Xenon verlichting vraag: intensiteit Xenon

Noord26

Forumguru
Ik zit er ook om te denken om nieuwe lampen te steken in onze andere auto. Ze zijn toch wel erg vaak gebruikt vanwege de coming en leaving home functie. Lees veel goede verhalen over de Osram's 66240 CBI..
 

Michelv.

Forumguru
Ik ben ook op zoek naar nieuwe lampen voor in mijn O2, eerst de Osram silverstar in beeld maar na het een en ander gelezen te hebben ga ik nu ook voor de Osram Cool Blue Intense vanwege de goede verhalen die ik tegen kom op div. Forums
 

Michelv.

Forumguru
Leuk artikel, en dat ze de Silverstar als beste testen. Op diverse forums word aangegeven dat men meer tevreden is met de Coolblue dan de Silverstar. En dan de prijs, ik vind de Silverstar nergens goedkoper dan de Coolblue terwijl in de test de prijs van de Coolblue duurder is.

Nog meer twijfel dus voor mij, Bedankt:tongue:
 

Antera

Donateur
Zo wit mogelijk kiezen dat zorgt zo ie zo voor het meeste licht. Merk is altijd erg lastig maar Phillips alswel Osram zijn beide goed. En dit verschil ook nog per auto/koplampunit
 

floyd2

Forumguru
De coolblue heeft 100 lumen en een ster minder qua reikwijdte als een silverstar.
De reden dat men toch enthousiaster is op diverse fora over de coolblue is dat het oog gevoeliger is voor wat blauwer licht.(daarom wordt dat ook eerder als hinderlijk ervaren)
Ook lijken alle reflecterende dingen als borden en wegbelijning wat duidelijker te zijn met wat blauwer licht.
Het is dus meer een kwestie van smaak en gevoel dan dat ze daadwerkelijk beter zijn.
 

Noord26

Forumguru
Wat is een 'ster minder' precies? Heb zitten snuffelen tussen de Osram CBI (cool blue) of SVS (silverstar) en kwam al snel tot de conclusie dat ik persoonlijk het liefste puur wit licht zie. Zowel een SuperB als een Mercedes E-klasse worden standaard geleverd met Osram lampen. Toen ik merkte dat de verlichting in die Mercedes net wat witter was de rubberen dop eraf gehaald en bingo: Osram type 66144CBI, ook een Osram D1S lamp!

Daarom heb ik ze vandaag besteld, de Osram 'Cool Blue Intensive' (CBI). Lichtkleur zou idd volledig wit moeten zijn. Osram heeft ze op gegeven als 5000K (wit met een gele tint), maar op de nieuwste verpakkingen staat 5500K, voor exact hetzelfde product! Dus gewoon wit. 6000K is weer wit met een licht blauwe tint en dat is juist weer niet wat ik zoek!

Als alles volgens planning verloopt gaat Antera ze erin zetten, controleren en afstellen- tesamen met wat andere VAGCOM aanpassingen. Ben zeer benieuwd!
 

floyd2

Forumguru
Wat is een 'ster minder' precies?

Een aantal meters minder reikwijdte.
Niet 5 sterren is 100% en 4sterren 80%,3sterren 60% etc.
Ik denk dat je er veel plezier aan zal hebben aan je nieuwe lampen.
O ja,hoe ouder ze worden hoe hoger de kleurtemperatuur.
Daarom stond er misschien vroeger 5000K op de lampen.
Enne,afstellen is inderdaad zeer belangrijk.(niet alleen voor de tegenligger,ook voor jezelf)
 

Noord26

Forumguru
Een af-fabriek set Xenon stelt zichzelf continu bij tijdens het rijden, maar de mijne staan gewoon veel te laag. Tot 50km/h blijven ze beiden laag en lichten de mistlampen bij in bochten. Van 50 tot circa 100 km/h draaien ze mee in de bochten en daarboven gaan ze net wat hoger staan om goed voorruit te kunnen kijken. Maar heb zelf het idee dat ze alles doen, maar alleen alles te laag. Dat rijdt niet fijn.

Bedoel je met reikwijdte de breedte waarin het licht zich verspreid? Want de lengte ligt vast door het juist instellen van de lampen zelf en zit niet gebonden aan welke Xenon-lamp je erin stopt?
 

