Wielbouten LM- velgen => stalen velgen

Eduardo

Forumguru
Hallo allemaal,Binnenkort gaan de winterbanden er weer onder.Bij mijn Yeti is dat voor het eerst.Nu staat hij op 17" Dolomite LM-velgen en de winterbanden zitten op standaard stalen velgen.Wie weet of de stalen velgen met dezelfde wielbouten kunnen worden gemonteerd ??Vr.groet,Eduardo (een nog steeds zeer tevreden Yeti-rijder....)
 

tatraman

Nieuw lid
Hallo Eduardo,
Dit is zonder problemen te monteren. Ik heb dezelfde auto met dezelfde velgen en heb vorig jaar ook op winterbanden met standaard stalen velgen gereden en heb de originele bouten gebruikt ( er zit een kunststof dopje op) wat mij ook is aangeraden door de bandenboer. En heb zonder problemen gereden. Wel heb ik er nog sierdoppen op de velgen gehaald, want de zwarte stalen velgen, ogen niet onder de grijs/blauwe metalic yeti
 

Jasper02

Banned
Hallo allemaal,Binnenkort gaan de winterbanden er weer onder.Bij mijn Yeti is dat voor het eerst.Nu staat hij op 17" Dolomite LM-velgen en de winterbanden zitten op standaard stalen velgen.Wie weet of de stalen velgen met dezelfde wielbouten kunnen worden gemonteerd ??Vr.groet,Eduardo (een nog steeds zeer tevreden Yeti-rijder....)

Je moet even kijken of de bout er lekker in past. Wanneer het ronde deel dat in het randje van je stalen velg valt anders is kan dat problemen opleveren. Let ook op de boutlengte!
 

TurboBooster

Forumguru
Zolang de stalen velgen alsmede de aluminium velgen origineel skoda/vag zijn, zijn dezelfde wielbouten te gebruiken.

Dit is type bolconisch.
 

turboturbo

Forumguru
idd; google even op recht- en bolconisch.

Het kan heel veel uitmaken als je verkeerde monteert; de bout kan zich door de aluminium velg heen draaien!
Vermeld bij bestelling de gewenste boutlengte, spoed (type schroefdraad), dikte en de vorm van de kop (conisch/bol)

Wielbouten_bol-conisch.jpeg
 

EdK

Forumguru
En Eduardo, vergeet ze niet met de momentsleutel aan te draaien met 120Nm
En dit geld voor de Alu alsmede voor de stalen velgen bij de Yeti
Maar als goed is staat dat ook in de (r)TFM
 

EdK

Forumguru
En voor degene die nu nog vaseline gebruiken, voor je er aan begint haal dat tubetje met Kopervet !
Dan heb je het nu namelijk wel bij de hand :cool:
 

Eduardo

Forumguru
Iedereen hartelijk dank voor de reacties
@Tatraman: is er nog een speciaal gereedschap nodig om die kunststof dopjes te verwijderen ??
 

EdK

Forumguru
Dat pincet achtige tangetje om die kappies te verwijderen moet in de kofferbak waar reserve wiel of reparatie set ( fles) liggen als goed is !
 

andrehj

Forumguru
Zolang de stalen velgen alsmede de aluminium velgen origineel skoda/vag zijn, zijn dezelfde wielbouten te gebruiken.
Dit is type bolconisch.
Er bestaan ook diverse after-market velgen die je gewoon met de standaard bolconische bouten kan bevestigen. In de maat die ik vorig jaar heb geselecteerd (6.5Jx16 met ET 42-48 en 5x112 gatmaat) was dat ongeveer 1/3 van de beschikbare maten.
 

hemi24

Forumguru
als je het origineel houdt, is de kans 99,9% dat je de standaard wielbouten kunt houden/gebruiken. Bij aftermarket is naast bol/conische boutkop uiteraard ook de boutlengte van belang...
 

Wild Chocolate

Senior Member
En voor degene die nu nog vaseline gebruiken, voor je er aan begint haal dat tubetje met Kopervet !
Dan heb je het nu namelijk wel bij de hand :cool:

En wat ga je daar dan mee invetten? De bouten? Staat er in de werkplaatshandleiding dat dat moet? Het aanhaalmoment verandert namelijk wel als je de bout invet (moet lager zijn). En als het niet vermeld staat, is het aanhaalmoment normaal gesproken bij een droge bout bepaald.
Daarnaast is mij geleerd dat kopervet geen goed idee is in combinatie met aluminium, zeker in combinatie met RVS (= elektrolyse = vastrotten bout). Ik zie sowieso niet in waarom je een vet nodig zou hebben wat zo thermisch belast kan worden (je velgen worden niet zo heet), maar als je dat dan al perse wilt zou ik keramisch vet nemen.

