Winterbanden set Audi A3 2016 8V

Forumleden!

Op het moment ben ik op zoek naar een setje winterbanden (inclusief velg) voor mijn Audi. Ik heb op ‘t moment de volgende gegevens qua band en velg eronder liggen;

Steek: 5 x 112

Naafgat: 7 cm

Inch: 16

Bandenmaat: 205/55/16

Nou zie ik online ontzettend veel getallen en afmetingen, en kom ik er zelf niet met alle zekerheid uit welke banden OK zouden zijn.

Mijn concrete vraag is; welke banden/ maten zijn voor mijn auto gangbaar? (minimaal en maximaal)

Zijn er nog DO’s en DONT’s waar ik op moet letten bij het aanschaffen?

Alvast heel erg bedankt voor de hulp! :)

eriktv

Forumguru
Voer je kenteken even in op www.steekmaat.nl, dan krijg je een overzicht. Voor de zekerheid kan je ook je handleiding checken natuurlijk, dat is de beste bron. Belangrijkste elementen: de bandenmaten , zoals @hemi24 al aangeeft, steek 5x112,5, naafgat (lijkt mij 57,1mm bij Audi trouwens, niet 70mm) en ET-waarde. Als vuistregel kun je aanhouden dat de ET-waarde zonder enige twijfel plus of min 5mm af kan wijken. ET=hoe ver staat je velg naar buiten/binnen t.o.v. de naaf, EinpressTiefe.

Als je op Marktplaats zoekt is de makkelijkste weg om velgen te zoeken van Audi, VW, Seat of Skoda. Past vaak, maar niet altijd. De steek van bijv. Fabia en Polo is anders. Let ook even op de DOT-code van banden. Ik zie soms banden met prima profiel staan met een productiedatum (dotcode) van bijv 1014, week 10 van 2014. Na zes-zeven jaar is veroudering van rubber óók reden voor nieuwe banden.

1983jeroen

Forumguru
Ik ben ook al een tijdje aan het zoeken, maar dan minimaal 17 inch.
Voor mijn Octavia heb ik dezelfde maten nodig als voor de A3 gangbaar zijn.

Op Marktplaats staan veel setjes, maar veelal met erg weinig profiel voor winterbanden of banden die al erg oud zijn.

Ik kijk ook altijd wel even goed naar het merk banden en hoe die uit de test komen.

Op mijn huidige 16 inch winter velgen zaten banden van een onbekend merk. Stom, niet op gelet destijds bij aankoop. Grip was waardeloos, dus alsnog 4 nieuwe banden moeten kopen.

Voer je kenteken even in op www.steekmaat.nl, dan krijg je een overzicht. Voor de zekerheid kan je ook je handleiding checken natuurlijk, dat is de beste bron. Belangrijkste elementen: de bandenmaten , zoals @hemi24 al aangeeft, steek 5x112,5, naafgat (lijkt mij 57,1mm bij Audi trouwens, niet 70mm) en ET-waarde. Als vuistregel kun je aanhouden dat de ET-waarde zonder enige twijfel plus of min 5mm af kan wijken. ET=hoe ver staat je velg naar buiten/binnen t.o.v. de naaf, EinpressTiefe.
...
Wbt het naafgat, ik heb er een "dopje" op zitten, dus heb de diameter daarvan gemeten. Daarom valt hij waarschijnlijk hoger uit.
Dank voor je uitgebreide antwoord!

Laatst bewerkt door een moderator:
....Op Marktplaats staan veel setjes, maar veelal met erg weinig profiel voor winterbanden of banden die al erg oud zijn.

Ik kijk ook altijd wel even goed naar het merk banden en hoe die uit de test komen.
...
Goede tip, thanks!

Laatst bewerkt door een moderator:

PizzaPieter

Donateur
Gangbare maten naast de gemonteerde 205/55R16:

205/50R17
225/45R17
225/40R18
Kan een 225 band nog problemen geven met 'aanlopen' ofzo icm ET46 ipv ET50?
4mm meer naar binnen en 20mm breder (10 per helft, dus 14mm meer naar binnen)

Laatst bewerkt:

Erik_NL

Forumguru
Op het moment ben ik op zoek naar een setje winterbanden (inclusief velg) voor mijn Audi.
waar in Nederland woon je? Ik heb een set winterbanden op stalen velg over. Met voldoende profiel en gratis af te halen. Bij belangstelling graag een PB/conversatie.
Belangrijk als je op besneeuwde of ijzelwegen gaat rijden: smal heeft meer drukkracht per oppervlakte-eenheid dan breed. Daarnaast mag je op sommige breedtematen geen sneeuwkettingen gebruiken omdat ze niet in de wielkast passen.

Laatst bewerkt:

PizzaPieter

Donateur
Hey Erik, we wonen in Apeldoorn (TS is mijn zoon ;) ). Je verhaal brengt wel weer wat extra info aan, dank daarvoor.
Het lijkt erop dat er een tijdelijk leen-oplossing is mét 3MPSF voor een tripje naar Duitsland, zodat hij niet (versneld) over hoeft naar een hele set.

hemi24

Forumguru
Check ook even de handleiding, daar worden vrijwel zeker de afmeting van diverse wielcombinaties weergegeven; incl. ET-waarde.

PizzaPieter

Donateur
Die pagina staat er ook bij ons, maar dat gaat over op welke velgen er wel of geen sneeuwkettingen mogen.

De originele 43ET heb ik nergens eerder gelezen. Bij iedere 'originele' velg staat een andere ET maat

hemi24

Forumguru
Heren,
Op (semi-) korte termijn zou ik over willen gaan naar (objectieve) "dikkere" 17" of 18" (weet niet of dit te "lomp wordt gezien de 'kleine' maat van de auto in het algemeen) velgen. Hierop zou ik graag allseason banden willen, uiteraard van kwaliteit met voldoende profiel etc.
Ik heb op Marktplaats een beetje lopen speuren, en heb het één en ander gevonden. Nou vroeg ik mij af of jullie gouden tips hebben als het aankomt op het aanschaffen van beiden. Bevelen jullie aan een set te kopen, of allebei los (velgen & banden)?
Bij voorbaat dank!

hemi24

Forumguru
Als je los koopt, komen er (vanzelfsprekend) nog kosten bij voor omzetten en balanceren…
Complete set is eenvoudiger.

Bovenaan Onderaan