Welke LPG installatie

Het blijkt dus wel dat je naar een goed bedrijf moet stappen, hier kunnen ze je precies de voor- en nadelen van een gasinstallatie voor jouw type motor vertellen. Ik heb ook getwijfeld gezien al die horrorverhalen hier, echter het enige nadeel van mijn installatie is dat ik geen reserveband meer onder de laadruimte kan stoppen.
 

Jewepe

Forumguru
@rob.verhoeff
Ik zou lekker de Landi Renzo installatie in laten bouwen en weg blijven van de LPI-installatie Vialle. De techniek van Landi is wat klassieker (verdamper) dan de Vialle (LPG-pomp in de gastank met drukleiding naar de injectoren). Deze laatste staat bekend om de pomp-problemen (zie verhaal van Wijnand850; is zeker geen uitzondering) en de kostbare reparaties :crazy:. Landi Renzo werkt al jaren samen met vrij veel autofabrikanten (o.a. Renault). Ik heb Landi installaties gereden in toch wat "moeilijke" auto's (o.a. Alfa Romeo en Renault) en vrijwel geen (kostbare) reparaties gehad. De meest recente ervaring is een Renault Scenic geweest (af dealer met Eurogas-installatie van Landi Renzo) en die heb ik bijna 100.000 km gereden met € 55,- aan reparatiekosten (draadbreuk in de draad naar een van de injectoren).

Wil je zo min mogelijk risico lopen, dan zou mijn advies zijn: ruil je Octavia in voor een (Octavia)diesel. Ook al is het misschien wat duurder qua operationele kosten (brandstof en wegenbelasting), aan het eind van de rit (bij inruil) komt het moment van terugverdienen :grin:. Een diesel met veel kilometers heeft gemiddeld genomen een hogere restwaarde dan een LPG-auto. En afschrijving is de meest bepalende factor bij het berekenen van de kilometerkostprijs (vraag maar aan een lease-deskundige). Ga maar eens rekenen. En als bonus heb je dan (jarenlang?) gereden in een uiterst soepele en relaxte voiture, heb je de helft van de tijd maar "aan de pomp" gestaan en heb je elke dag het plezier gehad dat je via je BC ziet dat je tussen de 5 en 6 ltr/100 km aan brandstofverbruik hebt. Grootste nadeel: de spaarzegeltjes worden ook minder :). Alhoewel dat laatste eigenlijk geen argument meer is, want Shell heeft ze zojuist afgeschaft.

@Wijnand850 (off topic)
Al op wintersport geweest :grin:?
 
@Jewepe, deze week bij twee dealerbedrijven geweest. Beiden niet heel positief over de in(om)bouw van/naar lpg. "Of ik niet meer interesse had in een diesel"!! Tja, daar komt de verkoper om de hoek kijken.... Hoewel je erg positief bent over de Landi, denk ik toch dat het nog even doorrijden wordt en wellicht over een jaartje een diesel....?!? Viel vanochtend bijna flauw van de benzineprijs € 1,67!! Vroeger zei ik nog wel eens "als de benzine 3 gulden de liter kost, dan stop ik met autorijden". Hij kost inmiddels Fl. 3,68 per liter! Waarvan akte.
 
Het blijft koffiedik kijken en een beetje een kwestie van "geluk" en vooral een goede gasinbouwer want de meeste dealers hebben er zelf niet teveel verstand van. Zoals eerder aangegeven twee verschillende ervaringen met twee Seats Alhambra (2.0i 8V); eerste geen enkel probleem, de tweede extreem olieverbruik bij rijden op gas. Het rijden op zich was geen enkel probleem en nauwelijks verschil in vermogen, alleen het verbruik op gas lag zo'n 10% hoger. Beiden betrof een splinternieuwe auto met GasFX (ik las op dit forum van Vialle) installatie, waarbij meteen een aangepaste kop geplaatst werd. Met beide auto's ruim 160.000 in 2,5 jaar (dus in totaal ruim 320.000 in 5 jaar) km gereden zonder verdere problemen. Alleen de bougies worden eerder vervangen omdat deze blijkbaar mer te lijden hebben van de hogere "vlamtemperaturen".
Daarvoor twee Renaults Scenic gereden met een Eurogas installatie. De eerste een 2.0 8V waarbij er misschien twee keer een kleine backfire opgetreden is in 3 jaar en 160.000 km tijd. De tweede was een 2.0 16V en een ramp, diverse backfires waarbij het inlaatspruitstuk aan gruzelementen was en de bougiekabels doormidden scheurden. Deze auto i.o.m de leasemaatschappij binnen twee jaar en ongeveer 100.000 km ingeleverd.

Na 25 jaar leaseauto's nu een nieuwe Octavia combi 1.6 TDI prive gekocht... heeeeeeerlijk, maar gewoon omdat ik een diesel lekker vind rijden.
 

Jewepe

Forumguru
@rob.verhoeff
Het is natuurlijk jouw keuze, maar een ruwe schatting leert dat het jaar doorrijden op benzine (inderdaad, wat een prijs) je zo ongeveer een € 1800,- extra gaat kosten aan operationele kosten t.o.v. diesel. Exclusief afschrijving. Ik kan natuurlijk niet in je portomonnaie (schrijf je dat nog steeds zó?) kijken, maar het is wel aan de orde. Het is, zoals gebruikelijk, de lastige afweging tussen korte en lange termijn en de euronen (€). Succes zou ik zo zeggen.

@MyFirstSkoda
Zelfde situatie en helemaal eens!
 

