Welke LPG installatie

Bij het zoeken in dit forum kreeg ik 0 resultaten bij de zoekterm lpg, gas of g3! Ik kan me niet voorstellen dat er geen Octavia's op LPG rondrijden.
Zijn er ervaringen onder de forumdeelnemers met een G3 installatie. In Rijswijk kost het inbouwen t/m maart 2012 € 1595,00 voor een LANDI RENZO (G3) lpg installatie. Ter vergelijking: bij mijn "huisdealer" kost het inbouwen maar liefst € 2800,00!!! Dus dat scheelt nogal!
Het omslagpunt ligt tegenwoordig een stuk lager dan voorheen.

Ik heb geen flauw idee wat goed en niet goed is. Het is in ieder geval een erkend inbouwstation met RDW certificaat, dus ook alle rompslomp achteraf mbt keuren is geregeld.
 

van_der_P

Senior Member
Als je het niet bij de Skodadealer besteld kun je problemen met de garantie krijgen als er een beroep op gedaan moet worden. Daarom kun je beter je LPG-G3 installatie via de dealer bestellen of wachten tot de garantie om is.
Je komt bij problemen in een gebied terecht dat de dealer zegt het ligt aan de gasinstallatie, en de gasboer zegt het ligt aan de auto.
Wie heeft gelijk ?
Het leidend voorwerp is de klant.
 

Falcon

Donateur
LPG rijden op 1.6MPI present uit 2008!

Net de 150000km aangetikt.. en met alleen een kleine aanpassing in het motormanagement en met 1 keer een backfire (wat wel vaker voorkomt).

Ik heb een Vialle GasFX ringtank (71 liter.. praktisch te vullen bij de pomp 51 liter ivm gasdruk)... en ik rij 450km op 1 tank en ik ben een vlotte rijder.
 
Ikben totaal geen voorstander van LPG aangezien ik afgelopen 3,5jaar er mee rijdt (Seat Leon, 1.6). Veel problemen en voor mij nooit meer, dus ik zou kijken naar je garantie van de motor en dus toch dealer nemen!
 

van_der_P

Senior Member
LPG-G3 zou een goed alternatief kunnen zijn voor diesel. Ik denk daar weleens over.
Maar je hoort ook regelmatig dat er mensen problemen mee hebben.
Waar liggen die problemen dan aan ?
En hoe belangrijk is het inbouwstation bij het goed (blijven) functioneren van de installatie.
 

Wijnand850

Forumguru
Ik vraag me af wat het prijsverschil is tussen de Landi en de Vialle installatie (die de dealer aanbiedt, gelet op de prijs). Is de Landi ook een systeem vergelijkbaar aan Lpi? Zodat je geen vermogensverlies hebt bij rijden op gas? Zo ja, dan wist ik het wel en werd het de Landi.

Bij mijn vorige auto (Volvo) heb ik een nieuwe Lpi installatie in laten bouwen, waar ik even na het verlopen van de garantietermijn een hoop kosten aan heb gehad die niet exemplarisch zijn (pomp en diverse verstuivers kapot). Ik mocht toen €1100 aftikken, en Vialle liet zien dat service niet in hun woordenboek voorkomt. Ondanks dat de garantietermijn nog maar net verlopen was, kon ik fluiten naar coulance. Ze namen niet eens de moeite om weer contact met me op te nemen. Hoe het staat met het oplossen van problemen wordt ook gedemonstreerd op dit forum. Lees maar eens hoe ze de problemen rond LPdi (niet) aanpakken. Die problemen zijn ook niet exemplarisch. Het is voor mij de reden geweest om voor een diesel te gaan, en van z'n leven niet meer voor een Vialle installatie.
 
Injectoren zijn 8x vervangen in eerste 2 jaar, cilinderkop na 80.000km vervangen, motorstoringen in overvloed, op 3 cilinders rijden (probleem niet te vinden) en dat alles met een Vialle GasFX.

@van_der_P : ik zie LPG niet als vervanger voor diesel. Eerder een "tussenoplossing" voor benzine en diesel. En als ik mag kiezen zal die "tussenoplossing" nooit meer op de dam komen waar ik woon.
 
