Xenon verlichting

Dag allemaal,vandaag weer terug uit Frankrijk met de nieuwe Yeti ik moet zeggen een fijne reisauto en lekker zuinig(zie andere topic).
Alleen is me iets opgevallen qua verlichting,ik heb bi xenon met afs,vanochtend om 4uur vertrokken uit de Bourgonje en ik kan je vertellen dat het daar dan nog erg donker is ,tevens is het een en al bochten en hoogteverschillen,nu merk ik dat ik maar een beperkt lichtbeeld van voren heb maw verlichting schijnt erg dicht voor de auto,zo erg dat ik eigenlijk constant met groot licht heb gereden,is dit normaal of herkend iemand dit euvel?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Gr. Rene
 

Joske

Forumguru
herkennen helemaal niet, maar dat zou voor mij al een reden zijn om toch de lichtafstelling eens te laten controleren door je dealer ;)
 

Noord26

Forumguru
Ook Xenon moet correct afgesteld staan. Als dat gebeurd is zal je vrijwel nooit meer drang hebben om grootlicht te gebruiken is mijzelf opgevallen.
 

skodaboy

Forumguru
bi xenon's hebben en nog niks zien in het donker..:nono:
heb ook xenon op mijn 02,en ben blij da ik xenonlampen heb.:jaja:
heb zolang lang ik de 02 heb nog maar slechts een enkele keer de grootlichten gebruikt.
vind persoonlijk dat je eigenlijk meer ziet met de xenon's dan me het grootlicht.

zoals @Joske al aangaf rij ff naar je dealer en laat de lichtafstelling checken en bij regelen..
 

Antera

Donateur
Xenon is heel anders dan halogeen. Xenon is duidelijker en ook tekent het zich beter en helderder af op de grond voor de auto waardoor misschien het idee bestaat dat het niet zover schijnt. Maar zeker even laten checken voor de zekerheid
 

CDK

Forumguru
Is niet herkenbaar, heb ook bi xenon op m'n S2, maar dat geeft zeeën van licht. Misschien even de hoogte afstelling laten checken in een werkplaats?
 

RayDelft

Forumguru
Zoals iemand al opmerkte, ook ik heb met xenon stelde de behoefte aan groot licht. Zal iets te maken hebben met hoogteafstelling. Wel is het zo dat je op heuvelachtig terrein met korte hoogteverschillen rare schaduwen hebt en je soms niet goed ziet wat er aan zit te komen.
 
Dit probleem heb ik eerder gehad met een renault met xenon verlichting. Er zitten sensoren vermoedelijk bij de voor en achteras die de juiste instelling regelen voor de verlichting. Als 1 van de twee sensoren niet goed meer is gaat de verlichting automatisch in de meest veilige stand. Hierdoor wordt de lichtbundel zoveel mogelijk naar beneden gericht om verblinden van tegenliggers te voorkomen. Vermoedelijk is hier ook zoiets aan de hand. Zoals eerder gezegt even langs bij de garage om dit na te laten kijken.
 

Noord26

Forumguru
Ik zou niet meteen een sensor verdenken. Die gaan zelden stuk (het is geen Renault electronica..). Het nulpunt van de verlichting moet ook bij Xenon even correct gedraaid worden op beide lampen. Dat zal een wereld van verschil maken. Valt ook prima te testen met een inbusje.
 

martijn.dutch

Senior Member
Ik herken dit wel, heb een nieuwe o3 en laatst op de a58 in het donker vond ik het ook maar soso. Is het überhaupt handmatig af te stellen ergens?
 

Noord26

Forumguru
Ik herken dit wel, heb een nieuwe o3 en laatst op de a58 in het donker vond ik het ook maar soso. Is het überhaupt handmatig af te stellen ergens?

Jazeker, met een inbus. Hoor van velen dat ze vanaf de fabriek (te) laag staan afgesteld. Het is echt een minuten kwestie voor een garage met een afstel-apparaat.

Zelf is het ook te doen als je een volledig vlakke ondergrond hebt en een muur met wat ruimte daarvoor (metertje of 20).
 

octaviaduct

Actief lid
Heb ik ook gemerkt.
Als je de auto start en de verlichting gaat aan, dan gaat hij eerst de beladingstoestand bepalen om de juiste hoogte van de lampen te regelen.
Als je bent weggereden vanuit een positie (bv. auto stond bergop geparkeerd o.i.d.)dat hij denkt dat hij zwaarder beladen is dan hij werkelijk is, regelt hij de koplampen lager af.
Ik heb het idee dat hij ze dan tijdens het rijden niet meer bij-regelt,iets wat ik wel verwacht had.
Misschien heb ik het mis maar ik dacht zoiets in het instructieboekje gelezen te hebben.
 

martijn.dutch

Senior Member
Die in bus en vlakke muur heb ik wel, en ik snap ook dat ik een lijm moet tekenen maar waar moet ik aan draaien?

Jazeker, met een inbus.

Zelf is het ook te doen als je een volledig vlakke ondergrond hebt en een muur met wat ruimte daarvoor (metertje of 20).
 

Noord26

Forumguru
Je moet die inbus ergens in steken wat de afstelling van de hoogte regelt. Kijk even in je handboek. Stond er bij mij duidelijk in welke het was. Heb je het boekje al gelezen?

Stond ook meteen bij dat Xenon eigenlijk alleen door een garage afgesteld mocht worden. :D
 
Ondertussen naar de garage geweest en af laten stellen stond inderdaad te laag volgens hun, heb het nog niet uitkunnen proberen we gaan het zien.
 

Mettes

Forumguru
Ook ik heb xenon met AFS.
Bij het starten van de wagen zie je de koplampen naar boven en onder en van links naar rechts bewegen.
Tijdens het rijden merk ik echter weinig van deze AFS.
Is de werking van deze koplampen goed merkbaar tijdens het nemen van een bocht ?(meesturen koplampen)
Ik merk eigenlijk niets bij mijn wagen en vermoed zodoende dat het AFS niet naar behoren werkt.
Wordt dit een retourtje dealer ?
 

Mettes

Forumguru
Ja,schakelaar staat bij mij altijd op auto.
Ook de handleiding heb ik reeds gelezen,dus de voorwaarden zijn ook gekend.
Mijn vraag is enkel of het meesturen van de koplampen goed zichtbaar is,hetgene ik nu in ieder geval niet opmerk?
 
Bovenaan Onderaan