Xenon

BarryXX

Actief lid
Omdat er toch een nieuwe voorbumper en lichtunits op moet, wie weet wat er voor mijn O2 extra nodig is om originele xenon te krijgen incl sproeiers ed??
 

Noord26

Forumguru
Niemand kan gedachten lezen wat je over het hoofd zou zien als 'extra'?

Natuurlijk de koplampunits; daarnaast: lampen (D1S?), automatische hoogte-regeling, sproei-installatie? Boordcomputer die overweg kan met Xenon, cq CanBus?
 

BarryXX

Actief lid
Sorry, ik had wat duidelijker moeten zijn. ;)

Er vanuitgaande dat die zaken er allemaal zijn; wat heb ik nodig qua bekabeling/modules om het allemaal werkend te krijgen?
 

Hugh

Lid
Volgens mij mag je geen aftermarket Xenon plaatsen vanaf bouwjaar 2006.
Dussss ik denk dat hier het antwoord is.Ik zie dat jou auto van 2005 is dus jij mag het wel sorry had ik beter moeten kijken.

succes.
 

Noord26

Forumguru
@ wanderer: hoe is je sollicitatie afgelopen? Je weet de procedure toch inmiddels? Je interpunctie is nog steeds hetzelfde: beroerd. Geen hoofdletters en teveel puntjes.

@ Hugh: je mag op alle auto's Xenon plaatsen, ongeacht bouwjaar. Eerst moest je ook verplicht automatische hoogte-regeling en een wis-was-installatie monteren om aan APK te voldoen. Maar met ingang van 1 april 2012 is die regel komen te vervallen.
 

Pendragon

Donateur
@Hugh, volgens mij wel hoor. Je moest altijd sproeiers hebben en automatische hoogteverstelling, maar dat hoeft per april 2012 niet meer. Dus ook bij een auto nieuwer dan 2006 mag het. Een andere reden zou ik niet kunnen bedenken.
 

Hugh

Lid
Dan heb ik het fout. Ik dacht dat die regel van bouwjaar het zelfde is als bij een motor, want daar mag het niet! Tenminste dat vertelde ze bij mij toen ik mijn xenon op mijn motor heb laten inbouwen.
maar xenon inbouwen op een auto is toch niet zomaar gedaan,dus ik zal er toch maar eens goed over denken als ik jou was.
komt veel bij kijken.vooral de hoogte regeling die mechanisch werkt en op je achterbrug gemonteerd zit.
 

Pendragon

Donateur
Ik heb het zelf nog nooit gedaan, maar wel op 1 van de skodaforum meetings gezien, dacht dat het vrij simpel was. Setje inbouwen en klaar :)
 

Noord26

Forumguru
Aftermarket setje is idd zeer simpel inbouwen. Alleen wil de TS originele af-fabriek materiaal gaan gebruiken incl alle toeters en bellen. Dat is heel andere koek om in te bouwen.
 

Petrolhead

Forumguru
Originele xenon koplampunits zijn helemaal compleet incl ballast starter enz. en plug en play.
Alleen via vagcom instellen dat er nu xenon inzit anders gaan ze flikkeren en dan is dat gedeelte klaar, is heel simpel.
Heb dit zelf op mijn vorige O2 gehad naar volle tevredenheid. (OEM setje via schadebedrijf gekocht)

Blijft automatische hoogteregeling en koplampsproeiers over....
 

Antera

Donateur
De hoogteregeling is niet verplicht net als de sproeiers niet. Wil je dit erop hebben zal je een compleet nieuwe kabelboom moeten plaatsen want de originele is niet geschikt hiervoor. Je kan eens kijken op Kufatec.de of ze daar voor jouw auto de betreffende module leverbaar is
 

BarryXX

Actief lid
Heeft er iemand de pagina over de xenon verlichting uit een werkplaatshandboek waarop staat wat waar allemaal zit?
 

Chatslet

Forumguru
Ik denk dat je toch eens goed moet nadenken over de meerwaarde van originele xenon. Sproeiers en hoogteregeling laat je al weg dus wat is dan de meerwaarde ten opzichte van aftermarket? Het enige wat je met origineel anders hebt is dat er belachelijk dure lampen en balasten in gaan. Bij een aftermarket setje is dat tientjes werk. Als de originele lampunits nou ook nog projectorlensen hebben dan is het verschil tussen aftermarket en origineel helemaal weg.
 

BarryXX

Actief lid
Ik had units met projectorlensen... Ik begreep dat mijn broer aanbod heeft gehad voor originele xenonunits, vandaar dus mijn vraag.
 

Cyrus

Actief lid
Het enige wat je met origineel anders hebt is dat er belachelijk dure lampen en balasten in gaan. Bij een aftermarket setje is dat tientjes werk.

Ik kan max € 100 (Superskoda.com) voor een set van 2 originele D1s lampen (Skoda-labeled Osram) inclusief ballasten nou niet bepaald "belachelijk duur" noemen. Voor mijn auto was ik zelfs slechts € 70 kwijt, 2 lampen inclusief ballasten. En dat was nog inclusief de postzegels ook!

Als de originele lampunits nou ook nog projectorlensen hebben dan is het verschil tussen aftermarket en origineel helemaal weg.

De originele Xenons hebben projectielenzen. Of bedoel je dat niet?
 

Chatslet

Forumguru
Nee, ik bedoel de halogeenlampen. Bij de Fabia hebben die lenzen dus als je daar xenon in steekt dan is het precies fabrieks af.
 

andrehj

Forumguru
Niet helemaal natuurlijk. En wel om de volgende redenen:
- De fitting van een H7 is heel anders dan die van een af-fabriek Xenon lamp.
- Je hebt geen koplampreinigingsinstallatie.
- Je hebt geen automatische hoogte regeling.
- Ik denk dat het lenzen systeem ook verschilt (maar dat weet ik niet zeker).
 

Chatslet

Forumguru
Fitting boeit niet, je hebt gewoon H7 aftermarket setjes. Koplampreiniging en hoogteregeling is niet verplicht. Lens is het zelfde. Stop er een knap aftermarket H7 setje in en je ziet geen verschil, lichtbeeld is ook perfekt.
 
Bovenaan Onderaan