Ik heb qua installatie goede ervaringen met GasFX (Vialle) LPi installaties. Ik heb deze in twee Seats Alhambra gehad zonder problemen aan de installatie (oh ja, je tank niet leegrijden want dan gaat het pompje voor het vloeibare gas drooglopen waarna je het duidelijk blijft horen). Voordeel van de LPi installaties: door het ontbreken van de verdamper zeker geen backfire meer. Op tweede auto resulteerde het rijden op gas wel tot zeer hoog olieverbruik, terwijl de eerste geen enkel probleem had. Met beide auto's in 3 jaar ongeveer 170.000 km gereden.
 

Wijnand850

Forumguru
...je tank niet leegrijden want dan gaat het pompje voor het vloeibare gas drooglopen waarna je het duidelijk blijft horen...
Dat heeft weinig met drooglopen te maken, daar zijn ze tegen beveiligd. Zodra de tank leeg is schakelt de installatie terug naar benzine (daar heb ik overigens nooit op gewacht). Als je de pomp duidelijk blijft horen kun je vast de spaarpot stuk slaan voor een nieuwe pomp. Dat is dan nog slechts een kwestie van tijd...
 
Vriendelijk verzoek aan iedereen om niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor jullie begrip.

Ik heb ook nooit de tank leeggereden, maar (volgens zowel dealer als gasinbouwer) is het nodig dat er een bepaalde hoeveelheid (vloeibaar) gas in de tank blijft, omdat het pompje "nat" moet blijven. Het kwam er volgens de leverancier op neer: er moet minimaal 10 liter in de tank blijven ....
Wat betreft het duidelijk kunnen horen, houden ze het nog zeker een jaar vol bij de Vialle installaties :) daarna ben je tussen de 400 en de 800 euro kwijt :(
 

Wijnand850

Forumguru
Wat betreft het duidelijk kunnen horen, houden ze het nog zeker een jaar vol bij de Vialle installaties :) daarna ben je tussen de 400 en de 800 euro kwijt :(

Zullen we daar drie weken van maken? Ik was 600 euro voor de pomp kwijt en twee keer 250 euro voor de verstuivers in een periode van minder dan een half jaar. En daar moet je weer veel kilometers voor maken om die terug te verdienen...
 
Ik rijd met mijn rs ook op LPG. Ik zou met niet blind staren op prijzen aangezien het belangrijk is dat je een goede installatie laat inbouwen door capabele mensen. Mijn broer had zeer goede ervaringen met een bedrijf waar ik zelf mijn BRC-installatie heb laten inbouwen. Deze installatie was net op de markt voor mijn motor. Maar om een lang verhaal kort te maken: Ik ben zeer tevreden over zowel de installatie als het bedrijf, dit is ABK-autogas in Alkmaar. In eerste instantie had ik na het inbouwen wat kleine probleempjes welke naar volle tevredenheid zijn opgelost. De auto loopt super, ik merk absoluut geen verschil met rijden op benzine of een hoger verbruik en kan ruim 500km op een gastank rijden. Ik zou je in ieder geval dus sterk aanraden naar een goed bedrijf te gaan, waarbij ik je ABK-autogas dus zeer kan aanraden aangezien ze daar zeer veel verstand van zaken hebben. (Er staan vaak auto's vanuit het hele land en daarbuiten om problemen op te lossen). Oja ik was geloof ik ongeveer 2000 euro kwijt voor mijn installatie.
 
Zullen we daar drie weken van maken? Ik was 600 euro voor de pomp kwijt en twee keer 250 euro voor de verstuivers in een periode van minder dan een half jaar. En daar moet je weer veel kilometers voor maken om die terug te verdienen...
Denk toch dat het aan de pomp ligt. Ik rijd sinds Augustus met een Seat Altea Xl uit 2007 op Lpg en ik heb al vanaf het begin dat de pomp een enorme herrie maakt als je de auto start. Als hij eenmaal overgeschakeld is naar Lpg heb ik er bijna geen last van. M.A.W. ik rijd nu dus al bijna 6 maanden met een pomp die herrie maakt. En nog even terug te komen op dit topic, ik heb al 2 Skoda Octavia's versleten op Lpg en alletwee met een hoge kilometerstand weggedaan. 1 met 350000km en de andere met 410000km. Toen ze weggingen reden de auto's nog goed. Het ligt ook een beetje hoe de auto bereden word.
 