Maar persoonlijk denk ik dat ingevette bouten 99 van de 100 keer (veel) te vast worden gezet en daardoor alleen maar nog veel moeilijker loskomen.
 

Leon54

Actief lid
Ik spuit het vlak van de velg dat op het wiel komt, altijd in met een beetje siliconenspray en dat doe ik ook licht op de wielbouten. Velgen komen altijd schoon en gemakkelijk los en dat geldt ook voor de bouten die ik aandraai met een momentsleutel met 120 nm.
 

andrehj

Forumguru
Dat van het montagevlak is goed, dat van de wielbouten niet. Je hebt, als je de schroefdraad of het conische vlak onder de boutkop invet nl. veel minder wrijving in de schroefdraad. Dit heeft twee zeer belangrijke nadelen:
1. De bout gaat makkelijker los (de schroefdraad wordt minder zelfborgend).
2. De spankracht in de bout wordt groter, waardoor het risico op kapotgedraaide bouten (of kapotgedraaide schroefdraad in je remschijf) enorm toeneemt.

Dus: Het montagevlak (van velg op naaf/remschijf) invetten (ik doe dat gewoon met vaseline, waardoor mijn velgen en de remschijven daar niet roesten, er niets aan mekaar rot, de velgen ook aan de achterkant mooi schoon blijven en ik geen demontageproblemen heb.), maar de bouten droog monteren!
 

EdK

Forumguru
En wat ga je daar dan mee invetten? De bouten?

Daarnaast is mij geleerd dat kopervet geen goed idee is in combinatie met aluminium, zeker in combinatie met RVS (= elektrolyse = vastrotten bout).
Ik zie sowieso niet in waarom je een vet nodig zou hebben wat zo thermisch belast kan worden (je velgen worden niet zo heet), maar als je dat dan al perse wilt zou ik keramisch vet nemen.

Maar persoonlijk denk ik dat ingevette bouten 99 van de 100 keer (veel) te vast worden gezet en daardoor alleen maar nog veel moeilijker loskomen.

Ik heb al eens wat postings terug het hierover gehad en trouwens meerdere

Wel kan je met gerust hart zeggen dat mijn bouten nooit en te nimmer worden ingevet van de velgen, want de kans op loskomen is dan groot met gevolg dat je word ingehaald door je wiel.

En aluminium met RVS of pisbakstaal moet juist wel een laagje kopervet hebben, doe je dit niet dan komt het aan elkaar vast en krijg je het met geen mogelijkheid meer los.

Maar ik gebruik een flimpje kopervet tussen mijn LM en de naaf.
In verleden deed ik dat niet totdat ik eens een klapband in de middel of nowhere kreeg in Norway en daar mijn band moest wisselen op een onverharde weg.
Wel de velg zat zo vast gerot dat een paar trappen tegen me wiel niet genoeg was om hem lossen.
Heb wat truken uit moeten halen om deze uiteindelijk los te krijgen.

Sindsdien gaat er bij mij dus standaard een dun filmpje kopervet tussen en zodra de LM velgen eraf moeten dan gaat dat zonder enig probleem.

En de wielbouten gaan droog met een aanhaalmoment van 120Nm kruislings weer vast.
 

hemi24

Forumguru
Maar persoonlijk denk ik dat ingevette bouten 99 van de 100 keer (veel) te vast worden gezet en daardoor alleen maar nog veel moeilijker loskomen.

Daarom heb ik er liever wel iets vet(tigs) aan, ik heb geen zin aan van die vastzittende droge en krakende dingen als ik een band moet verwisselen, op een moment dat het me niet zo goed uitkomt. Uiteindelijke voorspanning zal uit de lengte van de bout komen en niet zozeer uit de vorm van de kraag...

Dus misschien toch maar zuurvrije vaseline eraan smeren?
 

Leon54

Actief lid
Mensen, waarom dat geklieder met al die soorten vet die genoemd worden terwijl een beetje sliconenspray de truc ook doet en daar vind je geen resten van terug. De meeste mensen zullen ook wel zo'n spuitbusje in huis hebben.
 
Bovenaan Onderaan