Welke starterskit (DAP) van CC?

turboturbo

Forumguru
Na heel, heel, heel lang wachten wil ik dan toch eindelijk een DAP gaan aanschaffen.

Welke starterskit van carclean zouden jullie me aanraden? Een DAP 500? Of een 900? En wat betekenen die 'V3' erachter? Is dat een fysiek ander apparaat? Het aanbod is reuze groot en ik zie door de bomen het bos even niet meer, zogezegd....

Ben benieuwd naar jullie tips.
 

H@RM

Senior Member
V3 is ergonomisch beter, Op vag lakken zou ik eerder voor een 900 gaan mits er aardig wat correctie nodig is

Maar vooral de belangrijkste vragen;
  • Waar wil je hem voor gaan gebruiken?
  • Wat wil je er maximaal aan uitgeven?
 

H@RM

Senior Member
Ondertussen even meegekeken voor je,

Je hebt blijkbaar tegenwoordig ook nog de PLUS versie, met een trow van 12mm maar daar kun je de steunplaten niet van verwisselen voor een kleinere, dus niet echt een allround machine.

Dus gewoon lekker voor een 500 of 900 kiezen na gelang de wensen en het butget
 

turboturbo

Forumguru
Oke, ergonomische dus... Dus dat is vooral als je veel auto's doet / vaak polijst...?
Er is zeker veel correctie nodig - er is in 13 jaar nog nooit aan de auto gepoetst vermoed ik. Zit vol kleine (en grotere) krasjes en uit ervaring met mijn vorige Fabia op een clinic weet ik dat die polijstbeurt aldaar lang niet alle krasjes uit de lak had gehaald....

  • Jaarlijks (of misschien wel 1 x per twee jaar) mijn auto polijsten (en misschien incidenteel een van familie of kennis) Kortom, niet elk seizoen. En waxen blijf ik wel met de hand doen denk ik....?
  • Lastige vraag; liever nu 250,- en meteen inclusief materiaal (backingplate/steunplaten?) die ik dan later niet los na hoef te bestellen, dan nu voor 200,- klaar te zijn en daarna nog weer voor 80,- aan spullen moet bijbestellen. Maar dat is waar ik ongeveer aan zit te denken.
Overig materiaal heb ik al in bezit (doeken, wax, applicator pad, Collonite 845, en nog wat flesjes detail materiaal)

EDIT (nav je 2e post) ik was me idd aan het inlezen op die uitslag / throw. Wat moet ik daar precies onder verstaan? En hoe kan ik zien of de steunplaten verwisseld kunnen worden op de machine?
 
Laatst bewerkt:

H@RM

Senior Member
EDIT (nav je 2e post) ik was me idd aan het inlezen op die uitslag / throw. Wat moet ik daar precies onder verstaan? En hoe kan ik zien of de steunplaten verwisseld kunnen worden op de machine?


throw is de uitslag van de machine, 8 mm is wat de Dap's doen, 12 mm doet de Dap PLUS en 21mm is de uitslag van de PAW.

Hoe groter de uitslag van de machine, hoe sneller je een oppervlakte kunt polijsten. Klinkt leuk en efficiënt maar op bumpers en smalle delen (bumpers, spiegelkappen etc) is het veel minder een succes. Dat is ook de reden dat ik gemiddeld 3 tot 5 verschillende machines per auto gebruik.

Dus al met al gewoon een DAP nemen met een 8 mm uitslag. Kun je en van steunplaat wisselen en je hebt op de smalle delen een beter controleerbare machine


  • Jaarlijks (of misschien wel 1 x per twee jaar) mijn auto polijsten (en misschien incidenteel een van familie of kennis) Kortom, niet elk seizoen. En waxen blijf ik wel met de hand doen denk ik....?
  • Lastige vraag; liever nu 250,- en meteen inclusief materiaal (backingplate/steunplaten?) die ik dan later niet los na hoef te bestellen, dan nu voor 200,- klaar te zijn en daarna nog weer voor 80,- aan spullen moet bijbestellen. Maar dat is waar ik ongeveer aan zit te denken.

De 900 werkt gewoon lekkerder door de kracht, dus als dat binnen het budget past zou ik daar voor gaan en hij houd gewoon veel fijner beet. Enige nadeel is weer dat je op lager liggende delen soms jezelf een beetje in de weg kan zitten doordat de 900 langer is.

Wat financiën betreft, voor je het weet ben je weer 50 tot 80 euro verder aan extra pads, schoonmaakborsteltje en kleine pads
 

Cordoba

Forumguru
Dap 900 V3 heeft zowel vermogen als ergonomisch voordeel. Het cijfer achter de V geeft de versie aan: de V1 is de eerste versie met veel minder electronisch toerencorrectie e.d., de V2 is elektrisch/electronisch verbeterd, en de 900V3 heeft een veel betere (2e) greep, en ook de aan/uit knop op betere plek. De 500V3 heeft nog de oude behuizing.

