Xenon lampen vervanger door betere. Iemand ervaring?

andrehj

Forumguru
Elke app die je lichtsensor uitleest (is bepaald geen hogere wiskunde) zal wel voldoen. De uitdaging zal veel meer worden om een fatsoenlijke meetopstelling te maken. Ik ben bang dat de herhaalnauwkeurigheid van de metingen groter zal zijn dan de verschillen tussen de lampen.
Als je de datasheets van de lampen opzoekt blijkt (in ieder geval bij Osram) dat de lichtopbrengst (in Lumen) van allen typen gewoon gelijk is.

Ik reed gister met helder weer in het stikdonker naar huis.
Alle verlichting van de snelweg was uit..

Toen viel me op dat ik de lichtopbrengst wel tegen vond vallen..
Ik neem aan dat de originele lampen er nog in zitten; in januari is de auto 4 jaar oud. Staat nu 70.000km op.

Twijfel een beetje tussen de Osram Xenarc Cool Blue Intens of de Philips WhiteVision.
De Osram is tegenwoordig 6000k. En ik vraag me af of dat niet te blauw gaat worden..
5000k is meer wit en dan kom ik bij de Philips uit..

Maar de philips is 20 euro per lamp duurder dan de Osram.
Ze zijn soieso rete duur met 70 euro per lamp..

Maar ik kon nou niet echt een vergelijking vinden..
Wellicht dat er hier ervaringen zijn..?

Laatst bewerkt:
Inmiddels op een Duitse site de osram cool blue intense (6000k) lampen gevonden voor 56 euro. Levensduur 3000 uur.
De philips white vision (5000k) voor 82 euro. Zou 120% meer licht moeten zijn t.o.v. OEM lampen. Zou 2500 uur mee gaan.
En de philips extreme vision (4800k) voor 87 euro.. zou 150% moeten zijn... ook 2500 uur..
Flink prijs verschil.. alle 3 de lampen zijn overigens 3200 lumen..

Laatst bewerkt:
Daar ben ik mee bekend.. maar dat gelige licht vind ik niet mooi.
Heb op de duitse amazon de osram lampen besteld. Verstuurd gratis en daarom weer iets goedkoper. Moest voor de SV en de bromsnor ook nog motorolie hebben en dat was daar ook mooi geprijsd

Heb de extreme vision van philips overwogen; maar het prijsverschil van 60 euro is gewoon te groot.. nightbreaker van osram is 4300k en mij dus iets te geel..

We gaan het zien als ze erin zitten..
Dat het nu nieuwe lampen zijn na 4 jaar zal zoieso al een hele verbetering zijn :)

Laatst bewerkt:

innocenti

Forumguru
Ik rijd inmiddels 9mnd met deze lampen en ze bevallen goed. Gevoelsmatig beter dan nieuwe originele lampen.
philips extreme vision (4800k)

Maar ik blijf erbij dat een O3 bixenon koplampunit van matige kwaliteit is door vermoedelijk materiaalkeuze van de lens. Deze verstrooid het lichtbeeld waardoor de intensiteit afneemt.

Ik heb het niet over gele lampen hoor, maar over een bril met gele glazen !
Zo één die je op de neus zet zeg maar.....:geek:
Ah. Op die manier. Begreep ik even verkeerd :)
Maare; ik heb al een bril op de neus en om daar nou 1 voor te gaan zetten..

Ergens deze week zullen mn osram lampen komen.. zal eens kijken als ze erin zitten..

Osram heeft trouwens een inbrandtijd van 75 uur. Philips gaf 100 uur op.

jeroenschmidt78

Actief lid
Vandaag de oude lamp verwijderd, deze leek wel geëxplodeerd. Bij Brezan geïnformeerd naar de CBI. Helaas niet in hun assortiment. De Philips lampen waren na korting nog € 120. Dat wordt dus een internet bestelling voor mij. Skoda had beter kunnen kiezen voor DS1 lampen gelet op de prijs van DS3.

Afgelopen vrijdag de xenon lampen vervangen.. echt een eitje om te doen.. vooral omdat je er (voor de verandering) gewoon fatsoenlijk bij kan.. oude lampen zien er zo uit;

C0D937EE-38FB-4512-A8A3-975852A13868.jpeg

Viel me op dat bij 1 van de 2 oude lampen de achterkant wat bol stond..
En beide lampen hadden aan de onderzijde van het lampglas wat aanslag zitten..

B401EA13-AABA-456E-ACA7-14502177EE1A.jpeg

Heb met de nieuwe lampen nog niet gereden in het donker.. dus of het echt verbetering met zich heeft mee gebracht is voor mij ook nog een verassing :)

Laatst bewerkt:

jeroenschmidt78

Actief lid
Afgelopen vrijdag de xenon lampen vervangen.. echt een eitje om te doen.. vooral omdat je er (voor de verandering) gewoon fatsoenlijk bij kan.. oude lampen zien er zo uit;

Bekijk bijlage 63631

Viel me op dat bij 1 van de 2 lampen de achterkant wat bol stond..
En beide lampen hadden aan de onderzijde van het lampglas wat aanslag zitten..

Bekijk bijlage 63632

Heb met de nieuwe lampen nog niet gereden in het donker.. dus of het echt verbetering met zich heeft mee gebracht is voor mij ook nog een verassing :)

En welke lamp heb je er nu inzitten en mag ik vragen waar je deze gekocht hebt?

Ben benieuwd als ik er een keer mee in het stik donker rijd of en hoeveel het verbeterd is.. dat zal denk ik pas met de kerstdagen zijn, dan staat er een rit naar de schoonfamilie gepland.. en op de terugweg naar huis is de snelweg daar niet verlicht..

eriktv

Forumguru
Ik heb sinds een paar weken deze Osram Night Breaker Unlimited Xenarc D1S 66140XNB erin en ik neem aan dat ze onderhand ‘ingebrand’ zijn. Een wereld van verschil met de waarschijnlijk nog originele lampen van Osram (140000km/5 jaar). Ik rijd veel in Duitsland en Tsjechië waar, net als hier in Groningen overigens, vaak geen straatverlichting is. Geen overbodige luxe dus!

Ik ben erg tevreden met het witte licht en ga nog even wat spelen met de afstelling. De rechterlamp is erg laag afgesteld. Voor-/nafoto’s post ik nog.

Bovenaan Onderaan