Wereldreis in een Enyaq zonder laadpaalstress

Japanese Power

Donateur
Ik vind dit echt wel een tof avontuur om te volgen. Een wereldreis maken van 40.000 KM met een Enyaq zonder gebruik te maken van laadpalen en al je energie zelf op te wekken met 33 zonnepanelen op DC. Zal mij benieuwen of ze de hele reis gaan halen met behoud van deze 33 panelen...

De link naar de website.

En de link naar de insta-pagina.

Schermafbeelding 2022-07-21 om 14.59.06.png

Map-4x4-electric-2-980x551.png

Foto's van 4x4electric.com
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Heel cool initiatief. En mooi natuurlijk dat ze daar een Enyaq voor gebruiken. Ben ook wel benieuwd naar de specs van de zonnepanelen en hoeveel laadtijd ze nodig hebben voor de dagelijkse kilometers.
 

Japanese Power

Donateur
Heel eenvoudig, ze hebben de hele achterbank met alles eruit gedemonteerd.
Het zijn dunne matjes, niet de panelen die bij ons op de daken liggen.
Dat fungeert als grote opslag voor alle bagage, slapen doen ze in de daktent...

Zie de post hierover.

Schermafbeelding 2022-07-21 om 15.49.27.png
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Ik voorspel dat ze de boel flink moeten herzien onderweg. Ik zie dat ze eerst een toer door Nederland maken, en pas in november echt vertrekken vanuit Amsterdam. Laat nu net op 5 november de volgende Amsterdam-Dakar challenge van start gaan, en daar hebben al eerder mensen aan deelgenomen die vervolgens doorgereden zijn op wereldreis richting Zuid-Afrika. Voordeel van aansluiten bij zo'n georganiseerde tocht is dat het konvooi bijvoorbeeld uitgebreid beveiligd wordt bij het doorsteken van Mauretanie een enorme troepenmacht wordt ingezet als beveiliging tegen ontvoering door bendes (destijds ook één van de redenen dat de Dakarrallye niet meer naar Dakar ging). Daarnaast helpt zo'n organisatie met het passeren van de verschillende landsgrenzen, en helpen de deelnemers gestrande equipes weer op weg. Ook de tent op het dak is iets wat je bij de Amsterdam-Dakar challenge ziet.

Ik mis bij deze auto wel 3-4 reservewielen, als je zo'n tocht door Afrika rijdt, is er bijna geen auto die niet een keer 2 lekke banden op een slechte dag heeft, en dat je een velg aan bonken rijdt, zodat een (stalen) velg eerst met hamers weer in vorm gehengst moet worden om er weer een band om te kunnen leggen. Ik heb het dan nog niet over gebrek aan accucapaciteit, want honderd km door het losse zand ploegen, vraagt wel heel veel meer energie dan een paar honderd km over een mooie asfaltweg rijden. Kortom, tenzij ze de uitmonstering/reserveonderdelen enz. flink omgooien, of meerijdende ICE auto's hebben voor de bagage/onderdelen/gereedschap, zie ik het einddoel nog niet zomaar gehaald worden.
 

Japanese Power

Donateur
Maar zoals @Cordoba aangeeft dat het honderden kilometers door het zand ploegen word zal wel meevallen. Ze gaan natuurlijk niet (zoals in Parijs-Dakar) voor de kortste route en zoals al os benoemd gaat deze trip niet over 1 nacht ijs. Zie het als een avontuur waarbij tijd geen rol speelt en je ter plekke improviseert. Wat mij ook niet helemaal duidelijk is wat er aan supplies meegaat, maar daar is echt wel over nagedacht. Het is niet de eerste reis van dit 2-tal door de binnenlanden van Afrika. Komt best goed, alle op z'n tijd.
 

Fabia 123

Forumguru
Ben benieuwd hoe de combinatie zandstorm en zonnepanelen gaat werken, en ook de reactie van locals op de zonnepanelen vooral als er geen toezicht is. Verharde wegen kunnen ook gemakkelijk bedekt zijn met veel zand en dan is de weg gewoon weg.
 
Laatst bewerkt:

Captain Hook

Forumguru
, en ook de reactie van locals op de zonnepanelen vooral als er geen toezicht is.
Als de ploeg geen beveiliging meeneemt, dan zou het zo maar kunnen gebeuren dat er 'ineens' geen zicht meer is, op geen enkel PV-paneel... (of allerlei andere technisch interessante onderdelen, want snode figuren kunnen letterlijk alles gebruiken en doorverkopen)
M.a.w. foetsie. :koffie:
 
Laatst bewerkt:

Fabia 123

Forumguru
Jazeker, en dan heb je ook nog de dieren. Jakhalzen en apen kunnen alles gebruiken en slepen graag iets mee. Voor onderzoekers doeleinden natuurlijk.
Vooral de valproef vanuit een boom of de bijt test zijn beroemd in Afrika. Heb beide zelf meegemaakt gelukkig niet met mijn spullen.
 

Jdbigg

Senior Member
In Afrika zijn veel onverharde wegen. Die hebben meer kuilen dan de wegen hier. Een of twee lekke banden per dag op een lange rit is heel normaal. Veel auto's hebben daarom twee reserve wielen.
Uit eigen ervaring in Namibië en Botswana kan ik dat bevestigen. Bovendien hebben de 4WD Hiluxen die je daar huurt veel meer bodemvrijheid en dubbele watertanks van 60 liter. Ik zou met mijn Enyaq daar niet gaan rijden zonder flinke aanpassingen.
 

Cordoba

Forumguru
Ben benieuwd hoe de combinatie zandstorm en zonnepanelen gaat werken, en ook de reactie van locals op de zonnepanelen vooral als er geen toezicht is. Verharde wegen kunnen ook gemakkelijk bedekt zijn met veel zand en dan is de weg gewoon weg.
Inderdaad bepaalde stukken asfaltweg is gewoon continue een ploeg bezig om het zand van het asfalt te schuiven en dan nog ligt er soms een flinke berg zand op minstens één weghelft. Het is echt niet zo dat er nergens in Afrika een behoorlijk stuk weg ligt, maar bepaalde regio's is een goede weg iets waar ze wel eens plaatjes van hebben gezien.

Overigens mijn verwijzing naar 'Dakar' gaat niet om de rallye, maar om de uitdaging om met een groep in een week of drie in etappes naar Dakar te rijden, dat gaat niet om snelheid, maar je moet natuurlijk wel iedere dag een zekere afstand afleggen, anders red je het niet.
 

Fabia 123

Forumguru
Ik vraag me ook af wanneer ze de auto willen laden. Overdag rijden maar dan kunnen ze niet laden maar als ze dat veld panelen uitleggen kunnen ze niet rijden. En in Afrika is het rond 18.30 donker. In het donker rijden kost extra energie en kan gevaarlijk zijn. Bandieten, overstekend wild, lekke band wisselen in het donker.
Op de Enyaq zitten geen zonnepanelen die de auto aan de gang houden zoals in de Australian solar race.
 
Bovenaan Onderaan