Wat waxen betreft: sinds ik Collinite 845 gebruik wax ik met de DAP: wax au-bain-marie voorverwarmen zodat ie lekker dun is, één keer een likje wax op de pad, en nog één keer een likje erbij en je hebt genoeg wax voor de hele auto. Dus lekker dus aanbrengen, en makkelijk uitbuffen met de machine. Het enige dat je nodig hebt is een extra finishing pad (rood of zwart), voor lastige plekjes kun je de pad van de machine trekken en die even met de hand met de losse pad doen.

Beide DAP's kun je de steunplaat verwisselen maar volgens mij wordt alleen bij de 900 de kleine steunplaat ook meegeleverd (bij 500 moet je die extra aanschaffen). Voordeel van de kleinere uitslag (8 mm) van de gewone DAP500/900 is dat je makkelijker smalle randjes zoals bumpers e.d. met de machine doet, hoe groter de excentrische uitslag, hoe sneller de machine van zo'n smal randje schiet.
 

Cordoba

Forumguru
@turboturbo Ik weet niet of je geabonneerd bent op de nieuwsbrief van CC, maar behalve allerlei kortingsacties is er vanaf 1 december ook een neerslagkorting. Verder is er op 30? december een oliebollenavond en dan is er behalve een extra actie bijv. ook de mogelijkheid om bestellingen op te halen of zaken te bekijken in de winkel. (voor de oliebollenavond moet je wel (gratis) inschrijven, zie het gedeelte 'clinics' op de site)

Edit: ik zie dat je vandaag nog de DAPpere dinsdag actie hebt, maar dan moet je voor 24.00 uur bestellen, de DAP900V3 kit lijkt me een mooie set, alleen zou ik daar een rode finishing pad bij nemen (beter contrast met donkere middelen, zodat je niet zo snel te veel middel op je pad doet).
 
Laatst bewerkt:

H@RM

Senior Member
Wat waxen betreft: sinds ik Collinite 845 gebruik wax ik met de DAP: wax au-bain-marie voorverwarmen zodat ie lekker dun is, één keer een likje wax op de pad, en nog één keer een likje erbij en je hebt genoeg wax voor de hele auto. Dus lekker dus aanbrengen, en makkelijk uitbuffen met de machine. Het enige dat je nodig hebt is een extra finishing pad (rood of zwart), voor lastige plekjes kun je de pad van de machine trekken en die even met de hand met de losse pad doen.

Als je nog een keer een lege fles hebt met flip dop zou ik die eens op jouw flesje #845 draaien. Hele verademing

Dap 900 V3 heeft zowel vermogen als ergonomisch voordeel. Het cijfer achter de V geeft de versie aan: de V1 is de eerste versie met veel minder electronisch toerencorrectie e.d., de V2 is elektrisch/electronisch verbeterd, en de 900V3 heeft een veel betere (2e) greep, en ook de aan/uit knop op betere plek. De 500V3 heeft nog de oude behuizing.

Ik ben blij dat jij nog even de technische verschillen weet te duiden. Ik ben niet meer zo op de hoogte van de producten van deze firma
 

turboturbo

Forumguru
Edit: ik zie dat je vandaag nog de DAPpere dinsdag actie hebt, maar dan moet je voor 24.00 uur bestellen, de DAP900V3 kit lijkt me een mooie set, alleen zou ik daar een rode finishing pad bij nemen (beter contrast met donkere middelen, zodat je niet zo snel te veel middel op je pad doet).
Bedankt voor de tip, @Cordoba, de Collonite is wit/koffiemelk kleur, dus dat komt denk ik wel goed ;)

Ik wilde inderdaad vandaag bestellen ivm DAPpere dinsdag. Op het CC forum heb ik ook al wat info en tips gekregen gelukkig. Ik denk dat ik er wel uit ga komen voor 23:59 :jaja:
 

Cordoba

Forumguru
@turboturbo Collinite is inderdaad wit/koffiemelkkleur, maar als je bijvoorbeeld Black hole gebruikt, (glaze van PoorBoys) die is donkergrijs, en zo heb ik meer donkere middelen in mijn verzameling, dan is rood als alternatieve pad-kleur wel handig. Bovendien weet ik zo altijd welke pad ik voor glaze en welke ik voor de wax heb gebruikt. (doordat de ene pad rood en de andere zwart is)
 

turboturbo

Forumguru
Ik onthoud de tip voor als ik tzt mijn collectie denk uit te gaan breiden met zaken als een glaze @Cordoba , dat ik dan een rode pad erbij neem (daar denk je nou inderdaad niet aan totdat je er een keer tegenaan loopt)

