Yeti boxen

Bart_G

Lid
Losse delen veroorzaken resonatie
Da's wel een beetje kort door de bocht. In principe veroorzaakt alles resonantie, want alles heeft een eigenfrequentie. Hoe lager de stijfheid van iets is, hoe lager doorgaans de resonantiefrequentie is. Deurpanelen hebben vaak een relatief lage stijfheid en zijn (indien slecht ontworpen) erg vatbaar voor resonantie in lagere frequentiegebieden. Resonerende onderdelen kun je het best ergens aan vast maken (fixeren) en niet verend vastmaken of steunen. Bij verend vastmaken demp je de trilling alleen. Bij fixeren verander je de eigenfrequentie van de constructie (waardoor die frequentie hoger wordt en je er minder last van hebt) waardoor je trillingen effectiever voorkomt.
Ben alleen bang dat dat simpeler klinkt dan het is...

Rosinfield

† In Memoriam
Het is m.i. nog veel simpeler; een auto is een verre van ideale akoestische ruimte. Wil je daar een duur geavanceerd audio systeem in gebruiken, dan is dat al snel zoiets als het concertgebouworkest uitnodigen in je huiskamer. Dat klinkt toch wat minder.

Bart_G

Lid
Dus jij neemt genoegen met rammelende deuren als je een liedje wilt luisteren in je auto?
Dat lijkt me niet de juiste instelling, hoewel je dat voor jezelf natuurlijk helemaal zelf mag weten. Maar ik vind het niet meer dan normaal als je een auto hebt met autoradio en audio pack dat je muziek kunt luisteren zonder dat op normaal volume je auto begint te rammelen.

Rosinfield

† In Memoriam
tja, gewoon een losse radio erin en de standaard speakertjes. Minder mooi, maar in elk geval zonder gerammel.

corsaar

Senior Member
tja, gewoon een losse radio erin en de standaard speakertjes. Minder mooi, maar in elk geval zonder gerammel.
Zo dus je gaat zonder blikken of blozen even op mijn tenen staan!
Ik heb een in de Yeti een bolero met uitstekende boxen een fantasties geluid zonder gerammel !!

Rosinfield

† In Memoriam
Corsaar: Nou, da's mooi dan, maar klaarblijkelijk kun je er dus ook pech mee hebben en wel gerammel. Heb er weinig verstand van, maar dat zal dan toch een kwestie zijn van de specificaties van de apparatuur, aangezien de auto identiek is. In mijn huidige auto zit een subwoofer onder de passagiersstoel. die laat ik er mooi inzitten voor de volgende eigenaar. Heb geen zin meer in dat gebonk. Als ik echt van muziek wil genieten, doe ik dat wel thuis met m'n B&O installatie. Is natuurlijk wel weer een kwestie van persoonlijke smaak en voorkeur!

@rosinfield, denk dat dit probleem niet even te verhelpen is door een andere Radio of speakerset te monteren en dan zouden de resonatie problemen verdwenen zijn?

Ook de vergelijking naar de huiskamer raakt kant nog wal, ik ervaar
persoonlijk dat je in een kleine ruimte zoals een auto een veel directer
benadering van het gelud hebt omdat je er letterlijk midden inzit terwijl
je thuis op afstand naar je boxen luistert.

Maar dit even ter zijde.

De radio en speakers die Skoka in de Yeti monteren moeten gewoon zonder
problemen goed functioneren.

Je betaalt bv. voor de Bolero al zo wie zo een meerprijs en de mensen die
het Sound System laten monteren betalen nog meer voor deze optie.

Ik heb al in div. topics bevestigd dat de Bolero en Speaker set standaard
af fabriek ZEER goed klinkt zeker bij het beluisteren van goede mp3 tracks, dit betekend echter niet dat de mensen die resonantie problemen hebben hier zondermeer genoegen mee moeten nemen.

