Welke olie heb ik nu nodig?

KWc

Lid
Gewoon in boekje kijken:
1.4tdi AMF moet VW505.01 hebben
De nieuwere 1.4 tdi pd (ook met pompverstuiver) heeft waarschijnlijk een roetfilter en heeft daarom wat anders nodig.
VW norm is de leidraad en staat vermeld in het boekje. Gewoon in auto5 kijken bij Norauto ( schijnt wolf olie te zijn en dat is geen verkeerd merk)
 

Joske

Forumguru
Gewoon in boekje kijken:
1.4tdi AMF moet VW505.01 hebben
De nieuwere 1.4 tdi pd (ook met pompverstuiver) heeft waarschijnlijk een roetfilter en heeft daarom wat anders nodig.
VW norm is de leidraad en staat vermeld in het boekje. Gewoon in auto5 kijken bij Norauto ( schijnt wolf olie te zijn en dat is geen verkeerd merk)
het is een BNM motor, welke geen roetfilter heeft maar wel een pompverstuiver is. De norm is 505.01 en daar ga ik op verder.

Alleen zoals reeds aangegeven, wat me helemaal onduidelijk blijft is het verhaal van volsynthetisch en halfsynthetisch (ik weet wel "wat" het is) maar ging er gewoon van uit dat VS bij een longlife-interval gedaan werd en HS bij normaal-interval.

Bij het bekijken van de website van de fabrikanten zie ik vaak verschijnen: "vervangt oudere oliën en is dus geschikt om in oudere motoren te doen".
Maar wegens onduidelijkheid wat er NU in mijn motor zit heb ik beetje schrik voor volsynthetische.. dat het rubbers e.d. zal aantasten omdat het "agressiever" is, terwijl de motor misschien andere olie "gewoon" was. Ga toch eens naar garage bellen, voor het zekerste..
 

Octa Collection

Forumguru
De meeste volsyntheten zijn geen echte maar zogenaamde hydrocracks, synthetische oliën aangevuld met dopes.
In Duitsland mogen de hc's (hydrocracks) geen volsynthetisch heten, dan staat er synthese technologie of soortgelijke verwijzingen.

Voorbeeld:

In jouw geval zou ik gewoon een 5w-40 nemen die aan de vw norm voldoet, 5w-30 kan ook maar zijn vaak iets duurder en meer geschikt voor verlengde onderhoudsinterval.
 
Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
e bedankt, dat verklaart ineens de term HC die ik her en der zag staan op flacons van Castrol! :)
 

Octa Collection

Forumguru
Betekent overigens niet dat een hc een slechte olie is, een volsyntheet hoeft echt niet beter te zijn.
Wat wel raar is dat hier in nl (en belgie?) een hc als een volsyntheet (en dus duurder) verkocht wordt.

Kijk even naar het prijsverschil!
jouw link http://www.onlineolie.be/shop/product/1-castrol/1-edge/68-Castrol Edge Turbo Diesel 5W40 5L/?s=5w
die ik gevonden heb http://shop.oil-center.de/index.php...urbo-diesel-5w-40-1x5-liter-motorol-5w40.html

€ 61,95 in belgie
€ 28,75 in duitsland

2x zo duur!
 
Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
op carok.nl kan ik het aan €43 kopen incl. 6.80 verzending. ook een faire prijs, niet?

en inderdaad de onlineolie.be is te duur mijn inziens, dan kan ik het evengoed in de winkel halen ook..

plus op bovengenoemde Duitse site komt er ook nog eens €11.90 verzending bij, op een (promo in dit geval) prijs van €30 komt het op hetzelfde neer als carok
 
Laatst bewerkt:

Octa Collection

Forumguru
Voor de die hard oliefans onder ons, de reden dat er in sommige landen de hc's geen volsyntheet genoemd mogen worden staat hier http://www.worldsbestoil.com/amsoil/synthetic/articles/mobil1-castrol-court.htm

Lang verhaal kort: Castrol maakt olie met ca 70 % synthetische olie aangevuld met additieven onder de noemer volsyntheet. (goedkoper te vervaardigen dan 100 % syntheet)
Mobil heeft hierop een proces aangespannen om de naam volsynthetisch en dat een volsyntheet veel duurder is om te vervaardigen. De rechter was het hiermee eens en mogen de oliën met additieven geen volsyntheet meer heten.

Dat Mobil tegenwoordig alleen nog maar hc's maakt zal wel te maken hebben met de goedkopere methode om olie te maken :jaja: :greedy:
De oliemerken gebruiken dan allemaal mooie kreten als synthese technologie / HC Synthesetechnologie om hun waar te promoten.
 

KWc

Lid
het is een BNM motor, welke geen roetfilter. De norm is 505.01 en daar ga ik op verder. Maar wegens onduidelijkheid wat er NU in mijn motor zit heb ik beetje schrik voor volsynthetische.. dat het rubbers e.d. zal aantasten omdat het "agressiever" is, terwijl de motor misschien andere olie "gewoon" was.
.
Ik zou me daar niet druk in maken. 5W40 kan je ook gewoon mengen met 5W30 zolang de VW-norm 505.01 en het interval maar gerespecteerd worden (mijne houdt het toch al 247000 km vol). Bij een oliewissel haal je er bovendien ook 95% oude olie uit waardoor die rest niets meer uitmaakt.

tip: kijk ook eens op olie van Mannol: kost iets van een 4 € / liter voor 5W30 VW505.01 (vol?)synthetisch en het merk scoort zeer goed op tests in een Duits vakblad.
 

wimpie33

Forumguru
Het is een vraag gaat om een Octavia 1.8tsi die nu 4 jaar oud is hij zuipt nogal dus wil weer wat ingooien.
 

ertromp

Forumguru
Het is een vraag gaat om een Octavia 1.8tsi die nu 4 jaar oud is hij zuipt nogal dus wil weer wat ingooien.
Bij vast interval de VW502.00 dat is bijvoorbeeld een Castrol Edge 5W40

Bij variabel ben je gehouden aan de 504.00 dat is bijvoorbeeld een Castrol Edge 0W30 of 5W30
 

Rob1.8TSI

Forumguru
Ik heb onderstaande gekregen van mijn dealer, merk maakt niet uit, als er maar VW 504.00 op staat, zij hij.
 

Bijlagen

  • uploadfromtaptalk1413054123395.jpg
    uploadfromtaptalk1413054123395.jpg
    123,4 KB · Weergaven: 16

Rob1.8TSI

Forumguru
ik heb hem pas 3 weken en ben net terug van een week Saarland met caravan, olie moet ik nog peilen, benzine ongeveer 7 km/ liter.
 
Bovenaan Onderaan