Het is een andere discussie, maar ik heb al gezien dat je qua producten en kosten helemaal lost kunt gaan. Persoonlijk houd ik nog even vast aan versimpelde stappenplan: wassen + kleien (met grove klei), polijsten (al dan niet in 2 of 3 stappen) en tot slot een wax aanbrengen. Tussentijds de auto wassen met milde waschmitt, kleien met fijne klei en dan weer in de wax. Zo heb ik het tijdens een clinic geleerd, het zijn maar de basics, maar ik vond het resultaat (voor dat moment en nu) voldoende: een auto die nagenoeg wekenlang schoon blijft en ook heel snel met een simpel sopje weer schoon te krijgen is.

Mijn bestelling bij CC is geplaatst - ik ben voldoende geholpen dankzij alle adviezen! Bedankt :thumbsup:
 

Cordoba

Forumguru
Een auto met 2 verschillende soorten klei behandelen in een stappenplan heb ik nog nooit gezien/gehoord/gelezen.:sterretjes:
De ene klei is wel agressiever/harder dan de andere, maar afhankelijk van het effect dat je wil bereiken en of je het risico van marring belangrijk vindt. Ik probeer marring te voorkomen, en ga dan ook voor een vrij zachte klei, maar wel klei die goed alle vuil meeneemt.

Ik gebruik soms Monello verde (vooral bij warm weer) of Mother's Gold (vooral bij relatief lage temperatuur) maar beiden zijn vrij zachte kleisoorten.
 

turboturbo

Forumguru
Ik denk dat ik dan niet helemaal duidelijk was, @Cordoba . De gele zachte klei gebruik ik voor alleen de wasbeurten + waxen tussendoor (als ik niet polijst)

Ik wilde nu een wat agressievere klei om te gebruiken als ik de auto ook machinaal ga polijsten (wat ik veel minder vaak zal doen) en dus ook belangrijker is om diepliggend vuil weg te halen dan dat het een beetje mag marren.

Het gaat me dus niet om 2 x achter elkaar te kleien :)
 

eriktv

Forumguru
Altijd fijn die kortingsdagen, had jouw topic helemaal gemist, maar volgens mij prima keuze gemaakt! Stel gerust nog je vragen in het Cleaning & Detailing subforum, daar is het wat stil :D

Ik vind mezelf nog een beginner, maar heb dezelfde keuzes als jij moeten maken een half jaar terug. Ik vind het een hele leuke (wel tijdrovende) hobby, die veel voldoening geeft.

:ot:Ben nu bezig met de volgende stap, omdat mijn auto al helemaal naar wens is: meerdere vrienden hebben auto's met verweerde koplampen. De usual suspects: Golf V, Passat B5.5, 307... Voor het oefenen een setje Golflampen op de sloop gekocht en dit is nog veel leuker dan je lak detailen!!

image.jpeg
 

turboturbo

Forumguru
Heb jij inmiddels al een machine ook Erik?

Wat een goed idee om wat sloop koplampen op de kop te tikken om te oefenen! Merk je dat je de foutmarge klein is? Of kan je er niet veel aan verpesten.

Ik wil mijn koplampen ook gaan doen; ik heb zo'n kitje in huis liggen en nu de DAP erbij is het bijna compleet. Alleen nog een geschikte blanke lak zoeken. Daarna tijd en goede weersomstandigheden om eraan te beginnen!
 

eriktv

Forumguru
Ik heb inderdaad een DAP900V3 gekocht, heerlijke machine! Geen ervaring met andere apparatuur, maar ben dik tevreden :thumbsup:

Ik blijft echter bezig met steeds meer nieuwe spullen kopen, ik nader nu compleetheid (denk ik nu... :maakmegek:).

Voor de koplampen heb ik deze how-to aangehouden: https://forum.carclean.nl/threads/koplampen-wetsanden-polijsten-en-beschermen.17367/ en resultaat is prima. De echt diepere pitjes krijg je er niet meer uit natuurlijk, maar de helderheid is terug. Ik bescherm ze met Gyeon Trim en druk de eigenaren op het hart elk half jaar even bij mij een nieuw laagje te halen. Heb weinig ervaring met spuiten en zou dit alleen durven bij uitgebouwde koplampunits. Ik zag direct al dat je hiervoor bij zowel de 307 als de Golf V zowat het hele front moet loshalen, dus dat wordt me iets te spannend allemaal :arghh:.

