Welke olie?

andrehj

Forumguru
In sneek bij action 1 litrer shell Helix 5w40 voor 5.99 gekocht, koopje!
Maar in carter zit nu toch 5W30 volgens VW 504 / 507? Waarom ga je dan met een andere olie bijvullen? Voor het geld hoef je het trouwens niet te laten. De topper Castrol Edge 5W30 kun je op internet al rond de 10 euro vinden.
 

Louis

Lid
Laatst kreeg ik het advies van de garage om 10w40 er in te doen bij mijn Superb. Dit vanwege het hoge olieverbruik. Ik heb nu Valvoline max life gekocht. Eens kijken of dit beter gaat me deze eigenschappen. Blijkbaar hoef je niet perse 5w30 te gebruiken en kan ook wat dikkere olie gebruiken.
 

MacManiac78

Forumguru
Dunnere olie, loopt weg, dikkere olie geeft meer weerstand. VAG geeft aan MAXIMAAL halve liter dunnere olie gebruiken (0W30). Veel last van olie verbruik, dan is er met een koude motor getrapt. Dan wordt er wel eens dikkere olie voorgeschreven. Dit slechts om de al slechte motor langzaam te laten rusten. [RIP]
 

Chatslet

Forumguru
Tja, als je al dikkere olie moet gebruiken omdat je anders abnormaal veel olieverbruik hebt dan zou ik toch eerder naar de oorzaak opzoek gaan. Kan iets simpels als de carterontluchting zijn. Heeft 2 slangen, 1 naar het inlaatspruitstuk en 1 naar de luchtfilterbox. Als een van die 2 verstopt zit kan er olieverbruik optreden. Het kan natuurlijk ook zijn wat MacManiac zegt. In dat geval moet het bij de cilinders en zuigers gezocht worden. Bij het vervangen van die bougies kan er dan een compressiemeting gedaan worden, is de compressie lager dan door de fabriek opgegeven dan kun je er zeker van zijn dat het olieverbruik daar vandaan komt. Het kan dan zijn dat er zuigerveren versleten of gebroken zijn. Als het allemaal makkelijk te bereiken is dan kun je een blokrevisie overwegen.
In tegenstelling tot wat veel mensen denken is er dan niet altijd een blokrevisie met vervangen van zuigers en cilinders nodig. Zuigerveren en olieschraapveren vervangen is vaak voldoende waardoor je een stuk goedkoper uit bent. Daarna is het gewoon een kwestie van de eerste 500 a 1000 km rustig aan doen en goed het olienivo op peil houden. Daarna zijn de zuigerveren ingesleten op de cilinder en kun je er weer een paar ton op zetten.

Toevallig een paar maanden terug zelf gedaan bij een BMW E30. Voor mij, samen met een andere amateur monteur was dat een half dagje werk. Ging een liter per 1000 km in. Na vervanging heb ik in de eerste 1000km nog een kwart liter moeten bijvullen. Nu weer ruim 4000 km verder is het oliepijl nog steeds het zelfde zonder ook maar een druppel bij te vullen.
 

64rhfx

Senior Member
Al lange tijd gebruik ik Valvoline Maxlife 10W40. Voorheen in mijn Passat 2.0 benzine, 350.000 km op teller en geen olieverbruik en nu in mijn 2.0FSI. ook al weer enkele 1000en KM's gereden en loopt als een zonnetje zonder olieverbruik. Ik ververs om de 10.000Km.
Bestel het bij taxiteile.de in Duitsland. Super voordelig!
 

MacManiac78

Forumguru
5W30 longlife III, ik verbruik geen drup en koop in, in Duitsland. Nog geen 8,- de liter. Verkoopprijzen hier zijn +/- 20-25,- de liter. Belachelijk duur!
 
Bovenaan Onderaan