Welke Octavias hebben 4x4 en welke niet?

RB77

Nieuw lid
Daarnaast zijn de O1 4x4's op een aparte productielijn geproduceerd, en veel korter geproduceerd dan het normale O1 model?

Heeft dit invloed gehad op kwaliteit v h voertuig?

Want hoe zit het eigenlijk met de kwaliteit van de skoda bj 2000 tm 2005 ofzo?

RB77

Nieuw lid
Beetje gek dat een forumguru captainhook dan zo weinig van de dingen af weet... Wel aardig dat je mee wil denken, maar krijg geen volledige en correcte beeld van een octavia met 4x4...:confused:

MarcoO2

Forumguru
Tsja, niemand kan alles weten... jij vraagt en anderen proberen naar beste weten te helpen. Dat men er wel eens naast zit, lijkt me vrij normaal.

Forumguru zijn wil niets zeggen over de kwaliteit van je posts, maar uitsluitend over de kwantiteit. En ik mag het zeggen... ;)

Ik denk dat je met jouw wensen zoekt naar een vrij zeldzame auto. Goede de advertentiesites in de gaten houden dus, als er één te koop komt moet je waarschijnlijk snel zijn.

RB77

Nieuw lid
Tsja, niemand kan alles weten... jij vraagt en anderen proberen naar beste weten te helpen. Dat men er wel eens naast zit, lijkt me vrij normaal.

Forumguru zijn wil niets zeggen over de kwaliteit van je posts, maar uitsluitend over de kwantiteit. En ik mag het zeggen... ;)

Ik denk dat je met jouw wensen zoekt naar een vrij zeldzame auto. Goede de advertentiesites in de gaten houden dus, als er één te koop komt moet je waarschijnlijk snel zijn.

Ik had het niet tegen jou hoor ;) en ik kom hier natuurlijk omdat dit een skodaforum is... Ik ga er wel vanuit dat als je een hulpvraag ziet je met enige kennis van zaken antwoord geeft. Anders heeft het naar mijn mening totaal geen zin... Lol... En krijg je al snel spookverhalen.

Wilko

Senior Member
De kwaliteit van de O1 was goed. Als je in de reliability index van Top Gear (en de betrouwbaarheidsindex van het Nederlandse Autoweek) kijkt dan zul je zien dat de O1 samen met de F1 de enige Europese auto's waren die in de top tien stonden, tussen de Subaru's, Honda's e.d..

Ik heb overigens zo'n 600 K km met O1 4x4's gereden (3 x 2.0 en 1 x 1.8T), en nooit problemen gehad. Met 100K km per jaar, en veel op onverharde wegen in de bergen en in gebieden een aardig eind van de bewoonde wereld af (zie profielfoto, gemaakt in Macedonie), wil je wel betrouwbaarheid... :-)

De O2 werd weliswaar vanaf 2005 geproduceerd, maar ik weet niet zeker of ze toen ook al de 4x4 produceerden. Mijn laatste lease-O1 4x4 met 1.8T motor was uit 2005, en ik meen me te herinneren dat ik toen met 100K km per jaar net zou uitkomen om in 2006 de eerste O2 4x4 te kunnen gaan rijden. Ik kan me vergissen (is alweer 7 jaar geleden), maar ik meen dat die 4x4 dus een stuk later kwam dan de normale O2.

Overigens had de 4x4 benzineuitvoering toen volgens mij nog geen turbo, maar een atmosferische 2 liter motor met 150 PK. Pas later kwam de 1.8T met 160pk.

MarcoO2

Forumguru
Ik had het niet tegen jou hoor ;) en ik kom hier natuurlijk omdat dit een skodaforum is... Ik ga er wel vanuit dat als je een hulpvraag ziet je met enige kennis van zaken antwoord geeft. Anders heeft het naar mijn mening totaal geen zin... Lol... En krijg je al snel spookverhalen.
Haha ik voelde me ook niet aangesproken ;)

Ik heb één tip voor je: gebruik vooral ook je eigen gezonde verstand en ga niet blind af op meningen en opmerkingen van anderen, ook niet op een merkgerelateerd forum. De meest belangrijke ervaringen zijn praktijkervaringen, en je hebt het geluk dat je daarmee aan Wilko een hele goeie hebt ;)

MarcoO2

Forumguru
By the way; wat heeft Captain Hook dan eigenlijk gezegd wat niet klopt? Volgens mij zijn al zijn reacties volkomen terecht.

Captain Hook

Forumguru
Beetje gek dat een forumguru captainhook dan zo weinig van de dingen af weet... Wel aardig dat je mee wil denken, maar krijg geen volledige en correcte beeld van een octavia met 4x4...:confused:
He? Pardon?!

Met de info die je gaf heb ik geantwoord, vervolgens blijkt er iedere posting een klein stukje meer v.d. puzzel naar boven te komen...

Je zegt op een gegeven moment iets over een 1.8TSI 4x4 die je niet 2de hands kunt vinden. Nee, nogal wiedes, want die bestond niet in de bouwjaren die jij opgeeft...
Wat is daar onjuist aan dan? Ik hoor het graag van je...:ahum:

Rallye

Forumguru
@RB77: de verwarring lijkt vooral te worden veroorzaakt doordat jij een aantal posts nodig hebt om alle informatie te geven die anderen zouden kunnen gebruiken om je een goed antwoord te geven. Als je al meteen gezegd had dat je een gebruikte Octavia Hatchback van voor 2006 zocht, waren de posts over de 1.8TSI, en de de goedbedoelde opmerkingen over het aflopen van de produktie van de Octi II er niet geweest. Bovendien zou het kunnen zijn dat mensen er blind van uitgaan dat je over een Octavia II spreekt, aangezien je in het Octavia II-deel van het forum post. Op http://nl.wikipedia.org/wiki/Škoda_Octavia, of beter op http://en.wikipedia.org/wiki/Škoda_Octavia kun je meer vinden over het onderscheid tussen de Octi I (1996-2004) en II (2005-heden).

Je hebt je beginpost nu aangepast zie ik. Dat schept enige duidelijkheid. Misschien kun je deze thread over laten zetten naar het Octavia I-deel van het forum?

mikehotel

Actief lid
Let bij een 4x4 1.8T wel op de volgende zaken:
- Bepaalde series hebben last van brakke bobines. Gezien de bouwjaren waarin gezocht worden, zijn deze wellicht al eens vervangen, maar navraag doen kan geen kwaad.
- Tijdig vervangen van de olie in de Haldex-koppeling is een must, interval staat in het onderhoudsboekje en dient ook specifiek aangegeven te zijn.

Bovenaan Onderaan