Xenon Inbouwen ervaringen

Noord26

Forumguru
Nomad,

Weet je iets meer over het boordnet dat aangepast moet worden? Want de Skoda Fabia II is namelijk niet vanuit fabriek te leveren met Xenon, wel standaard projectorlampen (en dus perfect lichtbeeld zonder strooilicht). Er zijn inmiddels meerdere die Xenon in hebben gebouwd (ikzelf ook, 5000K). En allemaal krijgen wij bij schakelen naar grootlicht of bij aanzetten van mistlampen voor+achter een melding op het dashboard dat er ergens een lamp defect zou zijn. Dit is vreemd, omdat een Seat en Polo- vrijwel identieke modellen met CanBus- wel af fabriek Xenon te bestellen is; en geen melding krijgen hiervan.
 
Misschien bijzaak, maar in Belgie zijn koplampsproeiers verplicht i.c.m. xenon. Dus achteraf inbouwen als je deze niet hebt, is verboden.
 

MarijntjeTDI

Actief lid
@nomad: als jij erdoor verblind wordt is dit een teken dat dat mensen zijn dat mensen die domweg halogeen eruit gehaald hebben en de xenon erin gestoken hebben zonder daarna de moeite te hebben genomen deze daarna bij de garage af te alten stellen. Heb dit bij de mijne wel gedaan en daarna de hhogte regeling nog naar 1 gezet zodat ik zeker weet dat ze niemand verblinden. Over 1 punt zijn we het eens en dat is dat ze onder geen geval mogen verblinden!
 
Goedemiddag mensen!

Het plan is nu!

Xenon 6000 K voor de koplampen met slim canbus ballast, en afstelling bij garage
LED stadslichten in 6000 K, deze kleuren dan goed mee met de Xenon
Mistlampen gaan H3 LED 6000 K in, deze gaan branden als dagrij verlichting (is toegestaan! en dit tezamen met de LED stadslichten die altijd branden) en hoef geen lelijke strips of kabels te trekken of te boren in de auto :)

En de mistlampen gebruik ik nauwelijks en is ook niet nodig met Xenon setje, kunnen ze mooi als dagrij verlichting gaan dienen. Ik zie ze hier in de buurt vaker rijden (focus enz en het lijkt heel strak en mooi ) De auto is en blijft verder origineel! alleen nog keer andere set velgen er onder.
 

MarijntjeTDI

Actief lid
ben benieuwd, vooral met die mistlichten...dacht eigenlijk dat mistlichten H8 waren af heb jij en nieuwere octavia?
 

adjego

Actief lid
Als je de mistlampen als dagrijverlichting wilt gebruiken, moet je er wel voor zorgen dat je stadslicht NIET brand. Dagrijverlichting is alleen maar toegestaan aan de voorkant met wit/geel licht. Achter mag officieel niks branden.
 

hemi24

Forumguru
Dat is de Scandinavische variant: continu licht, waarbij je de lichtsensor enkel nog gebruik voor je dashboardverlichting en je comming- en leavinghome...
 

Bakkertje

Forumguru
Achteraf Xenon inbouwen in een behuizing levert, naar mijn mening, maar een beperkte verbetering op. Een kennis van me heeft zo'n set in z'n touran laten bouwen. Het licht is op een normale dag inderdaad beter (vooral meer), maar bij regen of mist is het echt een drama. En hij verblindt altijd iedereen met z'n strooilicht.
Wat veel Xenon-zelf-inbouwers ook vergeten is dat originele Xenon ook een automatische hoogte verstelling heeft, daardoor verblindt je niet de hele wereld als er een keer iemand achterin zit.

Overigens heb ik zelf in een Laguna gereden (als voorloper op mijn huidige O2) met originele Xenon met een op het oog normale behuizing, maar daar zat volgens mij een speciale spiegel oid om het Xenon pitje. Die auto had (of heeft als ie nog rond rijdt) ook een automatische niveau regeling.

Mijn O2 heeft originele Xenon en tov van een lenslamp (zoals in mijn schoonouders hun 2001 A4) vind ik het geen wereldschokkende verbetering, het wordt ook geen onderdeel van mijn eisen lijst voor mijn volgende auto. Gewoon halogeenverlichting is ook prima.
 

haggard

Senior Member
Voor de duidelijkheid: In auto's tot en met 31 december 2006 mogen aftermarket Xenon sets worden ingebouwd... Hierbij is GEEN automatische niveauregeling en sproei-installatie vereist!!! Voor auto's vanaf 1 januari 2007 gelden deze regels WEL!

