Welke TSI wél en welke níét?

PizzaPieter

Forumguru
Heren,

Mijn oudste zoon is op zoek naar een eigen wagen en overweegt daarbij ook verschillende VAG modellen (waaronder Seat Leon).
De voorspelbare ellende laten we graag buiten beschouwing, maar welke TSI motoren zouden jullie (o.a. om olieschraapveerproblemen) links laten liggen?
Ik zoek een betrouwbaar lijstje van de 1.0/1.2/1.4 TSI met bouwjaren / motorcodes welke we om deze en andere redenen beter kunnen overslaan.

Superbedankt !

gr Pieter
 

PizzaPieter

Forumguru
Ik heb de Wiki even gelezen, maar kom niet tegen welke nou wel of geen problemen hebben, althans, niet specifiek :(, of ben ik gek?
 

hemi24

Forumguru
Globaal: alle TSI’s na 2014 kennen weinig problemen, zolang je maar geen exoten neemt, zoals een dubbel geblazen 1.4 TSI uit bijvoorbeeld de Polo GT.
 

Bakkertje

Forumguru
@PizzaPieter als je de 2e link opent dan kun je klikken op lees meer over 1.2 of 1.4 tsi motoren, dan kom je op onderstaande site terecht:

Dan staat daar het onderstaande:
1728033187635.png

Dus je bent niet gek, maar je hebt niet verder gekeken dan de wiki ;)
Die motorcodes kun je dan weer op de wiki terugvinden..
 

Tees

Donateur
Aanvullend op wat er al gezegd is (dat de TSIs vanaf 2013/2014 betrouwbaarder zijn dan die van daarvoor), is het ook afhankelijk van wat je belangrijk vindt en bereid bent te investeren.

De vroege TSIs (2009-2010) hadden problemen met de olieschraapveren en konden nog wel eens olie problemen geven. Latere (2011-2012) hebben dat al veel minder want de ontwerpen zijn toen aangepast.
De ketting blijft bij deze hele generatie een zorgenpunt, maar die zijn normaliter allemaal al vervangen nu. Zo niet, dan moet je daar rekening mee houden in de kosten en kunnen ze daarna weer 100-125k km mee.

Een oudere auto is natuurlijk wel een stuk goedkoper, dus als je bereid bent om een beetje meer in onderhoud te steken, kan dat alsnog interessant zijn. Mits je geen olieboot treft, want dat is een heel dure reparatie/revisie. Daarom heb ik 3 jaar terug een late O2 gekocht, die was een stuk goedkoper dan een vroege O3 en ik heb alleen de ketting moeten vervangen (naast regulier onderhoud en gebruikelijke vervangingsdingen als een keer een wiellager e.d.)

NB: de jaartallen die ik hier noem zijn voor een Octavia, andere modellen hebben soms op een iets ander moment de nieuwe generatie motoren gekregen.
 

hemi24

Forumguru
Als voorbeeld waar hij naar kijkt, maar het is de 122pk uitvoering en dus mogelijk een olieslurper.

Op het eerste gezicht een leuke wagen; in principe kun je weinig fout doen als je een wagen van het MQB platform koopt…

Wat mij verbaasde aan deze advertentie:

1. Een FR versie met 122 pk variant van de 1.4TSI?
2. Getoonde velgen zijn niet in de prijs inbegrepen, maar welke velgen zitten er dan wel bij voor die prijs?
3. Geen zichtbaar kenteken en geen vermelding van NAP? Import dus? Hoe betrouwbaar is de geadverteerde km-stand?
 

PizzaPieter

Forumguru
Hi @hemi24 , er zijn nog een boel dingen uit te zoeken, waaronder de zaken die jij noemde die ik zelf ook al bedacht had. Het ging om de illustratie van wat hij zoekt en als hij wil verdiepen op een specifieke auto, is motorcode / olieprobleem één van de dingen waar we ons in gaan storten.
Mss ken je me inmiddels een beetje: er zijn weinig dingen over een auto die ik níét voordat ik hem koop (of mijn zoon daarbij help)
PS: 122 pk in een FR in die leeftijd is niet heel vreemd https://www.autoweek.nl/auto/70396/leon-1-4-tsi-122pk-fr/
PS2: volgens de wiki is de 122pk een 'verdachte' Ook verscheen een 140pk-versie en later nog een versie die 122 pk levert, waarbij de compressor weggelaten is. Het blok is bekend wegens diverse olie-problemen en uitrekkende kettingen.
 

hemi24

Forumguru
De motor waar jij op doelt is de EA111, de 1.4 met distributieketting.
Volgens mij ligt in het type Leon van de advertentie al de EA211 motor, dat is de versie met een distributieriem.

Vandaar dat ik ook zei: je kunt weinig fout doen als je voor een auto op het MQB platform gaat!

Edit: waarschijnlijk ligt hier een CMBA of CXSA motor in.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Tees

Donateur
De 1.0 TSI heeft ook 115 pk, en het koppel eerder beschikbaar dan de 1.6 FSI. Dus als dat het referentiekader is, is een 1.0 TSI best te overwegen (of als je iets ouder wilt, een 1.2 TSI). Tis natuurlijk geen 1.4 of 1.5 TSI.

Verstuurd vanaf mijn SM-A202F met Tapatalk
 

PizzaPieter

Forumguru
Haha, dank. De 115pk 1.6FSI was meer een grapje omdat die helemaal niet zo vlot is (al werd t stukken beter na vervangen bougies en tussen demper )

1.0 en 1.2 zijn zeker geen slomo's en als je geen caravan wilt trekken, dikke prima
 
Bovenaan Onderaan