Winterbanden set Audi A3 2016 8V

hemi24

Forumguru
Naast CrossClimate 2 van Michelin en de Quatrac Pro van Vredestein, zou ik ook volgende in overweging nemen: Kleber Quadraxer 3.

Qua maat zou ik voor de 225/45R17 gaan.

Ik zat inderdaad te kijken naar of 17” of 18”. 17 inch met dikke spaken en 18” met dunne spaken. Jij raad dus 17” aan, per definitie?
Daarnaast begreep ik nog dat ik moest letten op dikte van de band, zijn jullie het daar mee eens of oneens?

Laatst bewerkt door een moderator:

Arjan1985

Forumguru
Wie mooi wil zijn moet pijn lijden hè (kwa comfort en in de portemonnee) ;)
M’n vaste garage monteur heeft een A3 met 20 inch eronder incl. Schroef set.
Op de een of andere manier staat het wel heel dik hoor maar het zal a-relaxt rijden.

En zo hanteert iedereen een andere standaard.
Ik zou 18 inch eronder hangen gewoon voor de looks. Tenzij je elke dag over heel veel drempels moet rijden. Ik heb 225/40/18 onder de O3FL.
Ik vind het comfort prima.
Echter drempels blijf ik hinderlijk aanvoelen en moet ik (gevoelsmatig) zachter nemen dan ik gewend was.
M’n Fabia 1 met 15 inch en hoge wangetjes nemen die drempels veel harder zonder uit je auto te stuiteren.

Zou je Audi af fabriek al wat stugger afgeveerd zijn dan een standaard Octavia?
Wellicht dat iemand daar wat over weet en kan je dat nog in ogenschouw meenemen.

Ik zou gewoon een tijdje marktplaats eens in de gaten houden en de andere sites die al geopperd zijn en kijken of je mooie velgen tegen kom met goede banden en zoeken op 17 en 18 inch met de banden maten die @hemi24 al aangaf en je ET waarde. Als je je droom velgen in 17 tegen komt met goede banden, lekker daarvoor gaan en andersom ook (als je ze tegen komt in 18)

Zoek je origineel Audi velgen? Dat maakt het zoeken wellicht makkelijker.

Als je veel km maakt en ook Dld ritjes zou ik voor nu asap lekker stalen velgen zoeken met winterbanden.

Ik maak veel KM's, maar Duitsland staat niet vaak op de planning. Heb nu 2 gloednieuwe Vredesteins en 2 iets minder dan een jaar oude Michelins eronder liggen. Allebei nog zomerbanden, maar voor Nederland prima zolang je rustig rijdt.

Investering in stalen velgen met winterbanden heb ik over nagedacht, maar door de mogelijkheid om banden te lenen in de winter voelde dit "overbodig". Omdat ik op semi-korte termijn toch over wil naar grotere velgen en ik de set die ik nu voor een "prikkie" koop, misschien niet meer kwijtraak.

Ik ga alles even in de gaten houden. Mochten er gouden tips zijn, mijn PB'en staat open!

1983jeroen

Forumguru
In comfort merk ik weinig verschil tussen 17 en 18 inch.
Wat wel goed merkbaar is dat mijn 18 inch banden breder zijn dan de 16 inch winter set.
De bredere banden sturen veel zwaarder, maar dat merk je eigenlijk vooral op heel lage snelheid

PizzaPieter

Donateur
Hoe zit t dan met het eerder genoemde 'draagvlak'. Hij heeft nu 205 breedte, waarom geen 205 op 17 inch? Haast heeft hij niet (objectief gezien althans )

Hij kan via via banden op velgen lenen voor weekendje kerstmarkt. Winterbanden van 2010, maar in uitstekende staat, zonder scheurtjes en prima profiel, zodat hij aan de 3MPSF regel voldoet.

Arjan1985

Forumguru
De breedte van de band hangt af van de breedte van de velg af.
Ik heb 18 inch 7,5 j (7,5J is een breedte maat)
Daar past precies flush vanaf de zijkant gezien 225 op. 215 kan ook en 205 is de ondergrens dacht ik. (Voor die 7,5j velg) Dat ziet er dan heel gek uit. 235 kan ook maar dat ook weer lelijk. Er zijn tabellen voor.

Voor veel grip en ook de looks neem je een hele brede band. 235 staat dik van achter gezien.