Rosinfield

† In Memoriam
Nee, als de zaken zo liggen heb je natuurlijk gelijk. Maar blijkbaar gebeurt er dan ergens in het productieproces van de Yeti iets dat op een bepaalde manier kan varieren, waardoor er wel of geen gerammel optreedt. Wel erg sneu dat je daar dan achteraf een oplossing voor moet zien te vinden. Zou er dan idd bij Skoda op hameren dat hetzelfde audio systeem bij anderen met exact dezelfde auto wel zonder gerammel werkt. Succes ermee!

ronsyeti

Nieuw lid
Hallo Yeti rijders,

Ik heb een Yeti 1.8 Elegance 4x4 met het Audio Pack Pro (Sound System met 12 luidsprekers en digitale equalizer) & Navigatiesysteem Columbus met 30 GB harde schijf. Ook ik heb grote problemen met de speakers/deuren of andere meetrillende onderdelen. Ik heb de dealer de deuren geheel laten demonteren en voorzien van dempend materiaal maar dat mag helaas niet baten. Daarnaast zijn er al diverse quakers (midtone speakers) vervangen omdat deze stuk waren gegaan. De woofers (lowtone speakers) in de achterdeuren zijn niet om aan te horen bij iets hoger geluidsniveau. Het is alsof het hele zaakje uit elkaar valt.. als er geen laag in de muziek zit dan klinkt het geheel best goed maar zodra er iets van bas in de muziek komt is het dramatisch slecht, helaas..

Ik wil dit probleem heel graag opgelost zien maar weet nu even niet meer wat te doen... De leverancier beweerd dat het allemaal is zoals het hoort te zijn (ze hebben echt wel hun best gedaan om er iets aan te doen) maar ik vind dat PON hier grote steken laat vallen. Zij zijn hier over geïnformeerd maar geven alleen de reactie dat de speaker vervangen moesten worden (bleek niet te helpen nadat deze vervangen waren maar dat wist ik ook al..). Het is net alsof de standaard deuren simpelweg van extra gaten zijn voorzien zonder opnieuw te kijken naar de resonantie van de deuren met de nieuwe speakers erin. Volgens mij gewoon een fabrieks-/ontwerpfout in de de deuren.

Is er iemand in dit forum die hier een adequate oplossing voor heeft gevonden?? Ik overweeg namelijk om een extern bedrijf de hele bende er uit te laten slopen en het vervolgens wel goed te doen maar dat kost natuurlijk bergen met geld, mijn geld!

Ik heb overigens twee van bovenstaande auto's (een voor mij en een voor mijn zakenpartner) en we hebben in beide auto's het zelfde probleem..

Kan iemand me helpen of een tip geven hierover??

Hartelijk dank voor de reactie..

ronsyeti

Nieuw lid
Net contact gehad, via chatwindow van SKoda site. Verwijst me door naar Skoda Klantenservice: 0800-283 44 63. Voelt als kastje naar muur...

Skoody Boo

Actief lid
Ik heb er verder niet veel benul van hoor, maar ik heb wel eens iets gelezen over woofers onder de stoelen. Als die dan het meer serieuze lage-tonenwerk voor hunrekening nemen ben je misschien relatief eenvoudig van het probleem af zonder dat het veel ruimte kost.

ronsyeti

Nieuw lid
Tja, dat had ik ook graag gewild maar dat kan niet omdat ik elektrisch verstelbare stoelen heb, daardoor kan er niets meer onder worden gemonteerd. Overigens is het nog steeds geen echte oplossing. Skoda moet er gewoon voor zorgen dat de speakers in combinatie met de door Skoda geplaatste versterker en deurconstructie trillingsvrij (binnen redelijke, hoorbare, grenzen) functioneert. Helaas zal dit waarschijnlijk een never ending story worden... Volgende keer toch maar weer een Audi.....

Skoody Boo

Actief lid
Ik herken het probleem in mijn Faabje. Maar eerlijk gezegd zijn dit van die dingen waarvan ik denk "die betaalbaarheid van Skoda zit ergens natuurlijk". Er zijn vooraf ook geen specs over beloofd denk ik. En wat mij betreft is het een ondergeschikt punt, ik draai de bas gewoon iets lager. Als je alleen de allerlaagste frequenties iets terugschroeft valt het in de meeste gevallen nauwelijks op. En onder mijn niet-elektrisch verstelbare stoelen zit wel ruimte. Sjonge, wat zouden daar goed woofers passen zeg! :)

Bovenaan Onderaan