[1]
Wij hadden voor het chauffeurstraininglokaal een simpele maar effectieve demo met twee modellen van een trekker met tankoplegger. Bij de ene waren de voorwielen van de trekker vastgezet, bij de andere de achterwielen van de trekker.
Zet ze naast elkaar aan het begin van een plank van 2,5 meter lang, til dat begin op en kijk wat er gebeurt:
- Het exemplaar met geblokkeerde voorwielen rijdt keurig netjes aan het einde van de plank af en gaat op de vloer nog meters kaarsrecht verder.
- Het andere voertuig schaart halverwege de plank en valt er meestal af.
[2]
Bij een voorwielaandrijver heb je geen controle over wat de achterwielen doen, want het gaspedaal werkt daar nu eenmaal niet op. Ik heb bij een lange snelwegafritbocht op een besneeuwde weg (bij het Vaanplein, Rotterdam) zien gebeuren dat een auto die mij net had ingehaald plotseling achterstevoren ging. Het liep goed af en de man gaf aan dat hij er niets van snapte omdat hij net 2 nieuwe voorbanden had gehaald. Dáár zat dus de fout, want de voorwielen volgden netjes de richting die hij stuurde, maar de achterkant had veel minder grip en haalde hem in. Had hij ze achter gelegd, dan was de auto misschien wat over de voorwielen weggegleden, maar dat was met sturen en gas eraf nog wel te corrigeren geweest (het was erg glad en het ging allemaal niet heel snel).
Iedereen moet natuurlijk vooral zo eigenwijs zijn als-ie zelf wil, dat ben ik ook - tot op zekere hoogte.
Maar natuurwetten werken altijd hetzelfde op elke schaal en laten zich niet manipuleren of belazeren...