Het is ook sterk afhankelijk van de hoek waaronder je de verlichting ziet, vooral bij koplampunits met projectielenzen zoals de originele units van de O2.
Als ik een O2 met origineel Xenon recht achter me zie rijden is het licht spierwit. Komt er zo'n zelfde O2 me tegemoet dan lijkt het onder een bepaalde hoek veel blauwer. Dit heeft te maken met de kleurschifting van de lens, het zgn. "prisma" effect. Je kan dit bij je eigen auto heel goed zien wanneer je bij voorbeeld in een tunnel rijdt.
Het licht wat je dan op de linker wand van de tunnel ziet als je op de linker baan rijdt is dan heel scherp begrensd met een soort geel/paars/blauwe "regenboogrand".
Als je tegenligger van (grote) afstand net in dat smalle stukje regenboog zit, ervaart die het als heel paars of blauw licht wat continu verandert door beweging van de auto. Dit zie je overigens ook met normale halogeenlampen met lenzen.
Het valt mij onmiddelijk op of ik een auto zie met aftermarket Xenon of origineel. Mensen die aftermarket nemen, zijn blijkbaar meer geneigd een hogere Kelvin waarde te nemen waardoor het naar mijn mening te blauw wordt en het, afgezien van de hogere lichtopbrengst, mij meer doet lijken op gloeilampen met een blauwfilter (Philips Blue Vision) dan echt Xenon. Alleen aan de flink hogere lichtopbrengst zie je dan dat het toch echt Xenon is.
Xenon hoort naar mijn mening dan ook thuis in een koplampunit met projectielenzen. Ik denk trouwens dat de HID-lampen in de Xenonunit van de O2 dezelfde zijn (zelfde aantal kelvin) als die gebruikt worden door de hele VAG-groep. Ik weet alleen niet hoeveel Kelvin de VAG groep, en dus ook Skoda, gebruikt voor hun Xenon units. Ik zelf schat 4300 Kelvin. Weet iemand of dit correct is?