Xenon verlichting vraag: intensiteit Xenon

Hoe kan het dat de de intensiteit en kracht van een Xenon lamp verschillend is. Heeft het te maken met de lamp en de (afmeting van de)lens, of ook met het type lamp dat wordt gebruikt Gisteren zat er een Chrysler 300 achter me die had hele felle blauwe xenonlampen. Zag er bruut uit. Deze lampen waren duidelijker als Xenonlicht te herkennen dan de Xenon lichten van de O2, die niet zo heel veel feller schijnen dan de betere standaard hallogeen lampen.
 
het is mij ook al opgevallen dat de chrysler 300's veel feller blauwe xenon hebben dan de andere auto's.

Zelfs dan mercedes, terwijl ik toch had verwacht dat de lampjes uit het zelfde magazijn zouden komen.
 
Misschien lijkt het of ze feller zijn doordat ze hoger zijn afgesteld??
Misschien net te hoog zelfs??
 
ik heb die chryslers 300 ook al bij klaarlichte dag gezien met felle blauwe xenon, en ze hebben het allemaal vind ik, misschien is het glas ietsje anders, blauw getint ofzo, of is de lens iets boller geslepen.
 

LenK

Forumguru
De kleurtemperatuur kan verschillen (Kelvin).
Als de Kelvin waarde hoger wordt gaat de lichtkleur van wit naar blauw en als je nog meer Kelvin hebt gaat het naar paars.
K is absoluut geen kwaliteits kenmwerk, voor lichtopbrengst. Lichtopbrengst wordt aangegeven met Lumen (lm). Hoe meer lm hoe meer licht.
Hier een voorbeeld van verschillende lichtkleuren
 
Het is ook sterk afhankelijk van de hoek waaronder je de verlichting ziet, vooral bij koplampunits met projectielenzen zoals de originele units van de O2.

Als ik een O2 met origineel Xenon recht achter me zie rijden is het licht spierwit. Komt er zo'n zelfde O2 me tegemoet dan lijkt het onder een bepaalde hoek veel blauwer. Dit heeft te maken met de kleurschifting van de lens, het zgn. "prisma" effect. Je kan dit bij je eigen auto heel goed zien wanneer je bij voorbeeld in een tunnel rijdt.

Het licht wat je dan op de linker wand van de tunnel ziet als je op de linker baan rijdt is dan heel scherp begrensd met een soort geel/paars/blauwe "regenboogrand".

Als je tegenligger van (grote) afstand net in dat smalle stukje regenboog zit, ervaart die het als heel paars of blauw licht wat continu verandert door beweging van de auto. Dit zie je overigens ook met normale halogeenlampen met lenzen.

Het valt mij onmiddelijk op of ik een auto zie met aftermarket Xenon of origineel. Mensen die aftermarket nemen, zijn blijkbaar meer geneigd een hogere Kelvin waarde te nemen waardoor het naar mijn mening te blauw wordt en het, afgezien van de hogere lichtopbrengst, mij meer doet lijken op gloeilampen met een blauwfilter (Philips Blue Vision) dan echt Xenon. Alleen aan de flink hogere lichtopbrengst zie je dan dat het toch echt Xenon is.

Xenon hoort naar mijn mening dan ook thuis in een koplampunit met projectielenzen. Ik denk trouwens dat de HID-lampen in de Xenonunit van de O2 dezelfde zijn (zelfde aantal kelvin) als die gebruikt worden door de hele VAG-groep. Ik weet alleen niet hoeveel Kelvin de VAG groep, en dus ook Skoda, gebruikt voor hun Xenon units. Ik zelf schat 4300 Kelvin. Weet iemand of dit correct is?
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat: BartS</font><hr />

[...] Gisteren zat er een Chrysler 300 achter me die had hele felle blauwe xenonlampen. Zag er bruut uit. Deze lampen waren duidelijker als Xenonlicht te herkennen dan de Xenon lichten van de O2 [...]

