Werkelijke snelheid?

Joske

Forumguru
tja.. die vrachtwagenchauffeur rijdt natuurlijk wèl met een geijkte teller rond. En ik kan je verzekeren dat het ronduit frustrerend is voor een vrachtwagenchauffeur om geen 90 te kunnen rijden waar ie dat op dat moment mag. Wij hebben ook trajectcontroles waar we maar 90 mogen (Gentbrugge) en ik zal steeds iets sneller rijden, eigenlijk zodanig dat de afstand tussen mij en de vrachtwagen achter mij exact gelijk blijft. Op de teller lees ik dan 98 km/u af ofzo (weet het niet zeker, maar alleszins pak meer dan 90, verhoudingsgewijs gezien é).

Dus.. heb wat compassie met die truckers en rij een beetje sneller, je zult er geen boete aan overhouden hoor ;)
 

LT83

Forumguru
tja.. die vrachtwagenchauffeur rijdt natuurlijk wèl met een geijkte teller rond. En ik kan je verzekeren dat het ronduit frustrerend is voor een vrachtwagenchauffeur om geen 90 te kunnen rijden waar ie dat op dat moment mag. Wij hebben ook trajectcontroles waar we maar 90 mogen (Gentbrugge) en ik zal steeds iets sneller rijden, eigenlijk zodanig dat de afstand tussen mij en de vrachtwagen achter mij exact gelijk blijft. Op de teller lees ik dan 98 km/u af ofzo (weet het niet zeker, maar alleszins pak meer dan 90, verhoudingsgewijs gezien é).Dus.. heb wat compassie met die truckers en rij een beetje sneller, je zult er geen boete aan overhouden hoor ;)

Dezelfde truckdriver, die hem er zelfs tijdens een inhaalverbod vlak voorlangs gooit, waardoor je vol in de ankers moet, om dan gedurende 3km zijn voorganger met een snelheidsverschil van 1,5km/h in te halen. Harder rijden dan toegestaan zodat de truckdriver lekker kan "doortuffen" hoeft voor mij echt niet als je daar geen goed gevoel bij hebt ;)
 
Laatst bewerkt:

easyrider

Nieuw lid
Het is inderdaad het viaduct van Gentbrugge waar ik het over had en sedert de vergelijking met mijn TomTom rijd ik er 99 km/uur wat overeenkomt met de echte 90/km uur.Hierdoor ben ik geen probleem meer voor de truckers.
Het was trouwens geen kritiek op die mannen, persoonlijk vind ik dat ik mij veiliger voel tussen die mastodonten dan naast een zware 4x4 met een chauffeur die een mobieltje in zijn hand heeft.
Ook op de trajectcontrole tussen Wetteren en Erpe Mere rijd ik nu 130 km/uur om in werkelijkheid 120km/uur te rijden.
 

Canon-Eye

Forumguru
het ronduit frustrerend is voor een vrachtwagenchauffeur om geen 90 te kunnen rijden waar ie dat op dat moment mag
Dat mag hij nergens - het algemene officiële maximum voor vrachtwagens is 80...
In de praktijk hebben ze buiten de trajectconroles zelden last zolang ze onder de 90 blijven.

zo'n geijkte teller moeten ze overal in stoppen!
Daar kom je wel van terug, als vervolgens blijkt dat je dan vaker én uitgebreider moet laten keuren - gaat meer kosten...
Gebruik gewoon je GPS en hou er rekening mee dat vrachtwagenchauffeurs - als ze zuinig willen rijden - zo'n 82 à 85 echte km/u rijden.
En als ze het verbruik minder belangrijk vinden, dan zullen ze vaak tegen de snelheidsbegrenzer aanzitten en dat betekent 89 echte km/u.

Als je met een aanhanger of caravan rijdt, zorg dan dat je zelf minstens 90 echte km rijdt, dan krijg je geen vachtwagens die langzaam naar je fietsenrek toekruipen. En als je dan zelf een vrachtwagen wilt inhalen, trap dan rustig even door richting 100 totdat je hem een meter of 20, 30 voorbij bent met het achtereind van je aanhanger voor je naar rechts gaat en laat 'm dan weer tot 90 terugzakken.
Hier zul je niet snel een bekeuring voor krijgen - sterker nog: ik kreeg ooit een duimpje van een passerende agent in burgerauto, die ook wel gezien had dat ik normaal 92 op de cruisecontrol reed maar tijdens het inhalen even doortrapte (105!) om de inhaalactie korter te laten duren. En dan ook niet stijf vóór die vrachtwagen naar rechts, maar éven dat beetje ruimte maken - is ook beter voor die beroepschauffeur z'n gemoedsrust. (Misschien niet voor die BMW- of Audi-piloot die inmiddels wel op je staart zit, maar die haalt zo'n paar seconden "tijdverlies" makkelijk weer in...)
Dit heet: goed samenspel... :pardon:
 

Canon-Eye

Forumguru
Kan. In Nederland niet...

En ik ken bedrijven (o.a. mijn eigen oud-werkgever, met ca. 600 trekkende eenheden in Europa toch niet de allerkleinste) waarvan de chauffeurs flink worden aangepakt als blijkt dat ze boven de 85 km/u komen (afgezien van een piekje helling-af). Ongeacht wáár ze rijden...

Dit uit veiligheidsoverwegingen én omdat de brandstof de op één na belangrijkste post in de kostprijsberekening is (na de chauffeur zelf).
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Voor zover ik zo snel kan overzien* is België een uitzondering (dat is het natuurlijk al 184 jaar, maar dit geheel terzijde...;)).
En dan moet het ook wel droog blijven, want anders gelden er wéér andere regels.

*Ik probeer een lijstje van max. snelheden voor vrachtwagens in Europa te vinden, maar da's nog niet gelukt. Blijf zoeken...
 

dirkkroneman

Forumguru
Duitsland is ook 90 (ik dacht Frankrijk ook), behalve op N wegen waar niks aangegeven staat. Daar is het 60, ja echt waar!! Terwijl de rest om je heen 80-100 je voorbij komt jakkeren..
 
Bovenaan Onderaan