Xenon verlichting

Bakkertje

Forumguru
Ik heb dit ooit gehad met mijn O2 met Xenon. Daar bleven de lampen in de laagste stand staan.
Normaal gaan de lampen bij het starten omhoog - omlaag en links en rechts om daarna in de juiste stand te komen.
Als er problemen zijn met de verstelling doet ie dat niet meer en blijft ie in de laagste stand staan.

En inderdaad even langs de dealer die kan het voor je fixen (als het hetzelfde is als bij mij toentertijd in ieder geval)

Mettes

Forumguru
@Bakkertje : bij het starten van de wagen doet hij wel de juiste handelingen (links,rechts,boven onder)
Tijdens het rijden echter is er geen verschil te merken.

CDK

Forumguru
@Bakkertje : bij het starten van de wagen doet hij wel de juiste handelingen (links,rechts,boven onder)
Tijdens het rijden echter is er geen verschil te merken.
Wat je hierboven beschrijft duidt er op dat het systeem correct functioneert, zie je de lichtbundel niet zoals hierboven beschreven bewegen dan functioneert het niet. Je bent er blijkbaar al zo aan gewend dat het je niet meer opvalt ;)

Octavia32

Forumguru
Klopt helemaal wat @Joske zegt als het donker is kun je heel goed zien dat de lampen een klein stukje meedraaien om vervolgens meegeholpen te worden door de mistlamp (corner verlichting) hier kwam ik vorige week ook per ongeluk achter Auto stand

tist

Actief lid
Ik heb onderstaande al ergens anders geplaatst maar herhaal het hier nog maar een keer.
Het meevolgen in een bocht is ook mooi, en eigenlijk prettig om zien als ze terugdraaien, pas dan valt het me op, het meedraaien zelf merk ik niet op, misschien omdat het ergens als "normaal" overkomt, wat het eigenlijk niet is, knap.
Vanaf een zekere snelheid werkt het, rij je te traag dan werkt het dus niet. En uiteraard moet het donker zijn.;)

tist

Actief lid
Als je goed oplet, eens je het weet, dan zie je het ook wel bij het scherp indraaien in een bocht, maar zoals ik al melde is het zo uitgevoerd dat je het eigenlijk niet opmerkt, daarom vind ik het knap stukje techniek.
Als je ergens indraaid moet je ook meer dan dit in het oog houden he, er is meer dat je aandacht opeist ;)
Weet je dat ik tijdens de proefrit bij mijn dealer dit al opmerkte, en het hem zei, hij replikeerde dat dit niet het geval was ...... hij was verkeerd, nu ja hij moet ook zoveel weten en vertellen, en mischien is dit niet op alle modellen dus..... en als heel aandachtige bijzitter merk je dat dus wel op hee :jaja:
Dat de mislamp aangaat als je ergens wil indraaien heb ik ook nog maar pas een 14 tal dagen geleden opgemerkt, de knipperlichten hoeven daarvoor zelfs niet aangeschakeld te zijn.
Ze doven ook langzaam, waardoor je het met de daglichtverlichting ook niet zo snel opmerkt.

Gompie84

Nieuw lid
Dag allemaal,vandaag weer terug uit Frankrijk met de nieuwe Yeti ik moet zeggen een fijne reisauto en lekker zuinig(zie andere topic).
Alleen is me iets opgevallen qua verlichting,ik heb bi xenon met afs,vanochtend om 4uur vertrokken uit de Bourgonje en ik kan je vertellen dat het daar dan nog erg donker is ,tevens is het een en al bochten en hoogteverschillen,nu merk ik dat ik maar een beperkt lichtbeeld van voren heb maw verlichting schijnt erg dicht voor de auto,zo erg dat ik eigenlijk constant met groot licht heb gereden,is dit normaal of herkend iemand dit euvel?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Gr. Rene

Het kan zeker donker zijn in de Bourgogne. Zelf kom ik vaak in de Morvan en ik rijd bij voorkeur 's avonds of 's nachts naar mijn dorpje. En die xenon-lampen schijnen er dan vrolijk op los, en ver ook.

Zespri

Forumguru
effe een vraag je was je auto ten tijden dat je daar reed zwaar beladen?
Je kunt namelijk je verlichting er op aanpassen zit aan de rechter kant van je dashboard een knopje voor.

Daarnaast wil het wel voorkomen dat de xenon verlichting versteld raakt daar om het advies regelmatig laten controleren..

Het kan zeker donker zijn in de Bourgogne. Zelf kom ik vaak in de Morvan en ik rijd bij voorkeur 's avonds of 's nachts naar mijn dorpje. En die xenon-lampen schijnen er dan vrolijk op los, en ver ook.
Hoi Gompie,was inderdaad in de Morvan en jij kan beamen dat het daar erg donker kan zijn,mooie streek overigens gaan daar ieder jaar op vakantie.
Gr René

effe een vraag je was je auto ten tijden dat je daar reed zwaar beladen?
Je kunt namelijk je verlichting er op aanpassen zit aan de rechter kant van je dashboard een knopje voor.

Daarnaast wil het wel voorkomen dat de xenon verlichting versteld raakt daar om het advies regelmatig laten controleren..

Hoi Zespri,welk knopje bedoel jij? Het gaat om een Yeti model 2014,die automatisch de hoogte insteld van de xenon verlichting.
Gr René

Zespri

Forumguru
Sorry ik ben abuis , de mijn yeti heeft nog wel enige mogelijkheden om hem handmatig bij te stellen en dat heeft het nieuwe model inderdaad niet meer.

Bovenaan Onderaan