvoorbeeld deze: https://www.amazon.nl/H11-H8-H9-led-mistlampen-dagrijlicht/dp/B082XMLZHS/
Iemand die die toevallig in zijn/haar Octavia heeft?
 

1983jeroen

Forumguru
Ik heb deze:

Passen qua lichtkleur heel goed bij de Osram H7 LEDs die ik ook heb.
Geen foutmeldingen en dimmen ook een beetje zoals halogeen. Omdat ze veel meer licht geven valt het in bochten wel heel erg op dat ze aan springen.

Enige nadeel van deze is dat de stekker van de Skoda er niet goed op bleek te passen doordat de behuizing deels in de weg zit. Heb wat van het kunststof van de stekker verwijderd, maar met behoud van de vergrendeling uiteraard. IMG_20230803_154936282~2.jpg
 

serum

Forumguru
Ik gebruik deze en heb niets aan hoeven passen. Je kan het rooster voor de mistlampen heel eenvoudig verwijderen met het haakje dat in je kofferbak zit (parallel tegen de rijrichting van de auto trekken) en de mistlampen draai je los met een torx schroevendraaier. (Ik dacht drie schroeven) Ook deze dimmen bij het uitschakelen.

 

1983jeroen

Forumguru
Wel bijzonder dat die van jou weer een heel andere bouwwijze hebben. Dat moet toch ook een ander lichtbeeld geven. Ben wel benieuwd naar de verschillen
 
Ik gebruik deze en heb niets aan hoeven passen. Je kan het rooster voor de mistlampen heel eenvoudig verwijderen met het haakje dat in je kofferbak zit (parallel tegen de rijrichting van de auto trekken) en de mistlampen draai je los met een torx schroevendraaier. (Ik dacht drie schroeven) Ook deze dimmen bij het uitschakelen.

Er zit een haakje in mijn kofferbak? :LOL:

Ik heb bovenstaande besteld, dank voor de reacties!
 

Smeeuwis

Donateur
Check even dit draadje:


en deze:

 
Mosterd na de maaltijd, maar ik heb deze er al maanden in zitten:
https://www.aliexpress.com/item/100...order_list.order_list_main.103.77a91802SyosQM

Geen foutmeldingen, geeft mooier effect bij bv bochtverlichting dan gele halogeen mistlampen bij witte H7 LED lampen.
Maar net als alle andere FL O3's met witte LED H7, die gele stad/DRL lichten zijn voor mij nog een doorn in mijn oog haha
Dat is nog altijd beter dan de halogeen H15 pitten in mijn auto, ik stoor me daar zo enorm aan. Als ik ze wil vervangen door LED dan ben ik illigaal bezig :(. Hopelijk komt Osram binnenkort uit met straat-legale H15 LEDs.
 

Smeeuwis

Donateur
Ach, illegaal... Ik rij al twee Octavia's rond met achterlichten waarin de knippers en de achteruitrij lichten vervangen zijn door LED's. Die zitten dus in een fitting voor halogeen en heel formeel mag dat niet nee. In NL is het geen APK afkeur, je zou door een overactieve diender aangehouden kunnen worden en dan moet je ze ter plekke vervangen of je krijgt een boete en WOK status. Nogmaals, allemaal in theorie want in de praktijk gebeurt dit maar zelden. En als het gebeurt is het vaak onderdeel van iets groters: rijgedrag, illegale straatraces, dat soort gedoe... Ik denk dat de meeste agenten in NL het niet eens weten.

Bij onze oosterburen ligt dat iets anders. Ik heb altijd reservelampjes bij me. Maar na meerdere reizen door Duitsland met deze illegale lampjes nog nooit een probleem gehad. Aangezien je je mistlampen vóór ook maar beperkt mag gebruiken (alleen mist en slecht zicht door regen en/of sneeuwval) zou ik de gok wel durven nemen. Bij mij zitten er GP Thunder 5800 Kelvin in maar die geven aanmerkelijk minder licht door die blauwe coating. Ben er dus achteraf gezien geen grote fan van.

Overigens werkt echt geel licht in mist juist beter dan té wit. Maar dat het er minder fraai uit ziet vind ik ook...
 

Slider

Forumguru
@Raoul Esman H15, kan je net als mistlampen enzo, prima vervangen voor LED. Puur voor dimlichten en diens lichtbundel/verblinden is het kritisch, alle andere kan je zo vervangen.
Jij KAN ze tenminste vervangen, in de FL O3 kan je er niet bij, zijn ze onderdeel van de unit en niet vervangbaar.
 

Sjoda Octaaf

Actief lid
Setje led besteld bij oom Ali , tevreden ermee Storing vrij tot nu.
- Achter knipperlichten.
- Achteruit licht.
- Mistlampen.
 

Bijlagen

  • xstorm1.jpg
    xstorm1.jpg
    117,6 KB · Weergaven: 34

serum

Forumguru
Ah, ja die zijn wel wat geel inderdaad.

6000k is het nieuwe hip voor lampen. Maar als ze in 4300k te koop waren geweest had dat ook mijn voorkeur gehad. Om die reden ook voor de footwell raditioneel halogeen geplaatst ipv LED. Vind het zo kil die 6000k Chinees warmwit was jaren terug ook fris 6500k. Je moest geel bestellen voordat je richting de 2700 a 3000k ging
 

Captain Hook

Forumguru
6000 Kelvin is 6000 Kelvin.

blog_kleurtemperatuur.png


Dat is gewoon een natuurkundig gegeven.
Of de Chinezen zich ook aan die definitie houden, is een ander verhaal...
 

serum

Forumguru
Die kelvin waarde kan je niet aan tornen, een begrip als warmwit is kennelijk subjectief. (voor ons is warmwit ~2000k, in China begint het nu zo'n beetje bij 3000k, voorheen was die grens hoger) Toen ik een jaar of 15 geleden begon met de lampen in huis te vervangen en te bouwen aan verlichting diverse 'warmwitte' lampen in huis gehad die voor onze begrippen meer richting daglicht/6500k gingen met een ronduit belabberde kleurechtheid. (Dit is de laatste jaren enorm verbeterd)
 
Bovenaan Onderaan