Canon-Eye

Forumguru
Want de lengte ligt vast door het juist instellen van de lampen zelf
De hoek waaronder ze gericht staan, is één factor.
Maar de hoeveelheid licht die eruit komt, speelt ook een rol: al staan ze minder laag ingesteld, dan nog is er een grens aan de (nuttige) reikwijdte, dat wil zeggen de afstand waarop ze objecten nog zodanig kunnen aanlichten dat jij als bestuurder er wat aan hebt, oftewel ze ziet. Hoe meer licht, hoe verder.

Denk aan je flitslampjes van vroeger en de richtgetallen: de lichtintensiteit neemt af met het kwadraat van de afstand.
Meer lichtopbrengst = hoger richtgetal = grotere afstand waarop de flits effect heeft.
 

Wild Chocolate

Senior Member
Als de basisafstelling van de koplampen niet goed is, zullen ze ook ten allen tijde te laag (of te hoog) staan. De auto stelt tenslotte allen ten opzichte van de basispositie.
De auto heeft tenslotte geen mogelijkheid om te bepalen wat de daadwerkelijke hoogte van de lichtbundel is.
Bij onze auto stond bij aankoop de lichtbundel juist veel te hoog, kreeg echt van elke tegenligger signalen. Is bij invoeren door de aardige monteur van de RDW even gecorrigeerd.
 

Michelv.

Forumguru
Inmiddels ook de Osram 66144CBI gekocht, en een originele Ross-Tech VCDS gekocht dus volgende week maar aan de slag om de Xenon te instaleren en met VCDS na te kijken/af te stellen.
 

Noord26

Forumguru
Ik heb ze via ebay bij iemand in Duitsland gekocht. Want de prijzen die men hier durft te vragen gaan nergens over..

Ben zeer benieuwd naar je ervaringen met de lampen. Wat ik tot nu toe gelezen heb in tests is dat ze bij het eerste gebruik 4500/4600K doen en na een 10tal uurtjes de daadwerkelijk lichtkleur bereiken van 5100/5200K. Dat icm een opbrengst van 3400lumen schijnt tot nu toe de meest effectieve lamp lamp op de markt te zijn. Detail was dat ik ze tegen kwam als originele lampen in een Mercedes.

Volgens de nieuwste verpakkingen van Osram zijn ze inmiddels 5500K geworden ipv de 5000K. Voor exact hetzelfde product! :smiley29: Effectief zijn ze dus volgens testen 5100/5200K na een aantal uurtjes gebruikt te zijn.

@ Michelv: een originele kabel is ook zeker alles behalve goedkoop!

@ Canon: vergeet niet dat xenon vrijwel altijd gekoppeld is aan lenzen en dat het licht dus gebroken wordt naar de plaatsen waar het hoort te zijn. Als de lampen gewoon veels te laag staan kun je wel andere xenon lampjes steken die 10x zoveel licht opwekken, maar zal het bij een verkeerde afstelling door de lenzen nooit op de juiste plaats terrecht komen. En dat is nu bij mij nog het geval.
 

Michelv.

Forumguru
Ik ook Ebay:cool:

Scheelt best wel geld ten opzichte van de prijzen die ze er ergens anders voor durven vragen, en ja de VCDS kost best geld, loop er al 6 jaar over na te denken en na 2 kloonkabels uiteindelijk besloten om een originele te kopen(wat ik dus uiteindelijk all 6 jaar eerder had moeten doen:rolleyes:)
 

Antera

Donateur
zorg wel dat je de procedure goed doorloopt anders dan is de calibratie nutteloos en blijft ie hangen in de instellingenstand
 

floyd2

Forumguru
Nog een plusje voor de Coolblue betreft de levensduur,3% valt uit na 2000uur en 66% na 3000 uur.
Dus ze geven meer licht en ze gaan ook nog eens langer mee als de meeste orginele!!
Da's vooruitgang:worshippy:
 

Noord26

Forumguru
Mijn vrouwtje heeft inmiddels wel verzocht om toch voor de Silverstars te kiezen. Want die vind het zeer kleine gele tintje wel prettig bij wat slechtere weersomstandigheden (regen/mist/sneeuw). Daar kan ik op zich wel inkomen moet ik zeggen.. Eens kijken of ik de bestelling nog kan wisselen voor de SVS uitvoering dan ipv de CBI.. Schijnen daar boven idd nog net wat meer licht te geven, en wat rustiger te zijn voor je ogen tijdens nachtelijke ritjes. :xyxthumbs:
 
Bovenaan Onderaan