Ronnie

Forumguru
Totaal geen problemen hier; 210.000 Km met een AG/Teleflex G3-SGI installatie......... 50ltr. ringtank, 38ltr. max. vulling en dan weer 520 km rijden.
 

Wijnand850

Forumguru
...ik heb al vanaf het begin dat de pomp een enorme herrie maakt als je de auto start. Als hij eenmaal overgeschakeld is naar Lpg heb ik er bijna geen last van.
Dat is ook normaal, dat lawaai maakt de pomp tot het systeem op druk is (paar seconden). Daarna wordt 'ie stil. Ik heb het over permanent lawaai dat klinkt als de pomp draait tijdens rijden op LPG. Als dat gebeurt (en bij Vialle is niet de vraag of dat gebeurt, maar wanneer) dan heeft je spaarpot z'n langste tijd gehad. Dan is het echt met een paar weken over en uit voor de pomp.
 

bobby45

Actief lid
mijn lpg voor de 1.4 tsi doet dat ook maar ontlucht en pomp de lpg door zo dat de leidingen niet vol komen met gas bellen.
deze start allen als je snel instap en start.

70 liter 1 op 13,5

geef hem zelf onderhoud dat de 60 000 km beurt olie 30 euro olie filter 9 lucht filter 15 euro
 
Ik ben door alle wisselende verhalen hier nog steeds niet overtuigd. Vooral de kosten over pompen en verstuivers houden mij tegen om de ombouw te laten doen. Mijn auto heeft nnu 90000 op de klok, waarvan ik er in 2 jaar bijna 45000 van heb gemaakt. Via andere kanelen hoor ik ook dat een kop-revisie nogal eens te wijten is aan het later laten ombouwen op gas omdat het blok flink warmer wordt van het rijden op gas. Een veel gehoorde kreet die ik nu hoor: "Gas is om op te koken....".

Al met al blijf ik achter met twijfels :ahum:
 

Wijnand850

Forumguru
Mijn Volvo had 228.000km gedraaid toen ik de LPi installatie heb laten inbouwen en die is weggegaan met bijna 400.000km, dus 90.000km lijkt geen enkel probleem. Het is wel verstandig om de motor goed te laten nakijken op de staat van de ontsteking. Ik weet niet of een 1.6Mpi nog een stroomverdeler/rotor/bougiekabels heeft, maar die zou ik vervangen bij inbouw. LPG heeft eerder last van een minder goed functionerende ontsteking. En voor minder dan 100 euro is alles vervangen.

De 1.6MPi heeft voor zover ik weet hydraulische klepstoters, wat 'm heel geschikt maakt voor rijden op gas. Koprevisies komen namelijk vrijwel uitsluitend voor bij motoren waarvan de kleppen worden bediend met vaste stoters, waarbij het stellen gebeurt met vulplaatjes. Dan ben je een keer uitgesteld en zit je inderdaad aan een revisie. Bij dat soort motoren moet ook regelmatig de klepspeling worden gecontroleerd, wat afhankelijk van de motor een dure grap kan zijn. Maar daar is bij de 1.6MPi dus geen sprake van.

Uit mijn relaas moet je overigens niet opmaken dat rijden op gas slecht is, alleen of de keuze voor Vialle wel zo verstandig is. Mensen die roepen dat gas is om op te koken leven wat mij betreft in de prehistorie en zijn niet helemaal meegegaan in de ontwikkelingen van rijden op gas. Ze weten in ieder geval niet waarover ze het hebben. En gas is financieel gezien interessanter dan rijden op diesel. Met een literprijs verschil van (bijna) een euro tussen gas en benzine en het feit dat de belasting voor G3 nauwelijks hoger is dan voor een benzine auto maakt dat de investering redelijk snel is terugverdiend (bij mij destijds binnen 7 maanden).

Succes met je keuze!
 
Bovenaan Onderaan