Werkelijke prestaties 1.5 TSI m-HEV

Slider

Forumguru
Net als jezelf, bedoelt waarschijnlijk de rest het ook als indicatie. Als het met caravan al goed gaat, moet het dus zonder helemaal goed zitten.

Het probleem is, dat het te relatief is. Wat de een als heerlijk toeren beschouwd, vindt de ander dat je met 140km/u boven op elke helling moet aankomen zonder de motor te horen werken, bv. En van alles er tussenin.

Ik vind een 115Pk O3 heerlijk rijden op vakantie (geen caravan) in de Ardennen/Eifel en de ander verklaard me voor gek en moet meer dan 150Pk hebben in hun beleving.
Vriend van mij heeft dezelfde type O3 en motor gekocht bijna tegelijk met mij en baalt nu van zijn keuze elke vakantie, komt power te kort vindt hij.
 
Ik heb jaren een 7 persoons Citroën C4 Spacetourer gehad uit 2018. Dit was een 1.2 met 130pk.

Meerdere malen tijdens de vakantie over de Gothardpas moeten rijden met een volgepakte auto (5 personen, 1 hond en alle bagage voor 2 weken vakantie).
Dit ging werkelijk als een zonnetje. Uiteraard wel eens terug moeten schakelen als het erg stijl ging.

Gewoon op de snelweg van 100 naar 130 om in te halen, gaat echt heerlijk. Niet belachelijk snel maar zeker ook niet langzaam.

Ik kan me niet voorstellen dat je met een 1.5 mindere prestaties hebt.
 
Mijn ervaring met de Kodiaq PHEV is als volgt: Afgelopen oktober naar Oostenrijk geweest voor een vakantie. Had ook mijn twijfels over de prestaties, maar die vielen heel erg mee. Beter nog: Was heel erg verrast. Op de snelweg rijdt het heel erg comfortabel zo ronde de 100-115 km/h. Harder vind ik niet nodig. In de bergen heb je heel erg veel profijt van het PHEV principe. In een haarspeldbocht schakelt de benzinemotor uit en ga je op elektromotor de bocht door waarna de benzinemotor weer aanspringt bij door accelereren. Dit rijdt heerlijk relaxed. Ik snap dat de PHEV voor mensen met een groot gezin geen optie is, maar anders zou ik deze variant adviseren. Verbruik PHEV is ongeveer 4.4 liter op 100 kilometer. Niet slecht voor zo'n grote auto.
 

Bakkertje

Forumguru
Hartstikke mooi @RonKar, maar jij rijdt een PHEV en de TS maakt zich zorgen om de 1.5 TSI mild hybrid, dat is een hele andere aandrijflijn.
De 1.5 mild hybrid (gevraagde ervaring):
gewicht: 1665 kg
Vermogen: 150 pk
Koppel: 250 Nm
0-100: 9,7 sec
top: 207 km/uur

De 1.5 PHEV (jouw auto):
gewicht: 1916 kg
Vermogen: 204 pk
Koppel: 350 Nm
0-100: 8,4 sec
top: 210 km/uur
 
Ja, dat klopt inderdaad Chris, zoals alle getallen over verbruik en uitstoot in de autowereld lachwekkend zijn. Autobranch is nogal opportunistisch.

@Bakkertje: Als je accupakket leeg is, dan heeft ook de PHEV maar 150PK en 250Nm bij een wagengewicht dat ver boven dat van een MHEV ligt. Ook dan rijdt de auto nog prima.
 

Bakkertje

Forumguru
Ik weet niet hoe het bij de nieuwe generatie PHEV is, maar bij mijn PHEV is de accu maar heel even leeg, daarna gaat de auto bijladen en houd je gewoon ondersteuning van de elektromotor. Als ik het vergelijk met mijn PHEV ben ik het dan ook niet met je eens.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Darks

Nieuw lid
Ik heb vanochtend dan uiteindelijk de testrit gemaakt met een nieuwe Kodiaq selection 1.5 TSI Mhev. Graag wil ik jullie mijn bevindingen laten weten;

Wat betreft de auto op zich, ben ik zeer positief verrast. Ik ben totaal geen SUV-rijder en vreesde toch wat voor de vooroordelen. Maar dat beviel prima. De Kodiaq voelt op geen enkele manier lomp, zwaar of groot, en laat zich lekker sturen. Het overzicht is zeer goed, de zitpositie prima naar wens in te stellen. En het standaard onderstel ben ik ook zeer over te spreken, zeker niet zacht maar niet stuiterig en toch strak genoeg voor een goede wegligging. Ik zie dan ook geen enkele reden om voor DCC+ te kiezen tenzij je echt zeer zacht of hard geveerd wil rijden.

