Werking airco bij warm weer

Gege

Lid
Hallo allemaal,

Hoe zijn jullie ervaringen mbt de werking van de airco in de SIII ?

Ik heb het gevoel dat ie bijlange niet 'volle bak' gaat wanneer men in de auto stapt die volledig is opgewarmd. Je voelt wel wat koude lucht uit de luchtroosters stromen maar niet in die mate dat de wagen op een mum van tijd wordt afgekoeld op de gewenste temperatuur.

Bij mijn SII stond temperatuur winter en zomer ingesteld op 21° en ik kwam aan die knop niet aan. Airco deed steeds perfect zijn werk.
Nu, in de SIII moet ik steeds de tempertuur op 'LO' zetten om de koeling van de wagen wat te bekrachtigen.

Nog iemand die ervaring ? Tips of tricks zijn uiteraard ook welkom !

G.
 

Bakkertje

Forumguru
Ik weet of het bij de Superb ook is, maar ik heb bij mijn Passat een knopje max A/C wat hetzelfde doet als alles op LO zetten.
Sowieso laat ik als de auto een dag in de zon heeft gestaan de ramen zakken bij het openen van de auto om de ergste warmte eruit te laten..

hmm, even wat foto's opgesnord, maar volgens mij heeft de Superb die knop niet?
(bovenste is van de Passat, onderste volgens mij van de Superb)
upload_2017-6-9_10-7-36.png
 

Renkie

Forumguru
Superb heeft die knop niet.

Maar als je de temp onder de 16 draait gaat ie ook op "lo" en blaast ie volle bak inderdaad.
 

0ri0n88

Forumguru
Staat die wellicht op de eco stand? Wellicht sws een graad of 2 minder instellen dan zal die ook harder blazen.
 

B.Stuurder

Forumguru
Misschien een stomme vraag, maar staat de AC ook aan? Ik had in het begin niet in de gaten dat de AC niet was ingeschakeld, als ik in mijn vorige wagen de climat control op auto zette, deed de airco automatisch mee. Bij Skoda niet dus.
Verder vind ik de O3 ook niet zo heel veel koude lucht geven, op de auto stand dan.
 

jongetje

Forumguru
Als ik in mijn OIII op "Auto" druk dan gaat de airco ook aan (als die uitstond, anders blijft ie aan).
 

EdK

Forumguru
Tip: Als ik een door zon opgewarmde wagen moet koelen dan zet ik de stand recirculatie even aan de eerste periode.
Dan is je wagen sneller koel dan als je warme lucht van buiten continu moet koelen en de hiermee de warmte in de cabine moet koelen.
 

0ri0n88

Forumguru
@EdK in het begin is de temp in je auto ongeveer 50 graden en kun je zeker beter met buitenlucht beginnen aangezien die buitenlucht vaak niet boven de 30 uitkomt. Is de auto eenmaal koel kan je gaan recirculeren, maar is zeker geen must.
 

EdK

Forumguru
@0ri0n88 ben misschien niet volledig geweest, maar ik gooi eerst mijn ramen open.
Dan gaat meteen al de airco op recirculatie.
Als meeste warmte er uit is dan gaan ramen dicht en blijf ik op recirculatie doordraaien totdat het koeler
begint te worden.
Hierna zet ik recirculatie uit en koel ik op buitenlucht.

Dit doe ik bij de Yeti en de bedrijfs Caddy op deze wijze en werkt voor mij het beste...
 

Bakkertje

Forumguru
Gaat ie niet automatisch op recirculeren bij dergelijke temperaturen?

Maar hoe dan ook (om maar even terug te komen op het orospronkelijke vraagstuk) bij mij is de temperatuur na een 400-500 meter al echt een stuk behaagelijker dan wanneer je meteen instapt. De climate control moet wel echt serieus z'n best doen..

En dat wijkt toch af van wat de TS beschrijft..?
 

EdK

Forumguru
Bij mij gaat hij automatisch op recirculeren als ik de temperatuur knop op de koudste stand zet.
Op andere temperatuur standen doet hij dit niet, en mot ik echt de recirculatieknop indrukken @Bakkertje
 

0ri0n88

Forumguru
gooi eerst mijn ramen open.
Zag laatst iets handigs daarover.
Je zou dan beter aan 1 kant het raam open kunnen doen en dan aan de andere kant de deur een keer of 5 dicht gooien. Schijn je er zo een graad of 20 uit te duwen.
 

0ri0n88

Forumguru
Kan het filmpje helaas niet zo gauw terug vinden, maar je stuwt er wel degelijk meer lucht uit dan dat je de ramen tegen elkaar open zet(20 is wellicht wat overdreven, maar de theorie zegt dat door de stuwing je meer hete lucht kwijt raakt dan simpelweg alle ramen open te zetten) en eerlijk gezegd klinkt en zag het er heel plausibel uit.
 
Laatst bewerkt:
De airco in mijn S3C werkt zelfs te goed, in T shirt is het soms echt fris, ook met de uitstroom opening van mij afgericht.

Laat de AC controleren of deze niet lek is.
 

0ri0n88

Forumguru
Nee @turboturbo dat is zoals @Tuulster zegt de laagste stand van je airco. Bij mijn o2 heb je maar 2 standen gewoon en eco (dan blaast die echt minder hard maar wel A/C aan) en in de s3 zoals op de foto te zien dus schijnbaar 3 standen.
Normale climatronic moet met dit soort temperaturen in de normale stand behoorlijk beginnen met blazen en bouwt het dan langzaam af.
Dus @Bakkertje volgens mij had ik ook al zoiets geopperd :jaja:;)
 
Bovenaan Onderaan