de tweede extreem olieverbruik bij rijden op gas.
Ik vraag mij af of dat olieverbruik door het rijden op gas is veroorzaakt. Seat/VW heeft wel meer motortypes gehad waarbij er meer dan normaal exemplaren waren die meer olie verbruikten dan brandstof.
alleen het verbruik op gas lag zo'n 10% hoger
Dat klopt, want de energie inhoud van LPG is lager dan die van benzine.
Overigens, ik denk dat de vraag of je deze auto beter kunt inruilen voor een diesel wat meer nuance behoeft. Het rijden op diesel wordt steeds duurder in vergelijking tot LPG. Het omslagpunt komt steeds hoger te liggen. Daar komt bij dat je nu weet wat voor auto je hebt, wat er aan mankeert en wat de staat van onderhoud is. Bij een andere auto (als je tenminste 2e hands koopt) is dat maar weer afwachten. Ook diesels met een hoge kilometerstand dalen hard in waarde en zijn met een lage kilometerstand duur in aanschaf.
Houdt er bij inbouw trouwens wel rekening mee dat het leegewicht van de auto stijgt en je zomaar een belastinggroep hoger kan uitkomen. Ik meen dat de gewichttoename iets van 35-40kg is.
Ik denk dat als ik nu moest investeren in een LPG installatie of in een andere dieselauto, en de huidige auto is verder in goede staat, dan zou ik voor inbouw van LPG gaan. Dat is het qua aanschaf het meest gunstig (voor de inbouwprijs van de LPG heb jij geen dieselauto), je hebt een nieuwe installatie met 2 jaar garantie, en je weet wat je hebt. Daarnaast is de hele installatie (uitgaande van de genoemde 1800 euro en nog komende prijsstijgingen) binnen een jaar terugverdiend.
Het verschil in rijden tussen benzine/lpg en diesel doet niet ter zake, want een 1.6Mpi laat zich uberhaupt niet vergelijken met een diesel qua vermogen of koppel.
Off topic: @jewepe: nee, nog niet maar dat gaat binnenkort wel gebeuren. Twee weekjes naar Tsjechië, waarbij jouw bagagerek hard nodig is om alle bagage achter de achterbank te houden :xyxthumbs: