het ronduit frustrerend is voor een vrachtwagenchauffeur om geen 90 te kunnen rijden waar ie dat op dat moment mag
Dat mag hij nergens - het algemene officiële maximum voor vrachtwagens is 80...
In de praktijk hebben ze buiten de trajectconroles zelden last zolang ze onder de 90 blijven.
zo'n geijkte teller moeten ze overal in stoppen!
Daar kom je wel van terug, als vervolgens blijkt dat je dan vaker én uitgebreider moet laten keuren - gaat meer kosten...
Gebruik gewoon je GPS en hou er rekening mee dat vrachtwagenchauffeurs - als ze zuinig willen rijden - zo'n 82 à 85 echte km/u rijden.
En als ze het verbruik minder belangrijk vinden, dan zullen ze vaak tegen de snelheidsbegrenzer aanzitten en dat betekent 89 echte km/u.
Als je met een aanhanger of caravan rijdt, zorg dan dat je zelf minstens 90 echte km rijdt, dan krijg je geen vachtwagens die langzaam naar je fietsenrek toekruipen. En als je dan zelf een vrachtwagen wilt inhalen, trap dan rustig even door richting 100 totdat je hem een meter of 20, 30 voorbij bent met het
achtereind van je aanhanger voor je naar rechts gaat en laat 'm dan weer tot 90 terugzakken.
Hier zul je niet snel een bekeuring voor krijgen - sterker nog: ik kreeg ooit een duimpje van een passerende agent in burgerauto, die ook wel gezien had dat ik normaal 92 op de cruisecontrol reed maar tijdens het inhalen even doortrapte (105!) om de inhaalactie korter te laten duren. En dan ook niet stijf vóór die vrachtwagen naar rechts, maar éven dat beetje ruimte maken - is ook beter voor die beroepschauffeur z'n gemoedsrust.
(Misschien niet voor die BMW- of Audi-piloot die inmiddels wel op je staart zit, maar die haalt zo'n paar seconden "tijdverlies" makkelijk weer in...)
Dit heet: goed samenspel...