De 1.5 TSI dan, die viel me eigenlijk gewoon tegen. Het is een soepele aandrijflijn, de auto gaat vlot mee in het stadsverkeer. Maar vanaf de 70-90-120 km/u wegen vond ik het karakter toch niet meer zo aangenaam. Bij het gaspedaal half indrukken gaat hij al best stevig omhoog in de toeren, dat doet hij op zich prima, maar je krijgt er weinig voor terug. Ik had niet echt het idee dat de auto te zwaar is voor de motor, maar hij gaf niet het gevoel dat ik in deze auto zou willen. Ik heb het liever wat romiger, wat meer koppel zou hier veel goed doen. Ik zat met de testrit alleen in een verder compleet lege Kodiaq, dus dat geeft me geen prettig gevoel met oog op familievakanties.

Testverbruik was 7,8 (1 op 13 ongeveer) maar echt representatief zal het niet zijn, de auto was nagelnieuw en heb enkele bijkomende inhaalacties gedaan op de snelweg.

Verder ook een beetje een vreemd gevoel in het rempedaal, kan niet meteen plaatsen of dit is omdat hij nog nooit gereden had of te maken heeft met de regeneratie van de MHEV. Niet echt storend, maar een beetje tegengevoel in het pedaal merkbaar.

Ik hoop dat ik hier niet te negatief overkom, objectief gezien is de auto prima ook met de 1.5 (anders zou hij ook geen 207 km/u halen). Maar zoals hier eerder al werd vermeld, is het gevoelsmatig voor iedereen anders wat wel of niet prettig is. Ik ga in ieder geval voor een prijsofferte van een 2.0 TSI.
 

hemi24

Forumguru
Mijn ervaring is dat de 1.5 een beetje misleidende motor is, doordat het eigenlijk nooit echt een luide motor is. Dat vond ik altijd wel fijn…
Veel mensen, waaronder autojournalisten, hebben blijkbaar een hoop lawaai nodig om het idee te hebben dat het hard gaat!
 

leon-cupra

Forumguru
We hebben de 1.5 in een Passat. Qua cijfers vlot genoeg maar qua gevoel enorm traag. Los van het geluid , er zit geen “punch” in de motor. Alles is veel te vlak.
 

Chris_

Nieuw lid
Als je de Kodiaq als auto lekker vindt sturen ben je niet een goed sturende auto gewend haha. Verder bevalt hij mij prima en is hij enorm comfortabel maar een lekker sturende auto gaat het in mijn ogen never nooit worden.
 

JeSko

Forumguru
Je mag ook de wereld niet verwachten van een 1500cc in zo'n zware SUV met de aerodynamische eigenschappen van een baksteen. Heb nu al vanalles gereden van een 999cc in een lichte auto een 1.5 in een lichte auto en een 1.6 in een zware auto, en nu tegenwoordig 2x een 2.0 in twee vrij lichte (1300-1400kg) auto's, en niets klopt pk's x laag gewicht. De 1.5 Kodiaq zal prima meekunnen, maar niet meer dan dat. Onze 1.6 Superb die kon ook best mee, maar het was behelpen en je moest soms echt wel passen en andere eerst hun ding laten doen, eens je dat beetje meer gewend bent is het moeilijk terug gaan.
 

Slider

Forumguru
Ter vergelijk:
Als je een O3 FL met dezelfde 1.5 TSI 250Nm neemt is die 1192Kg ledig.
Maar die Kodiaq mHEV 1.5 TSI met ook 250Nm is met 1665Kg bijna 500Kg zwaarder!

En zo'n SUV is gewoon zelfs langer en breder dan een O3 of O4 FL combi. Al die accu's moet je ook mee zeulen, dat helpt niet in prestaties.

@JeSko Dat terug gaan in prestaties is puur een mentaal ding in mijn ogen. Ben van een Golf 4 1.9TDI 160Pk tuned, naar een O2 combi 2.0 TDI 140Pk, naar een O2 FL 1.4 TSI Combi naar een 1.0 3cil Focus mk3 station gegaan.

Het is een persoonlijke keuze uiteraard, maar ik verkies verbruik en kosten hoger dan op de snelweg iets sneller in te kunnen halen bv.
 

JeSko

Forumguru
@Slider

Is niet alleen mentaal, het is gewoon leuker om een rappe auto bij te hebben, maakt het autorijden niet alleen leuker, maar ook comfortabeler, vroeger moest ik met men Superb altijd goed kijken of ik iets wel ging halen, aan de lichten stond ik dan ook altijd helemaal rechts want zelfs een bestelbus is sneller weg, dat werkte me na een poos echt op mijn zenuwen, hoe goed de auto voor de rest ook was. Nu kan ik met zo'n sprekend gemak inhalen en invoegen en dat is ook een vorm van comfort, en daarvoor is het vaak al genoeg om het vermogen voor minder dan de helft aan te spreken.
 