Wijnand850

Forumguru
de tweede extreem olieverbruik bij rijden op gas.
Ik vraag mij af of dat olieverbruik door het rijden op gas is veroorzaakt. Seat/VW heeft wel meer motortypes gehad waarbij er meer dan normaal exemplaren waren die meer olie verbruikten dan brandstof.

alleen het verbruik op gas lag zo'n 10% hoger
Dat klopt, want de energie inhoud van LPG is lager dan die van benzine.

Overigens, ik denk dat de vraag of je deze auto beter kunt inruilen voor een diesel wat meer nuance behoeft. Het rijden op diesel wordt steeds duurder in vergelijking tot LPG. Het omslagpunt komt steeds hoger te liggen. Daar komt bij dat je nu weet wat voor auto je hebt, wat er aan mankeert en wat de staat van onderhoud is. Bij een andere auto (als je tenminste 2e hands koopt) is dat maar weer afwachten. Ook diesels met een hoge kilometerstand dalen hard in waarde en zijn met een lage kilometerstand duur in aanschaf.

Houdt er bij inbouw trouwens wel rekening mee dat het leegewicht van de auto stijgt en je zomaar een belastinggroep hoger kan uitkomen. Ik meen dat de gewichttoename iets van 35-40kg is.

Ik denk dat als ik nu moest investeren in een LPG installatie of in een andere dieselauto, en de huidige auto is verder in goede staat, dan zou ik voor inbouw van LPG gaan. Dat is het qua aanschaf het meest gunstig (voor de inbouwprijs van de LPG heb jij geen dieselauto), je hebt een nieuwe installatie met 2 jaar garantie, en je weet wat je hebt. Daarnaast is de hele installatie (uitgaande van de genoemde 1800 euro en nog komende prijsstijgingen) binnen een jaar terugverdiend.

Het verschil in rijden tussen benzine/lpg en diesel doet niet ter zake, want een 1.6Mpi laat zich uberhaupt niet vergelijken met een diesel qua vermogen of koppel.


Off topic: @jewepe: nee, nog niet maar dat gaat binnenkort wel gebeuren. Twee weekjes naar Tsjechië, waarbij jouw bagagerek hard nodig is om alle bagage achter de achterbank te houden :xyxthumbs:
 
Ik vraag mij af of dat olieverbruik door het rijden op gas is veroorzaakt. Seat/VW heeft wel meer motortypes gehad waarbij er meer dan normaal exemplaren waren die meer olie verbruikten dan brandstof.

In dit geval wel; rijdend op LPG lag het verbruik zo tussen de 1 liter olie op 1000 - 1500 km ("1 liter per week" in mijn geval). Ik ben toen een tijdje (ook ivm vakantie, lange ritten ed) puur op benzine gaan rijden: 1 liter olie op ongeveer 5500 km. Vervolgens weer op LPG en het verbruik steeg weer naar rond de 1 liter op 1000 km.
Maar ik ben het met je eens: dit zal ook deels exemplarisch zijn, want de Seat die ik direct daarvoor op LPG reed (zelfde motor, zelfde merk gasinstallatie) verbruikte misschien een halve liter olie op 15.000 km. Het enige verschil was dat bij de tweede Alhambra de gasinstallatie (ivm leveringsproblemen) pas bij ongeveer 7500 km ingebouwd werd. De aangepaste cilinderkop was overigens wel direct geplaatst.
 

Freakin

Actief lid
Ook hier een Gas rijder met 1.6MPI motor!

Geen enkel probleem mee, en lach me nog steeds elke keer rot bij het tankstation... (Kassiere tegen man voor mij: das dan graag 92 euro.. En 1 minuut daarna de kassiere tegen mij: das dan graag 28 euro, whoehaha :smirk:)

Van de zomer 150 euro bespaard op een retour rit van zuid NL naar zuid Frankrijk tav benzine.

Het enige nadeel wat ik kan bedenken is dat je iets minder power hebt dan wanneer je op benzine rijdt. Het is wellicht een gevoelskwestie, maar volgens mij hangt de auto toch wat lekkerder aan het 'gas' op benzine..

Merk installatie: AG

Succes!
 

Falcon

Donateur
Trouwens wat betreft het motorolie verbruik, dat klopt. Bij mij is het verbruik ook 1 liter per +/- 1500 kilometer.
 

Freakin

Actief lid
Bij mij ook een hoger olieverbruik (bij mn oude alfa 156 diesel 1 liter op 10.000 km, nu denk ik 1 liter op 2500 km)
 

bobby45

Actief lid
http://www.lpgonderdelenshop.nl/epages/61481037.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/61481037/Products/VP0001

deze gaan nog wel eens stuk 400 euro

DSCN1712.jpg
 

o2bm

Lid
Mijn vorige auto (1.6mpi) had een Vialle G3 installatie. Heb ik ook later in laten bouwen. Geen enkel probleem mee gehad. Verbruik zeer netjes...
 

Ztjes

Nieuw lid
Als je problemen hebt met LPG ga naar Helvoirt (www.verdampere.nl) en deze echte vakman op lpg lost elk probleem op. En dit voor een zeer schappelijke prijs. Helaas zijn er nog maar heel weinig echte goede vakmensen in Nederland.
 

dj.verhulst

Forumguru
ik zit een octavia II 1.2 TSI op LPG g3 te overwegen uit 2010 met 145 K op de klok

zijn er dingen die ik moet weten ?
 
Bovenaan Onderaan