Windows Phone 7 en Skoda (Octavia)

Sinds een paar weken zijn mijn collega's en ik in het bezit van de nieuwste HTC Windows 7 phone de HTC Titan.

Hoe ik denk over Windows 7 doet er niet toe maar het gaat uiteraard om het verbinden met de BT carkit.Hier zijn wat problemen mee.

Er zijn 3 combinaties,

1. Skoda Octavia 2011 met Columbus
2. Skoda Octavia 2010 met Amundsen
3. Skoda Suberb 2011 met Amundsen

Zelf heb ik de bovenste combi (Octavia, Columbus) en daar werkt de BT verbinding meestal wel maar soms niet. Lekker vaag zul je denken maar ik ben al weken bezig om te achterhalen wat de oorzaak van het niet verbinden is maar ik kan geen enkele overeenkomst vinden.
Het resultaat is wel elke keer hetzelfde, de telefoon blijft hangen tijdens het verbinden.
Zodra ik in het maxidot naar het telefoonmenu ga dan blijft deze hier ook in hangen en is met geen mogelijkheid meer in een ander menu te krijgen. Alleen een nieuw doel ingeven in het navisysteem geeft dit scherm vrij.

Ik heb prive een Samsung Galaxy S2 die via rSAP verbonden is, echter sinds de nieuwe WP7 heeft deze ook geen zin meer om te verbinden, zodra de WP7 niet in de buurt is van de auto krijg ik geen toegang tot het telefoonmenu in het maxidot display. Dus het verbinden met de Samsung kan niet. Terwijl ik voorheen met een Nokia en dezelfde Samsung (beide via rSAP) gewoon zo vaak als ik wilde kon wisselen.

Nogmaals, meestal maakt hij gewoon verbinding en blijven alle functies van de telefoon actief, ik merk wel dat de verbinding fragiel is en regelmatig wordt verbroken. De kwaliteit van het geluid/gesprek is prima. Echter de ontvangst haalt nooit de 5 strepen (max. 4) terwijl de samsung standaard op 5 staat...... stond ;-(

Toen ik dit probleem voor het eerst had ben ik direct naar een dealer gereden en die had dit nog nooit eerder gezien. Hij heeft een harde reset uitgevoerd (accupolen zijn los geweest) maar ook dit had geen resultaat. De stekker uit de carkit (onder de bijrijdersstoel) trekken ook niet. Telefoon en auto uitzetten, wachten en opnieuw aanzetten ook niet. Zodra ik op een gegeven moment de verbinding kwijt ben krijg ik die dezelfde dag niet meer terug. De volgende morgen als ik wegrij maakt hij normaal weer gewoon verbinding of er niets aan de hand is.

Ik begrijp werkelijk niet hoe dit mogelijk is en kan geen enkele overeenkomst in het niet-verbinden vinden.

De problemen bij de collega's met het amundsen systeem is soortgelijk alleen erger, zij krijgen zelden of nooit verbinding, bij 1 van de 2 blijft de telefoon verbonden met de Skoda terwijl deze toch echt 17 verdiepingen lager staat.... Ook zijn dealer weet zich geen raad met het probleem.

Al met al is het geen succesvol huwelijk WP7 en Skoda. :(Is er iemand die dezelfde ervaringen heeft of nog beter een mogelijke oplossing?

Ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben geweest, zo niet, ik vul het graag aan.

ppaddo

Lid
Wat toevallig, want jouw problemen lijken erg op de mijne. Ik heb nu een Nokia Lumia 800 en die werkt 's ochtends als ik het toestel van de lader haal perfect. Probleemloos verbinden, volledige functionaliteit alleen inderdaad maximaal 4 van de 5 streepjes qua verbindingssterkte (terwijl het toestel zelf er wel 5 weergeeft).

's Middags als ik na mijn werk naar huis rijdt is het echter andere koek. De batterij is dan ongeveer half leeg en dan begint het feest. Verbinden gaat nog goed, maar daarna valt de verbinding continu weg (maar nooit tijdens een gesprek!). De oplossing is twee-ledig. Als ik hem aan de lader hang in de auto dan valt de verbinding vrijwel nooit weg.
Sinds kort heb ik echter een tweede "oplossing" gevonden en dat is er voor te zorgen dat het scherm niet op het lockscreen staat. Als je gewoon het homescreen van WP7 ziet, dan valt de verbinding niet weg! Echt te bizar voor woorden. Het lijkt wel of het toestel met een niet volledige volle batterij in een soort van power save modus gaat waardoor de verbinding niet stabiel genoeg is.

Tijdens de disconnects is de rest van het menu op het maxidot prima te gebruiken.

In mijn geval lijkt het dus vooral een issue met het toestel, waar door hem even aan de lader te hangen prima mee valt te leven. Het hoort echter niet.
Het betreft overigens een Octavia met Columbus en "premium bluetooth module". De volgende keer neem ik een Fiscon set. Gebruiker Nomad heeft die en die heeft nergens problemen mee. (en die heeft al heel wat WP7 toestellen er op aangesloten).

