Xenon of geen xenon

Ik heb maar een nieuw draadje aangemaakt. Mocht deze ergens anders beter passen dan mijn excuses.
Citaat uit een ander bericht:

Ja, dan Xenon? Klaarblijkelijk wordt de regelgeving in 2012 versoepeld. Ik heb dat al onlangs ergens gelezen, maar kan het zo gauw niet meer vinden wat dat inhield. Zal dit weekend er nog eens verder induiken.
De enige beperking is nu AFS, maar eerlijk gezegd kan ik wel manueel de hoogte op het dashboard wat aanpassen en zou dus eerst uittesten wat hiervan het effect is. De afgelopen 3 jaar heb ik dat bij mijn "oude" auto ook op die manier gedaan en ik moet zeggen, dat de verhoogde lichtopbrengst de veiligheid ten goede komt en opweegt tegen het niet strikt nakomen van de regels. Ook hier geldt natuurlijk dat je kwaliteit goede lampen moet gebruiken.
Ik heb alle draadjes, waarin gesproken wordt over xenon nog niet allemaal gelezen, maar zal dat de komende dagen nadrukkelijk doen, voordat ik een definitieve beslissing neem.

Gevonden op het net:
De Minister van Infrastructuur en Milieu heeft zojuist bekend gemaakt dat vanaf 1 april 2012 de eisen voor het monteren van gasontladingslampen, zoals Xenon, worden versoepeld. (bron)
De eerder verplichte koplampreinigingsinstallatie en/of automatische hoogteverstelling bij de montage van gasontladingslampen verdwijnen. Na enige discussie werden beide maatregelen in 2006 geïntroduceerd. Deze regels zijn nu geschrapt omdat ze niet meer van toepassing zijn bij de goedkeuring. (zie extra toelichting voor meer informatie)

Extra Toelichting
Punt 6.2.9 van VN/ECE-reglement nummer 48 (bron) bepaalt dat lichtbronnen moeten worden voorzien van een koplampreinigingsinstallatie áls de lichtbronnen meer dan 2.000 lumen produceren. In de permanente eisen werd deze verplichting gekoppeld aan dimlichten met gasontladingslampen. De grens aan lichtopbrengst werd bij deze lampen vrijwel altijd bereikt.
Nú zijn er echter voertuigen op de markt met gasontladingslichtbronnen die minder produceren dan 2.000 lumen. Hier is koplampreinigingsinstallatie dus niet verplicht. De koppeling tussen koplampreinigingsinstallatie en gasontladingslampen is daarmee niet langer actueel. Hetzelfde geldt tevens voor de automatische hoogteverstelling.
Om te voorkomen dat voertuigen met een typegoedkeuring aangepast zouden moeten worden, zijn beide permanente eisen geschrapt uit de Regeling Voertuigen. Hiermee wordt het achteraf inbouwen van Xenon-dimlicht bij voertuigen, die na 31 december 2006 in gebruik zijn genomen, een stuk eenvoudiger.

Dit is de letterlijke tekst uit de staatscourant van 19 oktober 2011:https://zoek.officielebekendmakinge...1&rpp=10&resultIndex=2&sorttype=1&sortorder=4
[h=5]N en UUU onder 16 (wijziging van de artikelen 5.2.51, 5.3.51, 5.3a.51 en artikelen 116 en 118 van bijlage VIII van de Regeling voertuigen)[/h]

Ik begrijp hieruit dat in het geval de lichtsterkte onder de 2000 lumen blijft je vrij Xenon mag installeren. Alleen de sets die ik zie zijn allemaal rond de 3400 lumen.
Graag jullie mening over de hele materie?
 

Antera

Donateur
in eerste instantie zeg ik dat ze de hele regelgeving de prullenbak in gaan gooien en er dus geen hoogte regeling en sproeiers meer nodig zijn. want:

Om te voorkomen dat voertuigen met een typegoedkeuring aangepast zouden moeten worden, zijn beide permanente eisen geschrapt uit de Regeling Voertuigen
 
Je moet je afvragen wat er van de extra lichtopbrengst overblijft in relatie tot de kosten. Maw: wat biedt zo een gecastreerde xenon tov een goede halogeenverlichting?

