Welke versie te kiezen?

skoda92

Nieuw lid
Dag forumleden

Ik ga mijn eerste Octavia (en meteen mijn eerste Skoda in het algemeen aankopen!). Ik zoek daarvoor een jonge tweedehands en heb het nu beperkt tot 2 wagens. Ik geraak er niet uit, daarom even jullie expertise gevraagd.

Wagen 1
- 24.500 euro
- 42.000km
- 1.0 TSI, 110pk
- Dateert van 2022, dus niet de laatste facelift
Hij is te bekijken via deze link.

Wagen 2
- 28.900 euro
- 10.000km (staat fout op de website)
- 1.5, 115pk
- 2024, dus laatste versie
Hier te bezichtigen

Qua opties zijn ze gelijkwaardig. Het enige verschil dat ik vaststel is dat 1 zetelverwarming heeft, 2 niet.
En natuurlijk heeft de 2de een groter scherm en andere software door de facelift. (krijgt de 1ste dit ook nog via een update?).

Welke zouden jullie kiezen?

hemi24

Forumguru
Ik zou voor de nieuwere gaan, die 4k voor 2 jaar nieuwer is het wel waard en op de lange termijn, lijkt me de 1.5 een betere keus, ookal is dit een geknepen variant...

hemi24

Forumguru
Er is een bepaald lid die er sport van maakt om te (dis)liken met verdrietige emoji’s…
Iets met een foto van een donkerrode Skoda. :nono:

EdK

Forumguru
Goh @hemi24 en ik maar denken dat hij alleen de pik op mij had hiermee ???
Maar jij dus ook...............
Ach hij kan er nu weer 2 uitdelen , zal hem goed doen zo met de pasen..... :koffie:

Jessedew

Forumguru
De O4 is niet storingsvrij, (i.i.g. die van mij nu bijna) met de nieuwste versie is de kans dat je tegen vervelende software issues aanloopt ook kleiner, want meeste kinderziektes zijn vanaf de fabriek dan opgelost.

• Leuk
Waarderingen: Tees

hemi24

Forumguru
De 1.0 TSI is niet meer leverbaar op de Octavia, maar deze is vervangen door een 1.5 TSI waarvan het vermogen is teruggeschroefd.

Jessedew

Forumguru
Kan je van zo'n 1.5 TSI dan nog makkelijker het volle vermogen krijgen? Waarom levert men eigenlijk nog een 1.0? Regelgeving, verplichting o.i.d.? aangezien men geen 1.0 meer erin legt.

hemi24

Forumguru
@Jessedew : ik denk dat het een keuze is om meer 1.0 motoren voor ander VAG modellen te houden, dus eerder een afweging vanuit beschikbare productiecapaciteit.

• Leuk
Waarderingen: Tees

Arjan1985

Forumguru
@Jessedew goede vraag. Want dan zou je er maximaal 190 pk uit kunnen halen software matig.
De geknepen variant is 115 pk. Standaard 150 pk en stage 1, 180 of 190 uit m’n hoofd. Ik weet niet zeker of de nieuwste type O4 al te chippen is. Ik dacht dat het niet ging.
Als het kan dan wordt het opeens een hele andere auto.

EdK

Forumguru
of de nieuwste type O4 al te chippen is
Ga er maar van uit dat dit nog niet het geval is !
Zit zelf al 2 jaar te wachten op mail van VAG Techniek vanwege update met de 3cilinder van de Fabia 4
Het is men nog steeds niet gelukt...
Ook de 2,0TDI is nog steeds een probleem, collega zit er ook al 2 jaar op te wachten

hemi24

Forumguru
Wat de beste keuze is, kun je volgens mij pas zeggen als je beide in het echt gezien hebt en een eventuele proefrit hebt gemaakt…?!?

Bovenaan Onderaan