Xenon

Tees

Donateur
De lampen vervangen? Xenon lampen leven best lang, maar de lichtopbrengst daalt wel duidelijk in die tijd. Dus als ze wat ouder zijn, stralen ze duidelijk minder fel dan als ze nieuw zijn.

Slider

Forumguru
Er mist ook andere nuttige informatie.

Was het voorheen wel goed, de lichtopbrengst?
Is er verschil in linker en rechter xenon lampen?
Hoe oud zijn de xenon lampen?

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Auto is uit 2013. Ik weet niet als de lampen al en keer vervangen zijn. Alleen ik vind zelf dat ze matig licht geven. Naar mijn inziens geen verschil in links en rechts.

MarkvdD

Forumguru
Ik heb dit bij m'n Octavia 2 destijds ook gehad met de xenon verlichting. Na verloop van tijd, wat @Tees ook schrijft, neemt de lichtopbrengst duidelijk af. Als je dan gewoon nieuwe erin doet heb je weer de volle lichtopbrengst en hoef je niet naar een ander/beter type te kijken.

Ik zal wel altijd beide lampen vervangen en ze gewoon zelf via internet bestellen en niet bij een dealer of garage, daar ben je veel te duur uit. Ik heb destijds Osram lampen erin gezet en die bevielen prima.

Let wel even op de kleurtemperatuur die je kiest, die varieert van gelig naar blauwig qua kleur en geeft betere of minder goed zicht, met name de reflectie van verkeersborden.

• Leuk
Waarderingen: Tees

Slider

Forumguru
Zoals @Tees al zegt, xenon slijt na verloop van tijd, leveren minder licht op.

Tevens zijn er verschillende kwaliteit lampen die verschil kunnen maken.
Of het is je eigen beleving en xenon vind je niet fel genoeg. Dan gaan nieuwe ook niet dat verhelpen waarschijnlijk.
Maar de enige manier om dat uit te sluiten, is ze te vervangen.

JeSko

Forumguru
@Keeslburg

Alvorens ze te vervangen zou je zeker moeten weten of de opbrengst echt slechter is ( vergelijken met een gelijkaardige O3 ) , of het gewoon de opbrengst van de O3 zijn xenon's is. Wij hebben een O3 van laat 2013 met nog de originele xenon's, en een Mazda 3 uit 2014 ook nog met de originele xenon's, en de Mazda zijn xenon's schijnen gewoon veel beter, helderder wit en veel duidelijker lichtbeeld, ik zie er gewoon veel beter mee en denk dat het dus eerder aan de O3 zijn af fabriek xenon's ligt.

Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
Betere aftermarket lampen kan je altijd steken, mits keurmerk, van Xenon naar LED is moeilijk denk ik, dat doe je niet zomaar even ( ander lichtbeeld, coderen, etc etc )

MarkvdD

Forumguru
@JeSko je zou dan ook nog kunnen denken dat jij ook nieuwe xenon lampen in je O3 nodig heb omdat wellicht de lichtopbrengst ook afgenomen is Jullie auto's zijn beiden uit 2013

JeSko

Forumguru
@MarkvdD

Klopt! Ook ik weet het niet, ik weet wel dat zowel de Mazda als mijn oude S2 met Xenon beter lichtopbrengst hadden dan mijn huidige O3, dus het kan ook zo zijn dat mijn xenon's bijna op zijn, maar voorlopig voldoen ze nog prima, het is gewoon niet zoals bij m'n oude S2.

MarkvdD

Forumguru
Ik zou beginnen met nieuwe lampen, die heb je al voor een paar tientjes dus kan je geen buil aan vallen. Slechter zal het vast niet worden.

MarkvdD

Forumguru
Deze had ik er destijds in gezet
617e9741ab0b75e4f68b11e7999c5e75.jpg
582d2c4e6af33f48c90f7bead9f2d355.jpg

Bovenaan Onderaan