[/ QUOTE ]

Gaat het je erom dat het 'bruut uitziet' voor anderen en dat ze denken 'hij/zij heeft Xenon, doe maar luxe'? Of wil je zelf beter zien door Xenon?

Ik ben zelf uiterst tevreden over de lichtopbrengst van mijn Xenon!
 
Eerlijk gezegd gaat het om beide aspecten waarbij het beter zien op de eerste plaats komt. Mijn ogen zijn uitstekend dus ik zie over het algemeen goed, maar gisteren in Duitsland merk je wel dat Xenon op onverlichte(snel)wegen erg prettig zou zijn. Dat ik Xenon heb voor anderen is van ondergeschikt belang maar het is wel erg prettig dat een auto's met Xenon lampen makkelijker inhalen op de snelweg.
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat: BartS</font><hr />

... maar het is wel erg prettig dat een auto's met Xenon lampen makkelijker inhalen op de snelweg.

[/ QUOTE ]
?????????
confused.gif
confused.gif
confused.gif
?????????
 

LenK

Forumguru
???? Als er zo'n priemende beam in je achteruitkijk- en buitenspiegel zit te verblinden, even afremmen zodat ie voorbij gaat ????
 

Supernaturol

Actief lid
ik heb dat probleem ook. heb een 02 combi met xenon vanuit fabriek en de lampen schijnen minder ver/ fel dan aftermarket xenon wat ik in me vw t5 heb. ( heb getest op een 80 KM zonder lantaarnpalen )
kunnen de xenon na 90.000km minder fel/ver schijnen?
 

Wild Chocolate

Senior Member
Bij auto's waarbij achteraf Xenon is ingebouwd, zijn doorgaans de lichtunits dus niet geschikt voor Xenon. Dat levert vaak veel meer verstrooing van het lichtbeeld op. Dat is voor tegemoetkomend verkeer verblindend en daarom lijkt het alsof die lampen feller zijn.
 

turboturbo

Forumguru
???? Als er zo'n priemende beam in je achteruitkijk- en buitenspiegel zit te verblinden, even afremmen zodat ie voorbij gaat ????
:ot:
Dit is exact wat ik maar al te vaak doe, als er zo een achter me zit. 9 van de 10 keer betreft het een after-market petje, maar soms staat 1 of biede koplampen ook simpelweg te hoog ingesteld. Ik heb geen luxe zelf dimmende meuk aan boord, dus dit is dan maar mijn 'oplossing'.... Redelijk non-agressief, lijkt me...
 

Antera

Donateur
ik heb dat probleem ook. heb een 02 combi met xenon vanuit fabriek en de lampen schijnen minder ver/ fel dan aftermarket xenon wat ik in me vw t5 heb. ( heb getest op een 80 KM zonder lantaarnpalen )
kunnen de xenon na 90.000km minder fel/ver schijnen?


xenon verslijt althans het gas in de lampen en gaan steeds minder licht opbrengen. Als je nu nieuwe lampen zal plaatsen zal je meer licht hebben.
 

floyd2

Forumguru
Tja levensduur,bij een Osramlamp valt 3% uit na 1500uur en 66% na 2500uur.
Echter heb je ook nog te maken met de lichtopbrengst die achteruit gaat.(heeft een halogeenlamp overigens ook!)
100% at 0 hours
90% ar 200 hours
80% at 1000 hours
75% at 1500 hours
70% at 2000 hours
En de kleurtemperatuur gaat met het ouder worden omhoog.(waardoor je de branders beter in een paar kan vervangen)
Het zelf vervangen is overigens prima zelf te doen en daar hoef je geen atoomgeleerde voor te zijn.
 

Antera

Donateur
verschilt per auto. bij mijn O1 moet de bumper eraf omdat anders de koplampen er niet uit kan en je niet de 8 a 10 schroeven van het kapje kan verwijderen
 
Bovenaan Onderaan