Welke olie?

BarryXX

Actief lid
De vorige eigenaar heeft in de O2 altijd 5W30 gevuld. Aangezien een litertje als reserve in de auto nooit kwaad kan, ben ik vandaag naar de pomp gereden. Nu blijken er verschillende varianten van de 5W30 te zijn. Het instructieboekje van de olie spreekt niet over 5W30, maar over VW codes. Nu raak ik de weg een beetje kwijt. Is dit de juiste olie voor mijn auto??

(vroeger gooide ik alles in een auto waar maar iets van olie op stond)

IMG_0052.jpg
 

VEEJAY

Forumguru
PD TDI met roetfilter altijd 507.00. Zonder roetfilter 506.01 of 507.00 mag ook gewoon voor longlife.

5W30 inderdaad, vroeger was 0W30 geadviseerd maar dat is uit de handel genomen zover ik weet.
 

BarryXX

Actief lid
Dus ongeacht ik wel of niet een roetfilter heb (ik neig naar niet ivm code in het onderhoudsboekje), de getoonde olie is altijd goed?
 

VEEJAY

Forumguru
Gelukkig waren roetfilters nog zeldzaam in 2005 dus kleine kans dat je die hebt. 506.01 moet kunnen (505.01 ook maar ben niet 100% zeker). Shell verkoopt 506.01 niet, daar kom je automatisch bij 507.00 uit (maar is dus backwards compatible). Is wel wat duurder geloof ik, maar is gewoon goed voor alle modelletjes.

Als je motorcode BKD is weet ik zeker dat het geen roetfilter heeft.

Gezien er wat er op je screenshot staat (dpf compatible) lijkt het me dat je 507.00 in handen hebt... In dat geval lang verhaal kort: Ja de hebt de goede...
 

BarryXX

Actief lid
Bovenstaande is toch 507.00 als ik het goed begrijp? Deze is dus juist?

Maar tering, wat is die olie duur. "Vroeger" had ik voor dat bedrag een complete wissel incl filter ;)
 

VEEJAY

Forumguru
Ja wat je hebt is goed en duur, maar de kwaliteit moet goed zijn wil je lang doen met je auto... Ik zou niet durven Lidl, Halfords of ACTION motorolie erin te kiepen, krijg er kippenvel van.

Laatst zag ik Shell Helix wat 25 euro kost bij Euromaster voor 20 euro, dus even rondkijken loont. Liefhebbers bestellen ze via internet maar omdat ik misschien 3x per jaar koop neem ik de moeite niet.
 

BarryXX

Actief lid
Daar heb je ook gelijk in. Maar ik heb wel het gevoel dat het vroeger een aantal jaren terug allemaal makkelijker was. In mijn motor gaat ook alleen prijzige Castrol olie, terwijl ik in het verleden in mijn auto's uit de jaren 90 alles door elkaar gooide qua Aldi/Lidl olie.

motorolie - 1 liter Shell Helix Ultra Extra 5W-30 | olietekoop.nl Hier kost de Shell Helix 507.00 € 13.

Wellicht een paar kannetjes hier bestellen voor de voorraad. Heb begrepen dat dit blok nog wel een litertje op de 10.000km wil verbruiken.
 

VEEJAY

Forumguru
Zo dat is goedkoop! Dan is 25 euro echt duur inderdaad!

Denk dat auto's vroeger ook veel meer konden hebben dan nu. Vroeger was alles beter :)
 

turboturbo

Forumguru
Precies. Mede door aangescherpte uitstoot normen voor motoren is door de ontwikkelingen de techniek volgens mij fijngevoeliger en preciezer geworden. Oudere diesels bijvoorbeeld lopen immers probleemloos op afgewerkte patat olie, probeer dat met een moderne motor maar niet meer...
 

VEEJAY

Forumguru
haha bij nieuwe auto´s kunnen ze niet eens fatsoenlijk een distriebuttieketting monteren die niet klappert, rekt of knapt als je de showroom uitrijdt...
 

Chatslet

Forumguru
Oil-Center.De - Ihr Spezialist für Schmierstoffe aller Art betaal je 20 tot 35 euro voor een fles van 5 liter VW 507.00 afhankelijk van welk merk je wilt hebben. Ben je vor weinig geld meteen voor een paar jaar klaar. Ik bestelde daar zelf altijd voor mijn vorige auto's (Ford) toen ik zelf nog het onderhoud deed olie van het merk DBV. Dat is een rdelijk populair merk in duitsland en ik heb er alleen maar goede ervaringen mee. Voor maar een paar euro meer heb je ook Castrol of andere duurdere merken.
 
haha bij nieuwe auto´s kunnen ze niet eens fatsoenlijk een distriebuttieketting monteren die niet klappert, rekt of knapt als je de showroom uitrijdt...
Is dit het klapperen wat je bedoelt (Alleen bij 700 toeren, niet bij 1000 toeren.?:

[video=youtube;mL-apfdb-S8]http://www.youtube.com/watch?v=mL-apfdb-S8[/video]
 

Chatslet

Forumguru
@koreaan Ik zou toch niet zomaar willekeurige 5w40 in mijn auto gooien, zelfs niet om bij te vullen. Gewoon de voorgeschreven olie nummers gebruiken en dat is meestal 5w30. Als je met andere olie gaat werken is de kans heel erg groot dat de boel in de soep loopt.
 

Chatslet

Forumguru
VAG schrijft 5W30 Longlife voor. Als je daar zomaar 5W40 in gooit, hoe goed die olie ook is, ben je er gewoon een totaal andere olie in aan het gooien met totaal andere smeereigenschappen. De dealer al er waarschijnlijk 5W30 long life ingegooid hebben. Door het bijvullen met 5W40 ben je dus ook nog eens verschillende soorten olie aan het mengen. In het slechtste geval als het om minerale en sythetische olie gaat dan heffen ze de smeereigenschappen van elkaar op. Als er dan een keer iets de soep in draait gaan ze bij PON kijken wat voor olie je er in hebt en als ze daar iets anders dan voorgeschreven aantreffen dan kun je wel raden wat er met je garantie gebeurd.
Daarbj komt ook nog dat de samenstelling van long life olie totaal anders is dan die van normale varianten. Bepaalde stoffen zijn vervangen om te voorkomen dat katalysatoren en roetfilters worden aangetast of verstopt raken. Het is nu misschien een prima en lekker goedkope olie die je gekocht hebt maar op de lange termijn kan het nog wel eens heel duur worden. Ik zou persoonlijk het risico in ieder geval niet nemen.
 
Bovenaan Onderaan