@ppaddo
Acculading, daar had ik nog niet aan gedacht. Is inderdaad zelden 's ochtends, maar zou inderdaad wel redelijk bizar zijn.
Jij kunt het maxidot menu wel gewoon gebruiken tijdens de disconnects, bij mij blijft hij hangen in het 'connecting' scherm.

Ik ga kijken of het verschil maakt (acculading en homescreen zichtbaar), ik zal mij bevindingen hier posten.

Had liever geen WP7 gehad btw.... maar dat volledig terzijde.

Als toevoeging: batterijbesparing staat UIT in mijn telefoon.

Ik rij een in week 1 van dit jaar geleverde Suberb 2 Ambition Businessline met o.a. het Connect pakket. Mijn HTC HD7 Windows Phone werkt hier super mee; heb nu in 3 maanden geen enkele klacht hierover. Wat is in dit connect pakket nou anders dan bij de andere skoda bluetooth oplossingen?

Ps
Sowieso bevalt de wagen super! (kom uit een Passet Variant Highline uit 2009; prefereer toch de S2 :) )

Vanmorgen gewoon verbinding kunnen krijgen en na een rit van 1,5 uur ook de Samsung weer eens aangemeld. Gewoon verbinding kunnen krijgen met beide telefoons zonder problemen. Onderling wisselen was ook geen probleem.

2 uur later weer terug in de auto, telefoon aan de lader en homescreen zichtbaar voor het starten en het resultaat?? Geen verbinding, de rest van de dag niet meer, zelfs niet nadat de auto 4 uur stil gestaan heeft...

Ook het resultaat van de Suberb met Amundsen icm een vol opgeladen HTC Titan was negatief. Geen verbinding kunnen krijgen.

Conclusie van mijn kant is dat de acculading er niets mee te maken heeft.

Iemand nog suggesties of een mogelijke oplossing??

Ik ga vandaag bij de dealer langs, kan 1 ding gewoon niet begrijpen.
De telefoon maakt gewoon contact, alles functioneel en op een gegeven moment (random) niet meer.
Het lijkt wel of hij blijft hangen en daarbij de volledige functionaliteit van de carkit blokkeert.

Iemand met technische achtergrond die dit kan verklaren?

nomad

Senior Member
@WillemN: Reken er maar op dat je dealer je gaat vertellen dat het aan je telefoon ligt, want de Premium module is perfect. Dat het ding pairt met de 6310i van een monteur betekent nog niet dat ie het overal mee doet. Er verschijnen steeds meer berichten (ook op VW forums) van mensen die problemen hebben met de nieuwste generatie toestellen (ook Android en Apple). VW (als opdrachtgever, maar niet als producent) heeft heel slim een lijstje gemaakt van wat wel werkt. (Lijstje hier: List of phones for Rsap VW premium inside) en de rest is puur mazzel. Ze gaan zich dus verschuilen achter die lijst.

Tip voor toekomstige kopers: Ga voor een Fiscon, want vanwege de Parrot chipset werkt die vlekkeloos met ALLE toestellen :D

@Nomad ik begrijp jouw reactie maar wat ik simpelweg niet kan bevatten is dat het gewoon werkt, foutloos en dan op een gegeven moment niet meer zonder enige aanleiding.
Initialising phone zit nog voor het connecten met de phone dus waarom blijf hij daar op hangen.

Vandaag mijn eigen Samsung (die altijd foutloos heeft gewerkt icm de Columbus) weer verbonden, en tot mijn grote verbazing na een keer of 5 verbinden heeft ook deze er geen zin meer in.

Raarrrrrrrrrr!!!

Lijkt me een defecte module dan?
Staat je Samsung op de lijst met ondersteunde toestellen? Dan heb je een goed verhaal richting de dealer!

@roadxy Samsung staat niet op de lijst omdat deze nieuwer is.
Maar hij werkt op rSAP en dat zou wel moeten werken.

Heeft het bijna een jaar foutloos gedaan.

Kans bestaat dat rSAP een andere chip is of andere onderdelen gebruikt waardoor dat wel werkt.
En als een hardeschijf (bijv) kapot gaat, kan deze het ook een tijd goed gedaan hebben en kapot gaan...

ppaddo

Lid
Wat ik wel bijzonder vind is dat de Fiscon prima werkt "omdat het een Parrot zou zijn", maar bij Vepreda meldde ze mij destijds dat de "vernieuwde" premium bluetooth kit (die ik dus in mijn wagen heb, die zowel rSAP als UPD (of wat was het ook alweer) ondersteunt) OOK van Parrot vandaan zou moeten komen. Nu is telecomapparatuur en garagisten meestal een drama, dus zou iemand het verhaal van Vepreda kunnen bevestigen of ontkennen?

ppaddo

Lid
Nog even een vraagje aan WP7 bezitters (zou mooi zijn als je een Lumia 800 heb) in combinatie met de premium bluetooth carkit. Wordt op het maxidot display of eventueel op de Columbus bij jullie ooit wel eens volle ontvangssterkte weergegeven van het 3G signaal (5 streepjes). Ik haal hooguit 4 van de 5 streepjes en erg dynamisch is die indicatie ook niet. Hij komt in ieder geval zelden overeen met wat er op het toestel staat.

Bovenaan Onderaan