De AFS die nu is weggestreept voor de mini-variant was nu juist een van de grote voordelen op een slechte weg en met je bochtenverlichting. Het handmatig kunnen bijstellen is daar volgens mij geen alternatief voor en dekt alleen de hoogteverstelling. Daarnaast zijn er nog wel regelmatig problemen met xenon als het om reparaties gaat (ja de lamp en de achterliggende electronica kunnen kapot) en dan zijn reparaties erg kostbaar als ze niet gedekt zijn door de garantie. Daarnaast verlies je vaak ook nog eens de bestaande garantie op je halogeenverlichting (en misschien wel op de gehele electronica).
 

wanderer

Senior Member
@seagull
waarom een nieuwe draad starten als er al een zeer actuele draad bestaat over Xenon verlichting........?
je kunt toch verder gaan waar je het citaat vond?
HIER bijvoorbeeld...
 

Noord26

Forumguru
Wanderer je verwijst naar een Fabia sub-topic, terwijl mijnheer in een Yeti rijdt. Dus begrijpelijk dat mijnheer niet in het Yeti sub-forum geen Xenon topic kan vinden.
 

wanderer

Senior Member
de voorwaarden wettelijk zijn voor beide gelijk....de setjes ook....alleen het inbouwen zou kunnen verschillen.....
dus draad omdopen tot:
Het grote Xenon verlichtings topic....
 

EdK

Forumguru
Lekker off topic en topic stelend bezig heren !!??
Gaan we weer over tot het helpen van de YETI rijder en zijn Xenon en laten we het modden over aan de Mods die hier voor zich beschikbaar gesteld hebben ?
Die kunnen dat best wel naar behoren hoor !!
 
Ik heb in het begin aangegeven, dat als het draadje beter ergens anders past, dat dan dat door de mods wel opgepikt gaat worden. De suggestie om er een algemeen xenon-topic van te maken is op zich prima, maar ongetwijfeld loop je er dan weer tegenaan, dat de inbouw per type behoorlijk kan verschillen. Dus dan zou je naast een algemeen xenon-topic ook per type een sub-draadje over de xenon-inbouw kunnen hebben.
Ik heb inmiddels ook een mail naar xenonlamp.nl gestuurd met wat aanvullende vragen.
Het is natuurlijk altijd een persoonlijke keuze of je xenon prefereert boven halogeen. Mijn ervaring van de afgelopen 3 jaar is, is dat xenon enerzijds goedkoper is geworden en anderzijds er een duidelijker lichtbeeld is en dus wat mij betreft de veiligheid ten goede komt. De standaardlamp in de Yeti is het gewoon niet. En voorzover ik weet zijn er nog geen echte alternatieven. Ja, sommige hallogeenvarianten geven klaarblijkelijk ook een duidelijker lichtbeeld, maar daar is ook niet echt een duidelijke gemeenschappelijke noemer in te vinden.
 

floyd2

Forumguru
Xenon is niet per definitie beter hoor.
De lampen geven meer licht maar het gaat er ook om wat de lens/reflector er mee doet.
Bijvoorbeeld bij mijn auto heb ik een heel mooi egaal wijd lichtbeeld(waardoor corneringlight mijns inziens onnodig zijn),alleen doordat het licht heel wijd verspreid is mis ik lichtsterkte voor mijn neus,en zit ik wel eens met enige jaloezie naar sommige halogeenschijnwerpers te kijken.
En bij nat wegdek is xenon een crime voor tegenliggers.
Heb je al eens andere lampjes geprobeerd in je yeti??(bijv.philips X-treme vision)
 

joergarms

Senior Member
Ik rij al jaren met aftermarket xenon, en wil echt niks anders meer. (Of een origineel xenonlamp dan)
Ik vind het wittere, scherpere lichtbeeld dusdanig prettig en vooral minder vermoeiend dat ik bij een volgende auto zonder xenon, direct weer een set zou bestellen.
De hoeveelheid verblinding zal aardig meevallen, heb al meerdere auto's inclusief aftermarket xenon door de apk gestuurd, geen enkel probleem.
 

Noord26

Forumguru
Het juiste materiaal, inbouw en afstelling doet wonderen voor je Xenon after-market. Er zijn genoeg sets op de markt die zelfs met reflectoren niet te onderscheiden zijn van een aantal af-fabrieks auto met reflector en Xenon lampen. Jammer genoeg zijn er velen die de goedkoopste set nemen. In een TE blauwe of zelfs lichtpaarse kleur. Matige inbouw verrichten met betrekking tot condens-wering en er vanuit gaan dat afstellen niet nodig is. Tja, dan begrijp ik wel dan andere weg gebruikers en last van hebben.

