Xenon te fel ??

Stylist

Senior Member
Dan zijn er 2 garages in NL die allebei hun werk niet doen ? Lijkt me stug, maar als anderen met Xenon/AFL het probleem niet hebben zou je toch anders gaan denken.
 

Stylist

Senior Member
Dat snap ik. En ik ben er ook bij geweest dat ze de lampen afstelden. Mét dat controle via zo'n apparaat wat ze voor je lampen zetten. Ik heb er naast gestaan om te kijken ! Er bleek toen ook dat ze juist te laag stonden zoals ik al dacht.

Bij de 30K beurt heb ik dat bij mijn eigen garage nog eens laten doen (benadrukt dat ze er echt naar moeten kijken) om er zeker van te zijn. Niets aan de hand, de lampen stonden goed.

Misschien een goed controle: als ik door een gemiddeld straat rijd dan kan je op muren e.d. een mooie streep zien tot hoe hoog de lampen schijnen. Aan de bestuurderskant zie je netjes de straal naar beneden aflopen en aan passagierskant zie je de lijn op ongeveer 1,5 meter aftekenen. Als ik voor een vlakke muur gaan staan dan zie ik twee driehoekjes in het lichtbeeld die dat verschil ook verklaren. Hoogte is aan beide zijden gelijk. Bij jullie ook zo ?

Ik zie geen verschil met vorige auto's, behalve dan kleur en geen vertekening meer van conventionele lampen.
 

Stylist

Senior Member
Rijd niet voor niks een 1.8 TSI :worshippy: Anders had ik wel een Prius besteld. Of een :uitlachen:Greenline. Zo, dat zijn weer een paar tenen gna gna gna...geintje !

Maar ik denk dat ik me maar weer eens naar de garage begeef. Voorruit gescheurd, dus ik moet toch een afspraakje maken.
 

hemi24

Forumguru
Dat snap ik. En ik ben er ook bij geweest dat ze de lampen afstelden. Mét dat controle via zo'n apparaat wat ze voor je lampen zetten. Ik heb er naast gestaan om te kijken ! Er bleek toen ook dat ze juist te laag stonden zoals ik al dacht.


En hoe heeft de monteur de lampen toen afgesteld?
Auto moet eerst even aan de testkast hangen, als ik me niet vergis?!?
 

guitar_billy

Senior Member
my $0.02...

- weet de garage dat er AFL functionaliteit op zit ?
- kun je dat wel gewoon in zo een kast afstellen aangezien het ook nog veranderd tijdens het rijden?

voorbeeld. misschien is in stilstand het lichtbeeld in toestandd 3 van het AFL plaatje netjes afgesteld, maar als het naar stand 4, 5 of 6 gaat tijdens het rijden kan 1 of beide lampen wel te ver naar boven doorlopen, daarmee buiten de gewenste afstelling vallen. of het aanpassen van het lichtbeeld dat je in de plaatjes ziet, gaat verder dan de bedoeling is.

vraag de garage eens hoe ze de totale afstelling in alle standen kunnen garanderen, vooral temeer de hoogste standen niet in stilstand geaktiveerd zijn.
 

purk

Senior Member
Dat snap ik. En ik ben er ook bij geweest dat ze de lampen afstelden. Mét dat controle via zo'n apparaat wat ze voor je lampen zetten. Ik heb er naast gestaan om te kijken ! Er bleek toen ook dat ze juist te laag stonden zoals ik al dacht.

Bij de 30K beurt heb ik dat bij mijn eigen garage nog eens laten doen (benadrukt dat ze er echt naar moeten kijken) om er zeker van te zijn. Niets aan de hand, de lampen stonden goed.

Misschien een goed controle: als ik door een gemiddeld straat rijd dan kan je op muren e.d. een mooie streep zien tot hoe hoog de lampen schijnen. Aan de bestuurderskant zie je netjes de straal naar beneden aflopen en aan passagierskant zie je de lijn op ongeveer 1,5 meter aftekenen. Als ik voor een vlakke muur gaan staan dan zie ik twee driehoekjes in het lichtbeeld die dat verschil ook verklaren. Hoogte is aan beide zijden gelijk. Bij jullie ook zo ?

