Welke motorolie gebruiken voor Fabia 1200?

turboturbo

Forumguru
Vast=vast=27Nm (= 'hand'vast?) las ik hier ergens. In het boekje van mijn fiets staat ook bijna overal 25 of 27Nm. Dat is echt niet zoveel, dat doe je al snel te strak denk ik.

Heb bij mijn motorfietsen ( de fabia is van mijn vriendin ) altijd na garantie het onderhoud zelf gedaan.
Met een bepaalde motor 274000 km gedaan, oliestop nooit vervangen !
Momenteel aan mijn zevende motor toe ( sinds 1978 ) en nooit problemen mee gehad ,
maar zoals iedereen zegt de stop zeker niet te hard aandraaien.
Bij mijn harley wordt zelfs een o-ringetje gebruikt als afdichting,bij mijn suzuki's en bmw's altijd koperen ringetjes gebruikt.
Ga hier inderdaad voor die enkele euro's niet op besparen , maar blijf het een rare carterstop vinden bij die skoda's :;) .

Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
...
Plug zelf is ook magnetisch voor het opvangen van afgesleten metalen deeltjes.

Dat is zeker niet het geval bij alle plugs hoor, dat ze magnetisch zijn.. in een versnellingsbak heb je meer kans om een magnetische plug te vinden dan in een gewoon oliecarter. Die van de Fabia ben ik 100% zeker dat ze niet magnetisch is, heb er namelijk laatst nog eentje in mijn handen gehad bij de kleine beurt. :)

geen probleem hoor, bij deze voor ALLE motoren voor de Fabia (ale, ik denk toch dat ik ze allemaal heb ;) )

Bekijk bijlage 23335

Er circuleert dus blijkbaar verschillend cijfermateriaal ?

Heb het instructieboekje nog eens opengeslagen en voor de fabia 1200 40 kw wordt 2.4 liter vermeld , oliefilter incluis .
Was trouwens het discussie-punt bij de officiele dealer : de olie stond ver boven het maximum ,op de factuur stond zefs 3.2 liter aangerekend.Werd ontkend, nee meneer , is onmogelijk bla bla bla , na controle terug bij dealer stond de olie duidelijk 1 cm boven het maximum en het teveel aan olie werd terug verwijderd.
Bij de volgende beurt hetzelfde verhaal ..........In zulke dealers heb ik echt geen vertrouwen meer :wavecry:.

Bij de laatste beurt ( bij bevriende garagist )werd er exact 2.4 liter olie in gedaan en het olieniveau stond mooi op maximum streepje . :thumbsup:

Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Er staat circa, he, dus het mag denk ik wel iets afwijken?

Ik heb dat ook eens waargenomen, dat de olie ruim 1 cm boven het max stond.

Ik heb daar toen niks mee gedaan, en sinds de laatste beurt en andere dealer staat ie weer netjes op max. In beide gevallen stond wel 2,9L op de factuur, maar ik vermoed dat dat gewoon uit de computer komt rollen voor betaling aan de klant (onderhoudspakketen) en dat de jongens in de werkplaats dat hooguit als voorschrift zien op een printje of scherm.....

Ik heb bijna de neiging om een grote sticker op de deksel te plakken: 'let op: 2,9liter olie' :facepalm: (En 3 bougies, niet 4 :pardon:)

Laatst bewerkt:
mij is altijd verteld dat te veel olie in het motorblok ook zeker schadelijk kan zijn :stop:inderdaad turbo turbo , je zou toch mogen verwachten dat de officiele dealer weet wat hij doet..........

mijn eigen bevriende garagist doet het tenminste zoals het hoort , volgende beurt ga ikhet zelf doen.

Br3cht

Actief lid
bij mijn fabia 1200 6v was er ook te veel olie in. Die van mijn broer en ouders ook (allemaal 1.2Benzine).
Steeds mochten we terug voor olie eruit te laten halen.

Nu doe ik alle onderhoud op mijn werk.
Wat wij doen bij de VAG wagens is ringetje eraf knippen, en een nieuw alu ring erop van 14mm.
Werkt al jaren goed, bij elke beurt nieuwe ring, nooit problemen met lekken.

turboturbo

Forumguru
Tja inmiddels is het te laat, maar een volgende keer zal ik ermee terug gaan.
Ik had het idee dat ze die 1.2 driecilinders niet zo vaak zien. Ik zie ze zelf ook bijna nooit, 't is altijd de 1.4mpi en 16V wat de klok slaat. :cool:

Joske

Forumguru
bij ons is het bijna 9 van de 10 een 1.4TDI dat je in een Faab aantreft, dus je ziet dat er best wat verschil op zit é ;)

turboturbo

Forumguru
België heeft idd een iets vriendelijk fiscaal klimaat voor kleine diesels (jullie betalen per cc geloof ik, niet per kW?)

Bovenaan Onderaan