Wie heeft een schema om aan de Relais te komen bij de O1

Stephan27

Actief lid
Goedenavond iedereen,

Sinds kort is zijn mijn ruitenwissers een eigen leven beginnen leiden. Na wat speurwerk kom ik er op dat het 9-10 het Relais 377 zou zijn dat vervangen moet worden. Nu wilde ik de delen beginnen demonteren maar wil toch graag wat raad.

Ik heb gemerkt als je de kap van de zekeringen (links tegen het dashboard) losklikt dat er zich 3 schroeven bevinden. Deze moeten volgens mij los.

Zijn er nog verborgen schroeven of kliksysytemen waar ik rekening mee moet houden? (Zit er een schroef achter de lichtschakelaat? en zoja, hoe moet ik deze losklikken?

Grtz en bedankt !

Stephan

SKoda O1 - 1998 - AKL
 

dirkkroneman

Forumguru
Ik heb hetzelfde probleem gehad bij mij Golf 4, motor vd achterruitwisser bleek uiteindelijk het probleem, dat de voorste een eigen leven leidde.. Misschien heb ik dat relais nog wel liggen (ik had dus ook relais eerst vervangen). Bij de O2 kun je door de lichtschakelaar op 0 te zetten en vervolgens de schakelaar indrukken en een slag naar links te draaien, demonteren. Verwacht dat het voor de O1 hetzelfde zal zijn..

Edit: ik zie dat je uit Hasselt komt, ik gok niet de dichtstbijzijnde Hasselt?
 

eriktv

Forumguru
Klopt, laatst ook gedaan bij een poging om het alarm weer aan te krijgen. Enige verborgen schroefje zit achter de lichtschakelaar, die je volgens mij na indrukken naar rechts moet draaien. Zekeringkastje vier schroeven los draaien en drie stekkertjes losklikken en je kunt er bij. Succes!
 

Stephan27

Actief lid
@ Dirk, neen ik kom uit het 'verre' Hasselt in België :-).
Ikzelf heb nog geen achterste ruitenwisser :-). Ik heb pas mijn hele mecaniek vervangen omdat deze vastzaten. Heb een gevoel dat ik toen de relais wat heb overbelast. Hij heeft de kuren ook maar af en toe, vooral bij kouder en natter weer.

Dirk, moest je het zien zitten om deze relais via post te verkopen :-). Brievenpost lukt nog volgens mij qua grootte.

Ok dus indrukken en naar links draaien :-). Ga ik dit weekend eens proberen.

in ieder geval bedankt iedereen.

Grtz
 

EdK

Forumguru
Connectoren al eens allemaal nagekeken op corrosie ?
dit omdat je praat dat je met vochtig weer het probleem hebt !
Een relais krijg je niet zo vlug stuk hoor, dan is de spoel defect en doet hij niets meer en anders zijn de contacten vastgebrand en zou hij het geheel niet meer doen of juist continu blijven doen...

Dus loop voor zekerheid de stekkers in de ruitenwisserbedrading eens goed na en controleer deze dus op corrosie of dat de stekker pennentjes nog goed in de stekker zitten en niet terug gedrukt zijn
 

Stephan27

Actief lid
Hoi Edk, bedankt voor de tip maar vermoed dat het gewoon stuk is. Hij heeft eig altijd kuren gehad. Al van in het begin dat ik de wagen had. Toen wel niet zo fel maar nu pffff !

Korte schets;

Ik zet de ruitenwissers op wis-was met interval 10 sec. Ruitenwissers blijven gaan tot ik de hendel in terug op het 0-punt zet. Na wat wissen stoppen ze dan op een willekeurige plaats (ookal staat de hendel op uit). Als ik de auto uitzet als de wissers naar bovenstaan, begint het hele wis-wasgedoe opnieuw bij het starten.

Het valt me wel op dat ze NIET meer uitgaan op wis-wasstand. Ik moet ze steeds op gewoon wissen zetten zodat ze uitvallen op toevallig eens de correcte plek :-)...
Dit blijft doorgaan tot ze ineens op hun nulpunt komen op de ruit.
 

dirkkroneman

Forumguru
Hmm volgens mij wil het net niet met briefpost (te dik). Moet ik eerst ff zoeken of ik hem nog heb.. Maar dacht het wel ;)
 

Antera

Donateur
Als ik je zo hoor is de wissermotor kapot. De koperbanen in de motor die registeren waar de motor is zijn slecht geworden. Daardoor stopt deze willekeurig
 

Stephan27

Actief lid
Kan iemand me mss uitleggen hoe ik dan kan uitzoeken welke van de 2 het kunnen zijn?
Want om ze beide te kopen is wat duur....
 

