Yeti occassion aanschaffen, budget 10-11K

Yeti2015

Forumguru
Volgens mij heeft de Yeti 1,2 TSI het model met de twee ronde koplampen gewoon een ketting hoor
De modellen zonder de ronde koplampen daar durf ik het niet van te zeggen

En de Yeti 1,4TSi met ronde koplamp heeft zover ik weet ook een ketting
Ketting naar een riem is pas model jaar 2015 gekomen dacht ik.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Cordoba

Forumguru
Tip als je meer mogelijk geschikte auto's zoekt, gebruik de site gaspedaal.nl die verzamelt alle auto's die aan je zoekvoorwaarden voldoen uit een handvol verschillende sites zoals autoscout, autotrader enz. Verder probeer van iedere auto voor je gaat kijken al het kenteken te achterhalen, en doe een kentekencheck (bij RDW, Autoweek of Finnik of andere site), dan heb je al een hoop informatie voor je gaat kijken. Denk hierbij aan originele NL-auto of niet, aantal eerdere eigenaren in NL, km-stand logisch of niet (of geen oordeel vanwege importauto).
 
Tip als je meer mogelijk geschikte auto's zoekt, gebruik de site gaspedaal.nl die verzamelt alle auto's die aan je zoekvoorwaarden voldoen uit een handvol verschillende sites zoals autoscout, autotrade enz. Verder probeer van iedere auto voor je gaat kijken al het kenteken te achterhalen, en doe een kentekencheck (bij RDW, Autoweek of Finnik of andere site), dan heb je al een hoop informatie voor je gaat kijken. Denk hierbij aan originele NL-auto of niet, aantal eerdere eigenaren in NL, km-stand logisch of niet (of geen oordeel vanwege importauto).
Hoi Cordoba, bedankt voor je tip, ik moet inderdaad verder kijken dan Autoscout kwam ik achter. En van degene die ik nu op het oog heb, heb ik inderdaad het kentekenrapport gedownload, zag er prima uit. Al is het de eerste waarvan de vraagprijs lager is dan de indicatiewaarde, wat me dan weer doet denken, goedkoop is..

Ik ga morgen even de skoda-dealer hier bellen of hun op basis van het kenteken kunnen vertellen of bij deze 1.4 uit 2012 de ketting vervangen had moeten worden. Alternatief is 10K bieden onder een constructie waarbij ik hem zo mee neem en hem direct naar de skoda-dealer breng voor uitgebreide checks en long life beurt, en waarbij de eventuele reparatiekosten boven zeg, 800-1000 euro, voor de verkoper zijn of reden om het contract te ontbinden.

De onderhoudsbeurt volgens interval zou 320 euro moeten kosten volgens de Skoda site. Ik weet ook niet zeker of andere zaken die naar boven komen onder de BOVAG-garantie vallen die er sowieso op zit.
 

0ri0n88

Forumguru
Ook bij de 1.4 tsi moet je op de bekende ratel letten bij de koude start. Meen tot 2012 dat deze ook problemen konden geven. Qua motorkeus zou ik zeker wel de 1.4 ambieren boven de 1.2 (ongeacht je hem gaat tunen, want dat kan met een 1.4 ook en is veel leuker)
Zelf een 1.4 octavia gehad en qua motorisering een heerlijk blok, wel helaas bij 120k de ketting moeten vervangen ivm een ratel. (Dit was een 2012 1.4 tsi blok)
Let op goed onderhoud en staar niet alleen op lage km stand. Goed onderhouden blok is meer waard dan 1 met een lage km stand die nooit de garage gezien heeft.
 

Cordoba

Forumguru
Je kunt via kentekenrapport de motorcode achterhalen, en dan is ook gelijk tot in detail bekend welke motorversie er in ligt en of er iets mee kan zijn. Er zijn overigens motoren met goede en slechte distributiekettingen lukraak door elkaar gebouwd, de slechte kettingen zijn ondertussen allemaal wel vervangen (of de motor is in elkaar gelopen). Dat was een probleem dat bij heel veel merken speelde, en had te maken met een toeleverancier die minderwaardige onderdelen (distributiekettingen) leverde, waar soms ook goede exemplaren tussen zaten.
 
