De kwaliteit van de O1 was goed. Als je in de reliability index van Top Gear (en de betrouwbaarheidsindex van het Nederlandse Autoweek) kijkt dan zul je zien dat de O1 samen met de F1 de enige Europese auto's waren die in de top tien stonden, tussen de Subaru's, Honda's e.d..
Ik heb overigens zo'n 600 K km met O1 4x4's gereden (3 x 2.0 en 1 x 1.8T), en nooit problemen gehad. Met 100K km per jaar, en veel op onverharde wegen in de bergen en in gebieden een aardig eind van de bewoonde wereld af (zie profielfoto, gemaakt in Macedonie), wil je wel betrouwbaarheid... :-)
De O2 werd weliswaar vanaf 2005 geproduceerd, maar ik weet niet zeker of ze toen ook al de 4x4 produceerden. Mijn laatste lease-O1 4x4 met 1.8T motor was uit 2005, en ik meen me te herinneren dat ik toen met 100K km per jaar net zou uitkomen om in 2006 de eerste O2 4x4 te kunnen gaan rijden. Ik kan me vergissen (is alweer 7 jaar geleden), maar ik meen dat die 4x4 dus een stuk later kwam dan de normale O2.
Overigens had de 4x4 benzineuitvoering toen volgens mij nog geen turbo, maar een atmosferische 2 liter motor met 150 PK. Pas later kwam de 1.8T met 160pk.