Xenon of geen xenon

Bakkertje

Forumguru
Als er iemand met echte Xenon achter me rijdt, heb ik er geen last van, de nepperts wel, dan krijgt zelfs de automatisch dimmende binnenspiegel het niet voldoende gedimd. Bij tegemoet komend verkeer word ik door aftermarket verblind van origineel (meestal) niet.

Lang verhaal kort (want het wordt een welles-niets) auto's die verblinden zijn gewoon erg vervelend. Naar mijn mening is die kans bij after market Xenon 99,9% en daarom ben ik van mening dat het niet op de weg hoort. Die mensen produceren ongeveer net zoveel licht (en daarmee last) als een halogeen groot licht, daar rijd je ook niet mee rond continu. Het is alleen voor de mensen die het ingebouwd hebben "prettig", de rest van de weggebruikers heeft er last van daarmee vind ik het niet sociaal. (maar goed dat is mijn mening)
 

Gompie

Lid
Ik heb af-fabriek Xenon. Ik kom vanwege ons 2e huis in Frankrijk nogal vaak op het platteland en moet zeggen, vergeleken met de lampen in mijn vorige auto (VW Eos) heb ik een bak meer licht. En over al die kneuzen die van die nep setjes inbouwen in hun 80e hands Golfjes, Astraatjes etc. zal ik het maar niet hebben. Het ziet er niet uit en werkt erg verwarrend.
 

vinshi

Lid
sorry maar ik heb in mijn greenline aftermarket xenon en heb nog nooit een flitssingaal van mijn tegenliggers gekregen. het verblinden ligt vooral aan de koplampen en de afstelling. ik heb in de greenline projectorkoplampen dit zijn de zelfde lampen als waar origineel xenon in zit.dus dat aftermarket voor 99,9 procent verblind is gewoon een lulverhaal.bakkertje als je niet weet waar je over praat moet je niet lullen.
 

Gompie

Lid
Ik LUL niet, ik heb het over al die sukkels in hun flut tigstehandse wrakken met van die nep-Xenon zooi. Als je die nog nooit gezien hebt........Hans Anders is om de hoek hoor.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb ruim 3 jaar genoten van de xenon op mijn O2: haarscherpe licht/donkerscheiding oftewel hoegenaamd geen strooilicht (mits de lampeglazen schoon zijn).

Was dan ook wat sceptisch ten aanzien van de projector/halogeenlampen in de Fabia II GL - maar dat is me eerlijk gezegd heel erg meegevallen. Xenon zal best nóg meer licht geven, maar ik kan hier prima mee uit de voeten. In elk geval goed genoeg om geen honderden euro's te besteden aan vervanging door xenon, al dan niet bi-.

Die euro's gaan overigens toch wel op, namelijk aan een stel extra achteruitrijlichten, want dat is standaard werkelijk naatje. Achteruitrijden doe ik normaal op de spiegels - en op het platteland is er in het donker absoluut niet te zien waar je heengaat. PDC helpt mij daarbij niet, want dat reageert alleen op obstakels. Een sloot wordt echter niet gedetecteerd... en ik moet toch achteruit de dam opdraaien.
Er komen 2 stuks platte, vierkante led-lampen (10x10 cm, ca. 4 watt elk) op de achterklep, dicht bij de benedenhoeken. Kosten incl. montage geschat op €250; boel geld om een ontwerpfout op te heffen. Maar uit de sloot dreggen is duurder.
 

Bakkertje

Forumguru
@Vinshi: Gefeliciteerd jij hebt het netjes gedaan in een behuizing die daarvoor geschikt is! Jij hoort bij de 0,1% kanshebbers die niet verblind!

Volgens mij schrijf ik ook dat de kans op verblinden 99,9%, ik zeg niet dat 99,9% van de auto's met aftermarket Xenon verblinden! (eerst lezen, dan nog een keer lezen, begrijpen en dan pas reageren) Een kennis van me heeft het in laten bouwen door een gerenommeerd bedrijf (in een Touran), lampen zijn afgesteld en al en het geeft gewoon verblindend strooilicht. Een halogeen reflectorbehuizing is gewoon niet gemaakt voor Xenon. Als je goed leest hier op het forum heb ik al eerder geschreven dat dit voor projectorlampen zoals die in de Superb, Octavia en Fabia zitten wel mee zal vallen.

Het zou je sieren als je iedereen in zijn of haar waarde laat, mening respecteert en dat je eerst wat verder kijkt en leest en dergelijke uitspattingen niet in een topic plaatst maar in een PB. (dat houdt het gezellig zeg maar)
 
heeft iemand wel eens de brandende gloeispiraal vergeleken met de gasontladingsbundel(laat ik het zo maar noemen )van xenon?
de gloeidraad geeft het meeste licht halverwege de gloeispiraal, xenon daarentegen heeft over het hele traject een lichtstreep, tussen de ontstekende "elektroden" .
dit verschil dus al.

verder ben ik van mening dat je best xenon mag voeren, maar verblinden zou niet moeten
evenals slecht afgestelde halogeenlampen of nog erger; hallo,één lamp. (dus slechts 1 werkende lamp), of een halogeen lamp die omgekeerd gemonteerd zit (hoe ze het voor elkaar krijgen is mij een raadsel, maar de vorige auto van mijn vrouw had dit dus ook. dit viel op sàvonds de dag na aankoop. dus de lampen vervangen(is niet nodig,maar doe ik bijna altijd) en goed gemonteerd, en even naar de garge,laten afstellen.

en wat betreft dat zelf op de vingers tikken van anderen...
iemand ergens op wijzen vind ik oké , het overige laat dat liever aan de moderators over, het verpest een beetje het leuke gezellige forum
grapjes mag wat mij betreft best.
sorry heren mods, dat ik off topic ging. mijn excuses hiervoor.
 

floyd2

Forumguru
xenon daarentegen heeft over het hele traject een lichtstreep, tussen de ontstekende "elektroden" .

daar moet ik je toch even op de vingers tikken:winkie:
Bij het ontsteken heb je even een wat bredere vlamboog,maar als na een moment de boel op temperatuur is en de druk daardoor is verhoogt is de vlamboog nog maar een heel klein stipje.
 
dank je voor het tikken, hahaha. dat mag altijd.
een correctie om een ieder hier beter te informeren mag wat mij betreft altijd, bovendien steek ik er dan ook iets meer van op.

de elektroden staan iets verder uit elkaar, en wat opvalt dat de positie niet exact gelijk lijkt aan het lichtste punt van halogeen. thuis mijn osram halogeen met xenon geprobeerd te vergelijken,maar is lastig te meten door de hoge lichtintentie.
zit er zelf aan te denken om een 1mm dik adapterplaatje te monteren, en kijken wat het effect is. of beter projector koplampen monteren.

misschien dat iemand er meer vanaf weet,en en en ander kan toelichten.
hier een link waar een en ander opstaat van wat ik bedoel, bekijk het plaatje maar eens.
 

Monteurtje

Forumguru
@seagull. Je mag ook xenon inbouwen met een sterkte van meer dan 2000 lumen. Omdat voor het meten van de lichtsterkte speciale apparatuur nodig is en deze niet voorgeschreven is. Daarom is de regel vervallen. Voor de yeti maakt dat niet uit want die heeft toch sproeiers. Tenzij dat gewijzigd wordt met modeljaar 2013. Maar dat duurt nog een half jaar.
 
Bovenaan Onderaan