Joske

Forumguru
Volgens mij miet je de motor toch elektrisch kunnen uitmeten?

Hebben vast andere forumleden verstand van het hoe en wat ;)
 

Stephan27

Actief lid
Is dit een manier om te checken? Even van VW-forum gepikt :-)

Als je 2 spanningen meet op stekker motor, dan weet je dat er ongewenste aansturing blijft door relais of dmv kontakt in hendel.Trek je relais er uit en motor blijft lopen, dan dus storing in hendel of in motor zelf.
 

Antera

Donateur
Je motor is voor 99% kapot

koperbanen kun je helaas niet uitmeten

2de hands wissermotor is niet zo duur en 5 minuten ligt deze eruit
 

Joske

Forumguru
Is geen domme vraag! Je denkt ook aan je portemonnee é ;)

Mark spreekt vast uit ervaring als O1 bezitter ;)
 

Antera

Donateur
Auto's op golf 4 basis hebben deze klachten wel vaker en ken dit van andere auto's ook. Ik acht daarom de kans erg groot. Als het relais de oorzaak is dan werkt vaak de wisser continu in de 0 schakelaar positie (wat niet het geval is begrijp ik uit je verhaal) en krijg je hem niet meer uit of niet aan ( dit laatste kan ook de hendel/motor zijn).

relais verwijderen zal de wisser zo ie zo niks meer mogen doen omdat de aansturing via het relais gaat en als deze er niet meer in zit zal deze niks kunnen doen omdat de schakeling onderbroken is.

Dit laatste is de logica van desbetreffende aansturing en niet proefondervindelijk al wil ik dit wel even testen als het moet in mijn O1 als je dat wilt. laat maar weten dan duik ik er wel even onder

p.s. de stekkers zouden ook de problemen kunnen geven maar dan zie ik hier graag nog een duidelijke en uitgebreide uitleg wanneer de wisser(s) wel en wanneer niet doet, want hebben we het hier over alleen de voorste wissers of achter of beide want dat haal ik er niet uit
 
Laatst bewerkt:

Stephan27

Actief lid
Hi (Mark) @Antera ,

Bedankt voor alle info. Ik zal het proberen zo goed mogelijk uit te leggen.... (heb zelf geen achterste ruitenwisser op mijn O1 (bwj 1998 Hatchback)

Ik vertrek met de wagen (de wissers staan mooi op nulpunt en de hendel ook), en het begint te regenen, ik zet de ruitenwisser op intervalstand. Dan blijft de ruitenwisser wissen (hij stopt niet meer als ik hem op intervalstand laat staan - hij heeft geen interval meer - had hij vroeger wel). --> Hij stopt echt niet meer, enkel bij het contact uitzetten.

Als ik hem dan op normaal wissen zet (1 stap boven interval), dan stopt hij wel maar niet onmiddelijk, altijd na dat hij een heel wis-wasprocedure heeft gedaan. Als ze dan stoppen, staan ze 9/10 fout. (in het midden, recht omhoog en etc).

Meestal duw ik dan op de hendel (1x naar onder) voor 1 wis te doen. Dit doet hij , maar niet 1x (hij begint weer een heel wiswasprocedure als ik dit doe - waar hij was gebleven in het geheugen). Na wat grommelen en blijven proberen stopt hij soms op het nulpunt. Dan kan ik de wagen stilleggen en terug vertrekken zonder wissen.

Als ik hem in het midden laat staan en de wagen uitzet, begint heel het spelletje weer opnieuw :-).... Tot verveling toe.... SOMS kan het zijn dat hij na het uitzetten en aanzetten van de motor dat de wissers terug goed komen en dat even is opgelost.

Als ik het beter kan uitleggen met een filmpje geen enkel probleem, dan maak ik dit zodadelijk :-).

Grtz en ik hoop dat jullie de Belg begrijpen :D
 

Antera

Donateur
Doe eens filmpje als je wilt. Ik denk dat ik je nu veel beter ga begrijpen en je probleem idd niet in de motor zit maar in jouw geval die 1% resterende relais. Deze zal vermoedelijk electronisch gezien problemen hebben gekregen. Dan idd de goedkoopste oplossing even doen. naar de sloop desnoods golf4/bora/octavia/passat/leon opzoeken en het betreffende relais omwisselen en kijken wat er gebeurd.
 
Bovenaan Onderaan