Ik zie geen verschil met vorige auto's, behalve dan kleur en geen vertekening meer van conventionele lampen.


Stond de testkast er toen ook aan, en met testkast bedoel ik de computer VAS 1551. waar mee ze de koplampen in een basisstand hebben gezet voordat ze gaan afstellen?
 

Stylist

Senior Member
Vandaag langs garage geweest en heb nu ook meegekeken in de Hella kast. Lampen stond op het randje van 'Goed'. Wat te doen ? :smiley29:

Gevraagd om de lampen voor de zekerheid net onder de lijn te zetten. Dus kastje erin, laptop erbij, nulstand geactiveerd en lampen aangepast.

Testen maar.... kijken hoeveel kennissen ik nu nog op de weg heb. En kijken wat ik nu kwijt ben aan licht.
 

ebmc

Lid
Even een reactie van een technische leek, maar heb je niet toevallig vaak zware lading achter in je kofferruimte liggen ?

Als je met een "lege" wagen naar de dealer gaat om de lampen af te stellen en vervolgens voor je werk pallets met terrastegels moet transporteren, richten je lichten natuurlijk wel wat hoger.

Zoals gezegd zal wel niet zo zijn, maar soms is de oplossing te zoeken in de makkelijkste dingen.
 

Michel

Forumguru
Als het goed is stellen de Xenon-lampen zichzelf af afhankelijk van de belading van de auto en zou de hoogte van de lichtbundel in alle gevallen hetzelfde moeten zijn.
 

Stylist

Senior Member
Tot nu geen flitsjes meer gehad. Zijkant van de lichtstraal aan passagierszijde licht ongeveer een halve meter lager. bereik van de lampen is zeker honderd meter minder. 2 hectometerpaaltjes max. Da's wel even wennen, de wereld is gelijk een stuk kleiner.
 

ebmc

Lid
Was dit nu een verkeerd afgestelde lichtbundel, of heb je de garage gevraagd om de koplamp wat extra naar beneden te richten ?
 

Constant

Erelid
Zo te lezen klopt de instelling nu, bij dimlicht op een donkere weg zie je inderdaad niet zoveel. Goed gebruik van grootlicht is de enige oplossing.

Dank namens alle tegenliggers :worshippy: Ik zou willen dat er meer automobilisten zo pro-actief waren om hun dimlicht goed af te stellen. :xyxthumbs:
 

darkprojectx

Forumguru
apart verhaal zeg!

ik heb mijn xenon verlichting weleens IETS te hoog gehad, waardoor beide koplampen bij de in te halen auto naar binnen schenen. Vooral als je niet zo heel snel inhaalt dan zitten die mensen midden in de nacht toch ff een minuutje in het zonnetje te kijken.
Komt ook doordat beide lampen "berm" licht geven: ___/ ____/
Als je dan je lampen iets te hoog hebt staan en je rijd op de linker baan dan lijkt het voor de autos voor je net alsof er zo'n idioot met grootlicht achter hun rijdt.
 

Stylist

Senior Member
Lampen zijn net onder de 'OK-streep' van de meting gezet op mijn verzoek. Monteur had eerst zoiets van "staat goed zo, lichtbundel valt precies op de streep'.

Maar ja, Xenon is veel feller, zeker vanaf de zijkant. Plus AFL zodat je in de bochten mensen ook meer in het gezicht schijnt. Dus maar zekere voor het onzekere genomen. Is ook niet echt leuk als je steeds mensen ziet knipperen naar je. Xenon vind ik ook vaak k** om tegen in te kijken.

En zoals Constant zegt: grootlicht is er ook nog. Woon in landelijk Zeeuws-Vlaanderen, dus die weet ik wel te vinden :winkie:
 
Bovenaan Onderaan