Welke versie te kiezen?

skoda92

Nieuw lid
Wat de beste keuze is, kun je volgens mij pas zeggen als je beide in het echt gezien hebt en een eventuele proefrit hebt gemaakt…?!?
Ik heb met beide gereden. Eerlijk gezegd merkte ik qua rijgedrag weinig verschil. Van motoren ken ik zelf helemaal niks.
Daarom dat ik de vraag hier stelde.

skoda92

Nieuw lid
Zijn er mensen met ervaring met beide modellen (motoren)?
De partner kijkt vooral naar de bekleding en vindt daarbij de versie van 2022 mooier. Ik merk dat jullie hier vooral focussen op de motor. Welke argumenten zijn er om de 1.5 motor naar voren te schuiven?

1983jeroen

Forumguru
Ik had de 1.0 en nu de 1.5 in mijn Octavia 3.
De 1.5 loopt mooier en rustiger, maar is wel dorstiger
Voor zover ik weet is de 1.0 wel heel betrouwbaar ook

PizzaPieter

Donateur
3 cilinder lijkt wat onrustiger te lopen dan een 4 cilinder. Net als dat een 6 cilinder weer rustiger loopt dan een 4 cilinder.
Of een 3 cilinder rustiger loopt dan een Canta.

Qua vermogen ken ik geen 'recente' 1.0, maar die uit de A3 2016 van junior (@GeeVeeDeeVee ) heeft mij positief verbaasd vwb acceleratie, vlotheid etc. Het rijdt echt verrassend lekker

hemi24

Forumguru
Als, dan kun je de 1.5 nog het beste vergelijken met de 130 pk versie.

Qua beleving zal de 1.0 waarschijnlijk levendiger aanvoelen, maar als je veel snelwegkilometers maakt zou ik de 1.5 aanbevelen.

1983jeroen

Forumguru
Toen ik de 1.0 had vond ik dat een heel fijn blok.
Nu ik de 1.5 heb vind ik de 1.0 helemaal niet zo fijn meer rijden.
Voor de zuinigheid zou ik zeker wel de 1.0 aanbevelen.

Als je niet veel rijdt zou ik gewoon de auto nemen die je het meest aanspreekt qua opties en uitvoering.

Er staan natuurlijk heel veel O4 te koop in het land

leon-cupra

Forumguru
Wij hebben de 1.5 maar met 150pk (?? Denk ik) in een Passat. vind dat een “emotieloos” blok. Je voelt geen punch, geen versnelling, … gaat veel te lineair, dat vermogen. Ik zou nooit nog dat blok kopen. Zelf mijn madam (is haar bedrijfswagen) is absoluut niet blij met haar wagen (verplichte keuze).
Denk dat het 1.0 blok wat meer “gevoelsmatige pit” heeft, maar uiteraard ben ik niet de TS. Er zullen nog wel meer criteria zijn dan enkel “fun”.

Rationeel gezien lijkt mij wagen 2 met de 1.5 wel de betere keuze : nieuwer, up-to-date, minder kilometers, betere restwaarde, 1.5 blok dat wel wat reserve heeft …

Heb je de historiek van beide wagens al opgevraagd? Lijkt mij toch ook wel belangrijk in het beslisingstraject.

Bovenaan Onderaan