@ floyd2: Dat Xenon per definitie niet beter zou zijn als een normale halogeen begrijp ik echt niet. Want je lichtbeeld blijft hetzelfde (mits goed ingebouwd/afgesteld en degelijk materiaal), alleen helderder en verder. Dus je mooi egale lichtbeeld blijft gewoon bestaan.
 

floyd2

Forumguru
Ik bedoelde,er zijn fabriekskoplampen met halogeen die beter zijn dan sommige af fabriek xenonverlichting.
En over aftermarket,je lamp wordt 3x zo fel,je strooilicht dus ook wat bij mist en vooral voor je tegenliggers flink irritant kan zijn.
Dit is bij reflectorlampen nog eens tig keer erger dan bij projectielampen.
Dit komt omdat de klanten graag helder glas en een mooie glimmende binnenkant willen met een slechtere lichtverdeling op de koop toe.
En dat de APK het goedkeurd kan goed wezen maar dat wil niet zeggen dat ze niet verblinden,het lichtbeeld is gewoon goed en daar kijken ze alleen naar bij de keuring.
 

Bakkertje

Forumguru
Want je lichtbeeld blijft hetzelfde (mits goed ingebouwd/afgesteld en degelijk materiaal), alleen helderder en verder. Dus je mooi egale lichtbeeld blijft gewoon bestaan.

Als het verder schijnt is het lichtbeeld toch niet hetzelfde?

After market Xenon, Halogeen, iedereen die verblindt is gewoon vervelend. Mensen met Halogeen en een aanhanger (of mensen achterin) zijn minstens zo vervelend als de mensen met aftermarket Xenon.
De mensen met Aftermarket Xenon zijn overigens in 99.9% van de gevallen irritant. (ik heb ook nog nooit een niet verblindende aftermarket set tegemoet of achter me gehad) Die mensen trakteer ik dan ook altijd op een vriendelijke bi-Xenon, grootlicht + mistlicht groet. Laatst toen het mistig was was het helemaal overduidelijk, ik kan me niet voorstellen dat dat met aftermarket Xenon en de bijbehorende hoeveelheid strooilicht fijn rijdt.
 

wanderer

Senior Member
sjonge jonge...kan dit nu niet samengevoegd worden in 1 algemeen xenon topic....?
zo gaan we weer herhalen wat al eens besproken is....
zie toch eens in dat dit chaotisch wordt als je de zoekfunctie ooit wil gebruiken...
 

EdK

Forumguru
tsjonge jonge wil je nu eens één keer on topic blijven ???
Doe het dan gewoon per PB naar een Mod, zoals je het hoort te doen moraalridder
 

Noord26

Forumguru
Als het verder schijnt is het lichtbeeld toch niet hetzelfde?

After market Xenon, Halogeen, iedereen die verblindt is gewoon vervelend. Mensen met Halogeen en een aanhanger (of mensen achterin) zijn minstens zo vervelend als de mensen met aftermarket Xenon.
De mensen met Aftermarket Xenon zijn overigens in 99.9% van de gevallen irritant. (ik heb ook nog nooit een niet verblindende aftermarket set tegemoet of achter me gehad) Die mensen trakteer ik dan ook altijd op een vriendelijke bi-Xenon, grootlicht + mistlicht groet. Laatst toen het mistig was was het helemaal overduidelijk, ik kan me niet voorstellen dat dat met aftermarket Xenon en de bijbehorende hoeveelheid strooilicht fijn rijdt.

Het punt van 50-100 meter wordt beter verlicht en voor je gevoel schijnt je licht daarom verder en kun je verder vooruit kijken. Dat is daadwerkelijk niet idd.
 

Bakkertje

Forumguru
Vriendelijk verzoek aan iedereen om niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor jullie begrip.

Da's niet zo moeilijk, alle auto's met blauwig licht met veel stooiing, die mij verblinden en waarvan je weet dat ze bij Xenon projectielampen hebben ipv reflector. (dus Golf IV t/m VII, Touran, Octavia, iedere ochtend een Mondeo, enz..) Er zijn maar weinig auto's met Xenon zonder projectielamp (Laguna ouder type, Mercedes en Volvo, dan heb je het wel gehad)
 

Canon-Eye

Forumguru
@bakkertje (#19):
Ik kan me voorstellen dat je een verblindende en off-colour verlichting herkent als after market.

Maar als iemand een wél goede aftermarket heeft gemonteerd (goede kleur, niet verblindend), dan kun je die m.i. niet als zodanig identificeren in je achteruitkijkspiegel of in het voorbijgaan.
Anders gezegd: elke mus is een vogel - maar niet elke vogel is een mus...
 
Bovenaan Onderaan