Golf zou je moeten vergelijken met de Octavia, de Fabia zou je moeten vergelijken met de Polo en dan wordt het verschil een VW model, toch wel minder.
Wat het loonaandeel betreft op de kosten van een auto, dat is toch dubieus, je zou zelfs kunnen zeggen dat de kostprijs voor 100% uit loon bestaat! Dat lijkt vreemd, maar nu maakt men een aparte kostenpost voor materialen, maar die materialen komen ook weer ergens vandaan waar er aan gewerkt wordt (en dus loon voor het maken, vervoer enz.), en ook de grondstoffen daarvoor moeten weer gewonnen worden, en ook daar zitten weer loonkosten in. Als je alleen naar de productielijn kijkt, kun je inderdaad uitsplitsen op materialen, halffabrikaten, loon, productiemiddelen enz. Als je dieper kijkt, zitten in de kosten voor allerlei gereedschappen, materialen enz. ook weer loonkosten.
Wat het salaris van de Tjechen betreft, het lijkt mij niet meer dan logisch dat dit geleidelijk oploopt tot het in de buurt komt van het salaris van een vergelijkbare werknemer in een Duitse fabriek.