Ook bij de 1.4 tsi moet je op de bekende ratel letten bij de koude start. Meen tot 2012 dat deze ook problemen konden geven. Qua motorkeus zou ik zeker wel de 1.4 ambieren boven de 1.2 (ongeacht je hem gaat tunen, want dat kan met een 1.4 ook en is veel leuker)
Zelf een 1.4 octavia gehad en qua motorisering een heerlijk blok, wel helaas bij 120k de ketting moeten vervangen ivm een ratel. (Dit was een 2012 1.4 tsi blok)
Let op goed onderhoud en staar niet alleen op lage km stand. Goed onderhouden blok is meer waard dan 1 met een lage km stand die nooit de garage gezien heeft.
Bedankt voor de info, voor zover ik kan vinden was het probleem voornamelijk in de 1.2tsi blokken, maar ook in kleinere aantallen in de 1.4 blokken. Onderhoudsboekje is verder aanwezig, tot eind 2017 altijd onderhouden bij een skoda dealer in Barendrecht en daarna nog 1x bij een niet-dealer geweest. 2e eigenaar was dat en die heeft er in 2 jaar 10k mee gereden en hem afgelopen zaterdag ingeruild. Heb alleen met me stomme hoofd niet dat hele boekje doorgelezen, alleen steeksgewijs en de stempels etc. Dit omdat ik in de veronderstelling was dat het probleem met een riem was die vervolgens is vervangen door een ketting. Ik dacht dus, probleem opgelost.
 

0ri0n88

Forumguru
Cax is het caxa blok. Zelfde blok als ik in mijn octavia had. Zouden prima blokken moeten zijn, deze hebben echter nooit een preventieve kettingwissel gehad zoals bij de 1.2 bijv.
In de proefrit iets gemerkt van een ratel bij het starten? Als die er is is dit echt duidelijk hoorbaar.

Verder altijd een heerlijk blok gevonden en op de ketting na nooit iets mee gehad.

Kettingproblemen schijnen zich vaak net na de 100k km voor te doen, als ze er al komen uiteraard.
 

Cordoba

Forumguru
Neem aan dat je hiermee VAG modellen bedoeld ?
Kan me niet voorstellen dat er een 1,2TSI in een renault ingebouwd zit ? :pieker::pardon:

Wel degelijk, het gaat namelijk niet om het blok, maar om de ketting. Dat probleem speelde bijvoorbeeld ook bij Peugeot in grote aantallen, maar ook van Aziatische merken.
 

Cordoba

Forumguru
Is deze Yeti ook een optie? Heeft (nieuwere) motorcode CBZ (riem i.p.v. ketting?), en ziet er zo op foto heel aardig uit.

Overigens hou bij elke occasion die je koopt rekening met het feit dat je het eerste jaar tegen een onverwachte reparatie van 500 euro aanloopt. Dat komt vaak doordat de auto een poos stil gestaan heeft bij de verkopende garage, of doordat je de auto anders gebruikt (belast) dan de vorige eigenaar, waardoor andere zwakke punten naar voren komen. Voor iemand die vaker een occasion heeft gekocht, is dit niet vreemd, maar als je alleen ervaring met lease hebt, is het wel iets om rekening mee te houden met je budget.

Overigens als je een combi niet mooi vind, heb je ook gedacht aan een Octavia hatchback? Zuiniger en comfortabeler dan een Yeti, en een flinke bak ruimte. Voorbeeld van zo'n Octavia.
Brandstof verbruik van zo'n O2 rond 1:16 tegen 1:14 voor de Yeti.
 
Laatst bewerkt:
Cax is het caxa blok. Zelfde blok als ik in mijn octavia had. Zouden prima blokken moeten zijn, deze hebben echter nooit een preventieve kettingwissel gehad zoals bij de 1.2 bijv.
In de proefrit iets gemerkt van een ratel bij het starten? Als die er is is dit echt duidelijk hoorbaar.

Verder altijd een heerlijk blok gevonden en op de ketting na nooit iets mee gehad.

Kettingproblemen schijnen zich vaak net na de 100k km voor te doen, als ze er al komen uiteraard.
Nee, de proefrit was heerlijk. Stationair was de motor stil en liep heel soepel tijdens het rijden. Maar goed, heb 3 kwartier van tevoren aangekondigd dat ik kwam, al mag je verwachten van een bovag renault dealer dat hij dat soort dingen niet verzwijgt.
 
Is deze Yeti ook een optie? Heeft (nieuwere) motorcode CBZ (riem i.p.v. ketting?), en ziet er zo op foto heel aardig uit.

Overigens hou bij elke occasion die je koopt rekening met het feit dat je het eerste jaar tegen een onverwachte reparatie van 500 euro aanloopt. Dat komt vaak doordat de auto een poos stil gestaan heeft bij de verkopende garage, of doordat je de auto anders gebruikt (belast) dan de vorige eigenaar, waardoor andere zwakke punten naar voren komen. Voor iemand die vaker een occasion heeft gekocht, is dit niet vreemd, maar als je alleen ervaring met lease hebt, is het wel iets om rekening mee te houden met je budget.

Overigens als je een combi niet mooi vind, heb je ook gedacht aan een Octavia hatchback? Zuiniger en comfortabeler dan een Yeti, en een flinke bak ruimte. Voorbeeld van zo'n Octavia.
Financieel niet helaas, budget is al van 9 naar 10, en nu max 11 gegaan ;). En bedankt voor het delen van die Octavia, prima auto, maar valt hier niet echt in de smaak. Na de lease-station willen we graag iets wat we ook leuk vinden, naast dat het gewoon een goede betrouwbare auto moet zijn voor de aankomende 4-5 jaar.

