Eerste wat ik met mijn Superb 1.8tsi heb gedaan na aankoop: Forte motor reiniger erin gedaan, en vervolgens olie+filter vervangen. Daar nog Top end treatment (ook van Forte) aan toegevoegd.
Waarom - ik was reeds bekend met het olieverbruik bij aankoop van de auto. Hierop had ik dus ook garantie afgedongen bij de aankoop.
De flush was om alle zooi uit de motor te krijgen, nieuwe olie zodat ik zeker weet dat de juiste olie erin zat. Ik weet niet of de auto hiervoor wel een olie verbruik had, maar nu verbruikt die zo goed als niets. Door te flushen+olie verversen kon ik dit goed in de gaten houden (ook olie die eruit kwam gefilterd - geen problemen gevonden)
Een motor flush moet je met verstand gebruiken. Bij de Forte mag je bijv. niet met de auto gaan rijden. Andere merken wel (een aantal km). In een sterk vervuilde motor kan ik me indenken dat er wat grotere brokken los komen die dunne olie kanaaltjes kan verstoppen. In het geval van een goed onderhouden motor zal er niet veel vervuiling zitten. In dit geval zou een flush de schraapveren (zwak punt met deze motoren) schoner kunnen maken.
Mijn vorige auto (Toyota) had een technisch ontwerpfout met de zuigerveren. Hier hielp een flush (ook met Forte) wel merkbaar. Helaas waren de cilinders reeds ovaal gesleten (door vastzittende zuigerveren) dat de auto nog steeds te veel olie bleef gebruiken. Daar is de motor toen vervangen (eigen kosten - Toyota deed hier ook alsof zijn neus bloedde terwijl dit een wereldwijd bekend probleem is).
Dus mijn mening betreffende flushen: gebruik je verstand, volg de gebruiksaanwijzingen en koop een goede flush die zich al bewezen heeft. Ook erg belangrijk - gebruik een goede kwaliteit olie en vervang deze op tijd.