Cordoba
Forumguru
De theorie is simpel; smallere band heeft een kleiner contactvlak met de weg en daardoor meer druk per cm2. Die meer wagendruk op het wegdek is wat je wilt met de winterband. Zodoende heb je iets meer grip op sneeuw en ijs.
Dit is niet de hele reden: in winterse omstandigheden heb je soms dat de weg gedeeltelijk bedekt is met stukjes (vastgereden/gevroren) ijs met daartussen gewoon stroef wegdek. Als je een smallere band hebt, is de kans dat die band op zo'n ijsplakje staat kleiner en heb je dus meer kans op goede grip (als je maar ergens met je band op dat ijs staat is dat vaak al voldoende om 'alle' grip met die band kwijt te zijn. Ooit aan de lijve ondervonden: mijn eerste auto was een Golf I die op de standaard 145 mm brede zomerbanden stond, en tijdens de winters waren de meesten verbaasd over wat ik klaar speelde op gladde wegen. Mijn volgende auto was een sportievere uitvoering met 175 mm brede zomerbanden, en op een winterdag was mijn broer hoogstverbaasd dat ik niet kon volgen. Toen ie op de terugweg bij mij in de auto zat snapte ie het wel: ik schoof op de brede banden alle kanten op schoof door de plakjes ijs op de weg.