De "lichtarmaturen" van de O2 hebben zowel HC als DC als code en dus zijn gasontladingslampen toegestaan:

B - Fog lamp
C - Low (dip) beam headlamp, tungsten filament
R - High (main) beam headlamp or driving lamp, tungsten filament
CR - Low/high (dip/main) beam headlamp, tungsten filament
HC - Low (dip) beam headlamp, halogen
HR - High (main) beam headlamp or driving lamp, halogen
HCR - Low/high (dip/main) beam headlamp, halogen
DC - Low (dip) beam headlamp, gas discharge (HID Xenon)
DR - High (main) beam headlamp or driving lamp, gas discharge (HID Xenon)
DCR - Low/high (dip/main) beam headlamp, gas discharge (HID Xenon)
A - Front position lamp ('parking lamp', 'city light', 'sidelight')
RL - Daytime Running Lamp ('DRL')
PL - Plastic lens (may occur with any of above markings)

Hiervoor is onderstaande regel ingesteld, maar deze schijnt niet meer te gelden omdat het zogenaamd oncontroleerbaar zou zijn:

Ook worden per 1 mei nieuwe eisen gesteld aan de verlichting van voertuigen. Lichtarmaturen mogen voortaan alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd. In koplampen met code HC, HR of HCR moet een halogeenlamp zitten. Gasontladingslampen (‘xenonlampen’) zijn alleen toegestaan in armaturen met code DC, DR of DCR. Doel van deze maatregel is verblinding van andere weggebruikers door oneigenlijke toepassing van met name ‘xenonlampen’ te voorkomen.
 

Bakkertje

Forumguru
De "lichtarmaturen" van de O2 hebben zowel HC als DC als code en dus zijn gasontladingslampen toegestaan:

De originele Xenon armaturen van een O2 zijn heel anders dan de halogeen varianten, ik vraag me af of de genoemde codes voor beide type armaturen geldt. Het lijkt me zo dat de HC codering voor een Halogeen armatuur geldt en de DC voor een Xenon armatuur.

De FL modellen hebben overigens weer allemaal lenslamp armaturen, dus wellicht dat het daar weer anders is, maar die hebben gezien de leeftijd zeker hoogte regeling en sproeiers nodig.
 

haggard

Senior Member
De originele Xenon armaturen van een O2 zijn heel anders dan de halogeen varianten, ik vraag me af of de genoemde codes voor beide type armaturen geldt. Het lijkt me zo dat de HC codering voor een Halogeen armatuur geldt en de DC voor een Xenon armatuur.

In mijn O2 bj. 2006 zitten lichtarmaturen met beide codes... Ik denkt dat dat ook de reden is waarom de regeling weer ongedaan is gemaakt.
 

adjego

Actief lid
Die coderingen wordt idd niet meer naar gekeken, aangezien er merken zijn die affabriek Xenon monteren in koplampunits zonder die codering.
 

hemi24

Forumguru
De FL modellen hebben overigens weer allemaal lenslamp armaturen, dus wellicht dat het daar weer anders is, maar die hebben gezien de leeftijd zeker hoogte regeling en sproeiers nodig.

Mee eens, maar een kenner weet ze feilloos te onderscheiden, ookal zijn ze uitgeschakeld... En dan gaat het niet om de blauwgecoate stadslichten...
 
Maar de grote vraag is ga ik nog wel of geen Xenon nemen.

Setje gezien van Xenonlamp.nl met can bus slim ballasten die erg klein zijn, en dan zou het in de originele koplamp komen. totaal prijs 160 euro met 36 maand garantie.
 

nomad

Senior Member
Even een toevoeging op de dagrijverlichting: Naast het feit dat de achterlichten niet mogen branden, mag ook de dashboardverlichting niet branden. Maar die gaat automatisch mee uit met de juist codering.
 

Spaced

Senior Member
Waarom zijn die stadslichten eigenlijk blauw gecoat? Ik ziet het nut er niet zo van in... Was ik eerst behoorlijk content met m'n Xenon lampen, vond ik de afgelopen maanden toch wat tegenvallen. TOTDAT... Ik in een fiat met halogeen verlichting stapte. Lol, wat een gloeiende spijkers waren dat, je zag geen ruk. Ik was gelijk weer happy met m'n xenon.
 

hemi24

Forumguru
Door de blauwe coating geven de lampen een ietwat witter licht en corresponderen deze beter bij de Xenon...
 
Bovenaan Onderaan