Qua kosten schat ik per setje e15-20 kwijt te zijn. Vrienden zijn dolblij en ik vind het leuk om zo te kunnen oefenen. De golflampen hebben me overigens e50 gekost en volgens mij kan ik ze zelfs met winst doorverkopen :)


EDIT: tip bij wetsanden: https://www.carclean.com/nl/product/Monello/Sanding_Pad_140x75mm_103664?o=pgMTAwNTQ4 - schuurpapiertje in vieren knippen, omvouwen en met afplaktape op het blokje plakken. Kost niks en werkt ideaal!
 

turboturbo

Forumguru
Ah... thanks voor de links en de tip van dat rubber pad. Lijkt me idd super handig!

En ja je zou er haast een handeltje van kunnen maken als je eenmaal de smaak te pakken hebt...:greedy:

Mijn ervaring met m'n vorige Fabia was toch dat na een half jaar het stralend nieuw effect er alweer af gaat (ja ik waxte de lampen af en toe, maar ik had daar ook weer niet altijd tijd voor) en na een jaar waren de invloeden van de elementen alweer zichtbaar. Komt ook omdat het plastic super heet wordt door de verlichting en aardig wat te verduren heeft. Vandaar dat ik nu adhv de how-to's met blanke UV bestendige lak als eindstap aan de slag wil. Dan heb je er geen omkijken meer naar en blijven ze netjes. Zeker als de units los liggen en je kunt ergens droog en goed verlicht spuiten lijkt het niet zo heel moeilijk.

Nu wil het toeval dat de koplamp units van een O1 rete simpel te verwijderen zijn.... Die liggen in een paar tellen op het aanrechtblad.... ;)
 
Laatst bewerkt:

eriktv

Forumguru
Inderdaad, als ik anderen help kom ik erachter hoe simply clever Skoda is, niet alleen voor de berijder dus. Van genoemde Passat moest een deel van de lichtinlaat eruit om een lampje te vervangen :sterretjes:. En de koplampen, grill, etc bij de O1 heb je met een paar torxschroevendraaiers zo los!

Terug ontopic: welke machine heb je gekocht? En welke pads/polijstmiddelen? Is een hele zoektocht! En volgens mij kun je weinig slechte dingen kopen, je moet je niet gek laten maken door alles wat iedereen schrijft. Als je al op de juiste wijze wast en soms de lak opfrist door te polijsten ben je al een heel eind!
 

turboturbo

Forumguru
Ik heb de DAP900 V3 gekocht, met monello flesjes en pads (3 flesjes, 3 pads: zwart, oranje en wit) met 5" en 2,5" plaatjes.

Ik had niet per se de V3 hoeven hebben (zoveel zal ik 'm niet gebruiken) en zelfs een goedkoper merk had voor mij afdoende geweest. Ik heb een beetje voor het gemak gekozen icm de voordeel actie.... En zo'n tas is best praktisch. Op m'n Collonite 'flesje' na past alles in die tas.

De clinic ligt alweer een tijdje achter me dus zal me tzt nog even m'n kennis opfrissen op de diverse fora.

Je advies neem ik ter harte; je kunt een complete inloopkast aan producten verzamelen. Terwijl ik juist op de clinic wel gezien heb dat je maar weinig nodig hebt op de auto er goed (misschien niet concoursstaat) er uit te laten zien. Ik heb al een of meer producten die ik niet meer gebruik omdat ik ze te weinig nut vind hebben....

Nu nog even wachten op het voorjaar en/of als ik eerder tijd heb, mooi winterweer. :)
 

eriktv

Forumguru
Nog eventjes in het grijze gebied van off-/on-topic: ondertussen heb ik zes setjes koplampen hersteld en het is erg leuk. Je merkt wel veel verschil in het effect van de diverse stappen op de verschillende soorten kunststof. De moeilijkste tot nu toe: de O1 :arghh:. Maar... het resultaat is bereikt en mijn schoonouders zijn er blij mee. De oplettende lezer herkent wellicht dat dit mijn oude O1 diesel is. Still going strong :rockon:

De Golf-lampen heb ik voor het dubbele verkocht, dus als je niet te streng rekent (kilometers voor het halen op de sloop bijvoorbeeld) heb ik winst gemaakt. Verder gedaan: Passat B5.5, 207, Corsa C, C1. Op verzoek heb ik wel wat voor-tijdens-na-fotocollages. Blijft leuk om te maken. Enneh.. @turboturbo niet bang zijn! Tot nu toe is alles bij mij gelukt. En als het eindresultaat tegenvalt (1x gebeurd tot nu toe) begin je gewoon weer opnieuw.

Benodigde tijd: snelste was de Passat, 45 minuten. Langste: de 207 in 3 uur. Plus een nachtje drogen van de Gyeon Trim.

image.jpeg
 
Bovenaan Onderaan