Tja, als je al dikkere olie moet gebruiken omdat je anders abnormaal veel olieverbruik hebt dan zou ik toch eerder naar de oorzaak opzoek gaan. Kan iets simpels als de carterontluchting zijn. Heeft 2 slangen, 1 naar het inlaatspruitstuk en 1 naar de luchtfilterbox. Als een van die 2 verstopt zit kan er olieverbruik optreden. Het kan natuurlijk ook zijn wat MacManiac zegt. In dat geval moet het bij de cilinders en zuigers gezocht worden. Bij het vervangen van die bougies kan er dan een compressiemeting gedaan worden, is de compressie lager dan door de fabriek opgegeven dan kun je er zeker van zijn dat het olieverbruik daar vandaan komt. Het kan dan zijn dat er zuigerveren versleten of gebroken zijn. Als het allemaal makkelijk te bereiken is dan kun je een blokrevisie overwegen.
In tegenstelling tot wat veel mensen denken is er dan niet altijd een blokrevisie met vervangen van zuigers en cilinders nodig. Zuigerveren en olieschraapveren vervangen is vaak voldoende waardoor je een stuk goedkoper uit bent. Daarna is het gewoon een kwestie van de eerste 500 a 1000 km rustig aan doen en goed het olienivo op peil houden. Daarna zijn de zuigerveren ingesleten op de cilinder en kun je er weer een paar ton op zetten.
Toevallig een paar maanden terug zelf gedaan bij een BMW E30. Voor mij, samen met een andere amateur monteur was dat een half dagje werk. Ging een liter per 1000 km in. Na vervanging heb ik in de eerste 1000km nog een kwart liter moeten bijvullen. Nu weer ruim 4000 km verder is het oliepijl nog steeds het zelfde zonder ook maar een druppel bij te vullen.