SuperBeeb

Forumguru
@Darks Ik zou wel eerst gaan rijden in een 2.0 om het verschil te voelen. Verbruik zal wel een stuk hoger liggen, volgens mij staat die motor niet echt om zn zuinigheid bekend. Mijn ervaring (Passat 2.0, maar dan 280pk/4-motion, 1600 kg) is rond de 1:12,5. 1:14 is ook mogelijk, als je rustig rijdt, maar veel zuiniger wordt t niet.
 

Darks

Nieuw lid
Als je de Kodiaq als auto lekker vindt sturen ben je niet een goed sturende auto gewend haha. Verder bevalt hij mij prima en is hij enorm comfortabel maar een lekker sturende auto gaat het in mijn ogen never nooit worden.

Ik heb 10 jaar een Ford Focus gereden dus dan begrijp je dat ik op voorhand wat bevreesd was over stuurgedrag. En toch beviel het me prima in de Kodiaq. Gewoon goed, niet sportief, dat verwacht ik ook niet van een SUV, maar wel direct. Ik begrijp wel dat de Kodiaq 1 op alle vlak wat zachter en bootachtiger was, dus vandaar misschien het verschil in gewaarwording?

@SuperBeeb Ja ik verwacht wel een 8-9 liter (dus 1 op 11, 1 op 12,) afgaand op Spritmonitor en reviews. M'n huidige Focus (1.5 Ecoboost 182 pk A8) zit niet eens zo heel veel lager. Verder ken ik de motor wel uit enkele dienstvoertuigen op mijn werk (Octavia) en is gekend als zeer betrouwbaar. Gezien ons profiel (veel korte ritten en 3-4x per jaar een lange autovakantie) zie ik niet echt een alternatief. De PHEV is niet als 7-zitter te koop en dat is nu net hét argument van mijn vrouw om voor een Kodiaq te gaan. Een auto kopen is op dat vlak erg moeilijk momenteel, wat doen de brandstofprijzen, hoe gaan ze PHEV belasten.. Maar zo komen we uiteindelijk tot de beste keuze op dit moment voor de 2.0 TSI.
 

Chrisjemol

Forumguru
@Slider

Is niet alleen mentaal, het is gewoon leuker om een rappe auto bij te hebben, maakt het autorijden niet alleen leuker, maar ook comfortabeler, vroeger moest ik met men Superb altijd goed kijken of ik iets wel ging halen, aan de lichten stond ik dan ook altijd helemaal rechts want zelfs een bestelbus is sneller weg, dat werkte me na een poos echt op mijn zenuwen, hoe goed de auto voor de rest ook was. Nu kan ik met zo'n sprekend gemak inhalen en invoegen en dat is ook een vorm van comfort, en daarvoor is het vaak al genoeg om het vermogen voor minder dan de helft aan te spreken.
Dat is dus allemaal mentaal ;)
 

jb1988

Nieuw lid
Net als de hoofdposter van dit topic was mijn oog gevallen op de kodiaq. Ik wilde persé de 7 zitter versie hebben vanwege 3 kinderen en het kunnen meenemen van schoonouders/vriendjes en vriendinnetjes en de kinderen vinden het zelf ook fijn om wat meer ruimte te hebben waardoor 1 iemand helemaal achterin wil zitten.

Ik heb de kodiaq 1 als huurauto gehad voor vakantie en enkele proefritjes in gemaakt en met het nieuwe model, de mild hybride.
Zat te twijfelen, of de nieuwe versie of de oude versie met de kop eraf.

De mild hybride vond ik wat betreft vermogen echt ondermaats wat betreft beleving. Je merkt aan het motor geluid dat die veel meer toeren moet maken en dat de motor minder krachtig klinkt vergeleken de 1.5 tsi van de kodiaq 1. Het schijnt ook dat het aantal pk's van de motor veel minder is, maar met behulp van de electromotor toch nog 150 pk heeft. Daarnaast is de auto ook nog eens dik 120 kilo zwaarder. Dit merk je. De auto voelt met bochten echt meer als een tank vergeleken de kodiaq 1. Mede door het gewicht. De auto voelt bij het rijden ook veel breder en de neus langer, waardoor je in smalle straatjes meer het gevoel extra op te moeten letten vergeleken de kodiaq 1.

met de kodiaq 1 heb ik een huurauto voor vakantie gehad. vol bepakt met 3 kinderen ging dat prima.
Op basis van de rijervaringen van de kodiaq 1 en de kodiaq 2 mild hybride heb ik een kodiaq 1 sportline gekocht met nog maar 7000 km op de klok.

Samenvatting:
Kodiaq mild hybride rijdt alsof het een 1.0 motortje is. Dit is gedaan om de auto maar goedkoop te houden voor de bpm volgens mij. Hier heb ik geen goed gevoel bij.
Volgens mij gaan daarom veel mensen voor de pev, maar goed die is er niet in 7 persoons versie.
 

jb1988

Nieuw lid
Volgens mij zijn de meesten hier allemaal lease rijders of zijn er ook personen die de auto zelf echt hebben gekocht? De nieuwste?
 
Bovenaan Onderaan