Wielbouten LM- velgen => stalen velgen

turboturbo

Forumguru
Zo dacht ik ook. Een beetje siliconenspray of WD-40 op de naaf en op de bouten moet toch voldoende zijn tegen vastrotten, en 'neemt' niet zoveel ruimte in als een tube zalf, toch? (waardoor je aanhaal moment in gevaar komt) :rolleyes:
 

Egbert

Nieuw lid
Hallo Yeti rijders.

Als het in draaien van de wielbouten te zwaar gaat dan gaat deze weerstand van het aanhaal moment af, dit houd in dat het juiste aan haal moment met de moment sleutel te snel bereikt word, ik was zelf ook verast hoe zwaar de bouten er in gingen, heb zelf ervaring met het repareren van grote tandwielen deze worden met geijkte moment sleutel vast gezet.
het advies is; bouten licht in vetten en het overtollige met een poets doek er af halen, ook de pasvlakken van het wiel en remschijf goed schoon maken.

Groten E.
 

turboturbo

Forumguru
Als het in draaien van de wielbouten te zwaar gaat dan gaat deze weerstand van het aanhaal moment af,
Goed punt, @Egbert. Zo zou je kunnen zeggen dat verwering, vuil en roest (bij mijn 10 jaar oude auto ziet het er niet meer super fris uit allemaal) ervoor kunnen zorgen dat de bouten iets zwaarder aanlopen dan zou moeten.
 

EdK

Forumguru
Tsja invetten van je wielbouten ??????
Waarom staat er nu in de manual van de wagen ( ook wel de rTFM genaamd) in dat je de wielbouten onder geen beding mag invetten ??
Dus als ze zwaarder gaan dan kan dit komen door vuil corrosie of dit soort dingen en moet je deze reinigen
Vaak ik het genoeg om het draad van de wielbouten even in een bakje met wasbenzine te leggen en eventueel met een harde kwast of koperborsteltje het draad schoon boenen.

Maar als je met de kruissleutel de bouten eerst handvast aandraait en hierna de momentsleutel erop zet om deze op het moment aan te draaien dan durf ik voor 99,99% zeker te zeggen dat ze met het juiste moment vastzitten.
 

Egbert

Nieuw lid
RE.

De schroefdraad van wat voor een bouten ook behoren altijd schoon te zijn,zeker als deze met een momentsleutel vast gezet moeten worden, maar door het schoon maken met een ontveter word de schroefdraad wel erg schraal met kans dat de schroefdraad gaat vreten en dan ben je pas erg ver van huis.

Gr, E
 

hemi24

Forumguru
Goed punt, @Egbert. Zo zou je kunnen zeggen dat verwering, vuil en roest (bij mijn 10 jaar oude auto ziet het er niet meer super fris uit allemaal) ervoor kunnen zorgen dat de bouten iets zwaarder aanlopen dan zou moeten.

Leuke is dat dit beide kanten op werkt; dus zwaar aanlopen betekend ook zwaarder loslopen... :tongue:
 

EdK

Forumguru
RE.

maar door het schoon maken met een ontveter word de schroefdraad wel erg schraal met kans dat de schroefdraad gaat vreten en dan ben je pas erg ver van huis.
Gr, E

Wel denk dat ik dan net zover van huis ben hoor maar goed, de kans dat je schroefdraad gaat vreten die is wel erg nihil hoor op deze wijze.
Als je RVS bouten zou hebben op het staal waar je ze indraaid , tsja dan gaan ze lekker op mekaar invreten en dan heb ik het nog niet eens over de werking van RVS op Aluminium.

En denk dat als je bouten er zo slecht uitzien op bepaald moment dat het me dan meer wijsheid lijkt te zijn om nieuwe bouten te kopen en te gebruiken en die oude als vislood te gebruiken op zee
 
Bovenaan Onderaan