Werkelijke snelheid?

Gompie

Lid
Laatst op de snelweg viel het mij weer op, teller Yeti staat bijna op 140 km/u terwijl mijn TomTom dan slechts 121 km/u aangeeft. Wélke is nu het meest betrouwbaar?

Dnet

Senior Member
In principe zal de GPS een juistere snelheid aangeven, hoewel ook deze vanwege de onnauwkeurigheid van GPS (+/- 5 meter) niet 'precies' meet. Doordat de meting een gemiddelde is van een grotere afstand, bijvoorbeeld 200 meter, is de onnauwkeurigheid bij goed ontvangst te verwaarlozen.

De snelheidsmeter in de auto is vanwege een aantal redenen niet 'accuraat':
- Vanwege aansprakelijkheid van de producent, zal deze altijd een hogere snelheid aangeven.
- Bij plaatsen van een grotere wiel maat, zal de meter een lagere snelheid geven (grotere wiel omtrek).
- Bij slijtage van de banden, zal het snelheids verschil nog verder toenemen (kleinere wiel omtrek).

Bakkertje

Forumguru
Je kunt ook (bij constante snelheid) de gemiddelde snelheid op je boardcomputer even resetten en kijken wat die vervolgens aangeeft, dat is in mijn geval (Superb) wel de echte snelheid in tegenstelling tot de naad, die wijkt inderdaad bewust af.

Import Yeti

Forumguru
Over het algemeen vindt ik de tomtom betrouwbaarder, maar als ik de waarden die van jou zie, is het verschil wel heel erg groot. Bij mijn Yeti staat de tomtom op 130km/h terwijl de Yeti 135km/h aangeeft.

Canon-Eye

Forumguru
De snelheidsmeter in de auto is vanwege een aantal redenen niet 'accuraat':
- Vanwege aansprakelijkheid van de producent, zal deze altijd een hogere snelheid aangeven.

Voor wat betreft de (on)nauwkeurigheid van de snelheidsmeter verwijs ik naar deze post met bijlage. Daarin wordt verklaard waarom de snelheidsmeter met banden/wielen in fabrieksconfiguratie altijd meer dan de werkelijke snelheid zal aangeven.

Als je de daarin opgenomen formule toepast, lijkt de afwijking bij TS buiten de wettelijke grenzen te liggen.
Vraag is natuurlijk of zijn wielen/banden nog volgens de originele (fabrieks-)configuratie zijn.

Dnet

Senior Member
@Canon-Eye ah, er is zelf een regel voor, dat wist ik niet. Ik bedoelde eigenlijk ook dat een fabrikant niet snel zal riskeren om (per ongeluk) te weinig aan te geven... Tenminste, ik weet dan waar mijn boetes naar toe worden gestuurd :tongue:.

veld94

Lid
Ik heb inmiddels ook 215/65r16 van Michelin Latitude Tour (voorheen Contipremiumcontact 215/60R16), en de navigatie geeft nu dezelfde snelheid aan de klok achter het stuur. Je moet dus wel opletten dat je geen marge meer hebt, 8 km te snel op je klok is bij een meting ook 8 km te hard. Deze nieuwe band is 6,75 cm groter in omtrek dan de standaard Conti die gemonteerd was.

Ron_2

Senior Member
En dan moet je ook nog opletten als je je winterbanden er onder heb, dan is de afwijking weer anders, bij ons is hij dan veel kleiner waardoor ik me met winterbanden aan de snelheid op de teller hou.

LT83

Forumguru
Afwijking is wel erg groot te noemen inderdaad, bij mijn Octavia is het verschil bij 100km/h tussen teller en GPS circa 4km/h.
Op de autobahn gaf circa 275 op teller mij 263kmh/h op de GPS, dus het is nog mooi lineair ook ;)

dirkkroneman

Forumguru
Standaard niet hoor, dan zit je rond de 240 ;) Maar die van Luuk is alles behalve standaard. Vraag me af, was hij begrensd? Of is ie alleen maar getuned en geen begrenzer weg geschreven @Luuk Thijssen ?

Joske

Forumguru
275km/u? gaat je meter wel zo ver eigenlijk?

@dirkkroneman

volgens mij zit er standaard op dat soort auto's geen begrenzer hoor, de fabrikant verwacht er zich nu ook wel net niet aan dat je >250km/u kan rijden é ;) Op een M5 moet je bijbetalen voor de begrenzer er af te laten.. maar ja, dat verwacht je ook van zo een auto natuurlijk. Van die van Luuk had ik het toch ook niet verwacht, ben aardig geschrokken ;)

LT83

Forumguru
Teller gaat tot 270km/h en hij loopt er na goed aandringen dus net het tellertje uit, dit is uiteraard wel op Aral102 en een lege autobahn (ga in het voorjaar en de zomermaanden weleens een avondje de autobahn op). 250km/h GPS loopt hij vrij vlot (relatief natuurlijk) naartoe, daarna is het aandringen ;) Er zit volgens mij geen begrenzer op, aangezien de topsnelheid 239km/h standaard zou moeten zijn. Met standaard software kreeg ik hem overigens niet verder dan 245-250hm/h op de teller.

Joske

Forumguru
Weet niet of dit klopt, maar heb ooit een Ford-dealer weten vertellen dat het "gevaarlijk" is om buiten de schaal van je snelheidsmeting te gaan, de naald zou kunnen blijven staan. Is dit onzin of waarheid?

VWim

Forumguru
@Joske, gevaarlijk is dat zeker. Maar dan wel met name voor je rijbewijs. :maakmegek:

Verder is het tegenwoordig met een elektronische teller klinkklare onzin. Vroeger moet de mechanische teller zou ik me er nog iets bij voor kunnen stellen.

Het verbaast me verder dat de teller van een RS al bij 270 stopt. Kijk eens naar het volgende filmpje van een Polootje, die gaat zelfs tot 280...

easyrider

Nieuw lid
Ook al ondervonden, wanneer ik perfect 90 rijd is het op mijn TomTom maar 80 km/uur.Ik rijd regelmatig op een plaats met trajectcontrole en wanneer ik dus 90/km/uur reed zaten de vrachtwagens bijna in mijn kofferruimte.
Al bij al toch een groot verschil aan deze snelheid.

Bovenaan Onderaan