Nee, dan dien ik een ingewikkelde RMA procedure van de leverancier te volgen en hopen dat ik binnen enkele weken een vervangend exemplaar terugkrijg.
Ja, ik weet 't, consumentenrecht. Maar gelijk hebben, is heel wat anders dan gelijk krijgen (helaas) :crazy:
Dus als Xenon zo snel al kapot gaat, zou ik het zeker claimen. Maar wat is redelijk voor Xenon? Ik zie regelmatig een nieuwe auto rijden (< 3 jaar of jonger) waarvan maar 1 Xenonpitje brandt. Vraag me af of al die bestuurders dat claimen bij hun garage en dat zondermeer Xenon dan onder garantie vervangen wordt?
Als ik ga googlen op levensduur van Xenon dan vind je zulk soort dingen:
"
Xenon heeft een 5 tot 8x langere levensduur dan de standaard autoverlichting. De lichtopbrengst is niet continue, na ongeveer 2500 branduren is de opbrengst nog zo,n 70%, dat is nog altijd meer dan een goede halogeenlamp."
Er staat alleen niet bij HOELANG dan die levensduur is...
Alleen de duitstalige wiki geeft een levensduur van slechts 2000 uur aan (en gewoon halogeen maar zo'n 500 uur)
http://de.wikipedia.org/wiki/Xenonlicht
Als je dan gaat rekenen, zou dit betekenen bij 2-3 uur branden op een dag je Xenon zo'n drie jaar mee zou moeten gaan.
BTW: die levensduurverwachting is trouwens wel beroerd. Een gewone huis-tuin-en-keuken gloeilamp brandt zo'n 1000 uur. Een goede kwaliteit spaarlamp 10.000-15.000 uur en een LED > 50.000uur.