Xenon

MarkvdD

Forumguru
Als de kleurtemperatuur je bevalt kan je gewoon dezelfde bestellen. Even googlen dan op Osram 66340HBI en een voordelige site vinden.

Slider

Forumguru
Dus je hebt D3S type nodig, Osram en Philips zijn meestal de betere merken.
De Kelvin waarde bepaald de kleur. 3500k-4000k is gelig, 5000k-6000k is wittig en er boven wordt het blauwig.

Zomaar vervangen voor LED kan niet bij xenon, die werken met knijter hoge voltages (komen van de speciale omvormers in de koplamp units tot wel 20.000 Volt) vanwege het xenon gas. Het zijn geen standaard 12V halogeen lampjes die je vervangt voor een 12V LED.
Edit: Bestaan dus wel :LOL:

Vervangen van de xenon is wel net zo simpel als elk ander lampje, stekkertje er uit en lampje vervangen. Raak alleen bij je nieuwe lampen en liefst oude ook NIET het glas aan met je blote vingers.
De "vetten" van je vingers die dan achter blijft op de xenon lamp en die gaan niet goed samen met de extreme hitte van de xenon lamp.

Laatst bewerkt:

Slider

Forumguru
Tevens, het testen van licht opbrengst is ook niet zo eenvoudig. Op een normale weg zie je weinig effect, maar rij je een donkere polderweg op, zie je pas hoeveel licht je toch nog opwekt.

Heb dit zelf ook vaker meegemaakt, lampen vervangen, bah geeft slecht licht....door omgevingslicht zie je weinig van je eigen lampen.
Tot je het test in het echte donker en toen bleken ze perfect te werken.

Edit: Foto toegevoegd, toen ik mijn Osram LEDS had ingebouwd ipv halogeen. In het echte donker zag ik pas hoeveel licht ze echt bieden en goed lichtbeeld gaven. Op de normale weg merk ik er weinig van door omgevingslicht.
IMG_20230605_224923_6.jpg

Laatst bewerkt:

MarkvdD

Forumguru
Mee eens, precies op die manier merkte ik destijds juist dat de lichtopbrengst omlaag was gegaan want wij rijden veel op polderweggetjes.

Mill88

Forumguru
Ik heb vorig jaar mijn xenon vervangen voor led lampen, plug en play en een perfect lichtbeeld.
Ook geen reacties ontvangen van tegenliggers die verblind worden.
Hier de link naar AliExpress: link

Zie bijgevoegde foto met led D3S

Bijlagen

• Afbeelding van WhatsApp op 2024-11-13 om 07.49.50_3f14758b.jpg
    Afbeelding van WhatsApp op 2024-11-13 om 07.49.50_3f14758b.jpg
    309,5 KB · Weergaven: 13

eriktv

Forumguru
Ik rijd al bijna negen jaar met de Osram Night Breaker, erg tevreden over. Tweede setje erin nu. En ik woon in een Drents dorpje, dus vrijwel nergens verlichte wegen, maar wel veel beesten die de neiging hebben bij die wegen rond te hangen ;)

Bovenaan Onderaan