We zijn eerlijk gezegd gewoon een beetje verliefd op de Yeti.

Overigens houd ik natuurlijk rekening met ongeveer 1000 euro per jaar aan onderhoud, maar na aanschaf liever niet de eerste 6-10 maanden haha.
 

0ri0n88

Forumguru
Nee, de proefrit was heerlijk. Stationair was de motor stil en liep heel soepel tijdens het rijden. Maar goed, heb 3 kwartier van tevoren aangekondigd dat ik kwam, al mag je verwachten van een bovag renault dealer dat hij dat soort dingen niet verzwijgt.
Dat mag je ook zeker verwachten en met garantie zou ik het wel aan durven hoor bij een dealer garage.
 

Cordoba

Forumguru
Bij dealer garage's zijn net zoveel dubieuze gevallen als bij Bovaggarages. Bekijk waar je vertrouwen hebt, en laat je niet inpakken door een verkoper. Overigens is er altijd te praten over de prijs, het zijn vraagprijzen dat is wat anders dan een verkoopprijs.

Overigens ook iets om op te letten: welke maat banden zit er onder, en wat kosten die? Een maatje grotere velgen kan er heel fraai uitzien, maar bijvoorbeeld wel als gevolg hebben dat een set banden geen 400 maar 600 euro kost, omdat je in een minder courante maat terechtkomt.
 
Bij dealer garage's zijn net zoveel dubieuze gevallen als bij Bovaggarages. Bekijk waar je vertrouwen hebt, en laat je niet inpakken door een verkoper. Overigens is er altijd te praten over de prijs, het zijn vraagprijzen dat is wat anders dan een verkoopprijs.

Overigens ook iets om op te letten: welke maat banden zit er onder, en wat kosten die? Een maatje grotere velgen kan er heel fraai uitzien, maar bijvoorbeeld wel als gevolg hebben dat een set banden geen 400 maar 600 euro kost, omdat je in een minder courante maat terechtkomt.
Maar zouden die zaken naar boven komen als ik hem naar een skoda-dealer breng voor longlife onderhoud en de uitgebreide checks volgens onderhoudsinterval die ook de motor behelzen?

Volgens mij zijn het de standaard lmv die bij aankoop zijn geleverd als optie. Die stonden in ieder geval aangevinkt in het kentekenrapport.

https://www.autoscout24.nl/aanbod/s...c834e2-aa2f-4639-b934-60af3f8f378e?cldtidx=19
 

Cordoba

Forumguru
Een deel komt boven bij een goede check, maar niet alles. Bijvoorbeeld bij mijn vorige auto kreeg na een half jaar het deurslot kuren. Dat is een mankement wat vaker voorkomt, maar is alleen te constateren op het moment dat het optreed. Daarnaast zou ik een check niet door een Skoda-dealer (of ander Vagmerk) laten doen, omdat Pon in vrijwel elk dealerschap een fors belang (geheel of gedeeltelijk eigenaar) heeft, en ze het elkaar niet moeilijk willen maken.

Ik heb mijn huidige auto net voor afloop fabrieksgarantie laten checken door een garage (Vagtechniek) die gespecialiseerd is in alle Vag-merken en vaak meer kennis en ervaring in huis heeft dan dealers. In mijn geval kwamen er dus een olielekkage (kapotte pakking van carterventilatie), een foutcode op de cruisecontrol (hendel vervangen onder garantie) naar boven. Ik geloof dat ik 70 euro voor de check heb betaald, maar dat heeft het 10-voudige aan reparatie onder garantie opgeleverd. Standaard LM-velgen kunnen ook een dure bandenmaat hebben, dus gewoon checken wat banden kosten voor de betreffende velg (kan op site van een bandenboer, dan heb je een aardige indicatie).

@mind_state Als je in Noord-Holland woont, moet je deze auto bekijken. Als je voor deze gaat, moet je 'm wel laten keuren: hij heeft al ruim 7 maanden geen APK meer, en is in die tussentijd blijkbaar in de handel belandt, dus er kan iets mee aan de hand zijn. Aan de andere kant nog geen 60.000 km op de teller.
 
Deze yeti is van de site @mind_state
Gekocht?
Dat is zeer scherp van je 0ri0n!

Ik heb hem inderdaad gekocht :), dacht wacht even met delen tot ik hem daadwerkelijk heb haha. Ik kan hem vrijdag ophalen. Hij heeft me gerust weten te stellen over potentiele gebreken en omdat ik geen inruil had kon er nog wat van de prijs af. Al met al heel blij met de aanschaf en hopelijk heb ik een goede keuze gemaakt!
 

EdK

Forumguru
Wel gefeliciteerd met de aankoop , en mbt het model zal je er zeker geen spijt van krijgen.
Op zich een erg fijne wagen om te rijden
 
Bovenaan Onderaan