Even een update over net rijden met de 1.0 voor wie twijfelt, na 2,5 week vakantie naar Italië. Hoe rijdt dat nou, een 1.0? In 3 woorden: dat rijdt prima! Met 2 volwassenen, 2 kids en een volle kofferbak kan ik alleen maar zeggen dat ik van elke kilometer heb genoten! In Duitsland waar het mag (en kan!) is rijden met 150,160, 170 km/u geen enkel probleem, op die snelheden zit je heel snel en de auto voelt daarbij nog steeds comfortabel, stabiel en is stil. Ook even van 180 naar 200 km/u gegaan, dat kost wat meer tijd, maar ook met 200 voelt de auto nog prettig aan. Ook in Zwitserland geen enkele keer het gevoel gehad dat ik vermogen tekort kwam. Moest soms terug van 6 naar 5 op stukken waar je 100 mocht en ik achter een langzamere auto terecht kwam om de gang erin te houden, maar ik heb verder over trekkracht geen klagen. Met mijn vorige auto ( Scenic 2.0 16v) had ik beduidend meer moeite om de snelheid erin te houden. Waar ik nog steeds van kan genieten is de trekkracht als je in het juiste toerengebied zit, die duw in je rug blijft lekker. Natuurlijk gaat een 1.8 of een RS nog stap harder, maar met deze 1.0 is het zeker niet behelpen!
Dus als reisauto voor langere afstanden met volle belading een dikke 10 wat mij betreft.