Maar m’n collega met z’n fiat panda rijd zowat op de breedte van een fietsband. Voelt heel eng aan met 100 km/h en dan aan je stuur rukken (sorry voor het taalgebruik) . maar hij zal weinig last van aqua planning hebben.

Eltjo

Forumguru
Mod edit:
Link naar advertentie verwijderd. Stuur die middels PM, niet in enig topic!

Jouw huidige bandenmaat, met centreerringen voor 57 mm en een set bijbehorende wielbouten.
Wel nieuwe banden monteren. Ze hebben geen scheurtjes en zijn altijd onder de vloer opgeborgen, maar ze zijn oud en hebben waarschijnlijk minder grip dan zou moeten.

Laatst bewerkt door een moderator:
Voor veel grip en ook de looks neem je een hele brede band. 235 staat dik van achter gezien.
Ik had het toevallig vandaag niet hierover met een collega. Echter, ik zit in een dubio over dat ik een "kleine" auto heb, en ik bang ben dat m'n banden "te groot" gaan lijken. Van zowel de voor- als achterkant.
Ik wist nog niet van de breedte maat, dus dat is waardevolle info. Thanks!

Jouw huidige bandenmaat, met centreerringen voor 57 mm en een set bijbehorende wielbouten.
Thanks voor de suggestie Eltjo!
Dit is een 16" set. Ik denk dat ik eerder opzoek ben/ aangetrokken ben naar/ tot een grotere set van 17" of 18". Ik heb nu een 16" set, maar ik vind dit toch te klein ogen.

Arjan1985

Forumguru
Kleine auto? Nee joh. Het is toch een A3? Geen A1 en ook geen Clio met alle respect voor de Clio.
Zoek eens op wat je A3 weegt. Ik denk meer dan de Skoda O3FL.
Zo’n auto kan makkelijk 18 inch hebben. Het is smaak. Kan je die van je pa er niet even onder knallen :D weet je meteen of 18 goed staat

PizzaPieter

Donateur
Geldt dit ook bij sneeuw?
En btw: de A3 hoeft geen Johnny bak te worden . Ik vind die 16 dikke prima, maar ja, ik snap t...ik was ook ooit jong (maar toen reed ik in de Opel Kadett en later Astra van mn moeder.en soms in de Nissan Primera van mn vader).

Arjan1985

Forumguru
Nee met sneeuw (dacht ik?) en regen is smaller beter. Maar dit staat ook weer in verhouding tot het totale gewicht van de auto.
Een A3 kan makkelijk 18 of 19 inch hebben als het maar sjieke velgen zijn. Dan blijft het een sjieke auto en wordt het geen Johnny auto.(waar imo niets mis mee is)

PizzaPieter

Donateur
Kan je die van je pa er niet even onder knallen :D weet je meteen of 18 goed staat
Ook besproken, al is het wat onhandig om dan 8 wielen 2x te moeten wisselen o.a.

En....ik weet niet zeker, maar ik heb wel eens gehoord dat er geen 16 inch onder de ST FR past ivm formaat remschijven. Kan zijn dat ik dat gedroomd heb of 2 dingen door elkaar haalt, maar dat staat me bij.

Eltjo

Forumguru
Thanks voor de suggestie Eltjo!
Dit is een 16" set. Ik denk dat ik eerder opzoek ben/ aangetrokken ben naar/ tot een grotere set van 17" of 18". Ik heb nu een 16" set, maar ik vind dit toch te klein ogen.
Dan zou ik de huidige velgen gebruiken voor winterbanden (prik je beter door de sneeuw) en een leuke zomerset uitzoeken. Die zijn (gebruikt) in de winter wellicht goedkoper.

hemi24

Forumguru
Die is qua hoogte/afrolomtrek 0,5% groter dan een 225/40R18, dus dat zou de pret niet mogen drukken.
Originele 19” RS velgen hebben een ET van 42mm, dus ook daar is het verschil minimaal.

Beste advies lijkt : proberen te passen!

Heren,

Er heerst bij mij onduidelijkheid welke ET-maten ik zou kunnen hebben onder m’n Audi. Ik ga vanavond toevallig mijn huidige banden verwisselen voor winterbanden (voor het weekend) en kan dan kijken welke er nu onder liggen.
Ik begreep dat de vuistregel +-5mm aan beide kanten was (hoger en lager), zijn hier uitzonderingen op, of is dit de maximale range?

Bovenaan Onderaan