</font><blockquote><font class="small">Citaat: Kensei</font><hr />
De reden dat een set aftermarktet bij de Skoda dealer voor €430 wordt aangeboden is dat je hierbij (correct me if I'm wrong) ook meteen de lenzen erbij koopt. Dus krijg je een andere unit met de Xenon.
De andere set's zoals die van Pilot bestaan uit alleen het Xenon gedeelte.
Ik kwam hier achter toen ik op eBay een verkoper zag van de koplampunit met de lenzen die € 230 kostte. Tel daarbij de Xenonset zelf van €210 dan kom je op ongeveer hetzelfde bedrag als de dealer vraagt.
Volgens mij zit het dus zo in elkaar.
[/ QUOTE ]
Wat bedoel je met "lenzen"?
Een koplampunit is een type gekeurd onderdeel.
Er zijn units die bedoeld zijn voor xenon lampen en er zijn units die bedoeld zijn voor halogeen lampen.
Als je een (speciale) xenon lamp en voorschakelapparaat in een halogeen unit plaatst voldoet ie dus sowieso niet meer aan de typegoedkeuring......
De xenonunits voor de OctaviaII hebben de voorschakelapparatuur ingebouwd zitten in de unit. De set van € 230 die je hebt gezien zijn dus inc de voorschakelunit... Alleen is de vraag of de bijbehorende D1S xenonlamp bij de prijs inbegrepen is. (en alle andere lampen, grootlicht, stsdslicht, richtingaanwijzer)
En ja, een OctaviaII xenonunit heeft speciale lenzen zo als de meeste xenon units van andere merken, echter ook sommige halogeenunits maken gebruik van lenzen i.p.v. reflectors.
Sterker: er schijnt ook een OctaviaII halogeenunit te zijn die van lenzen gebruik maakt i.p.v. reflectors. Voor welk land dit geldt weet ik niet.
Zo zit het dus......