Net terug van een proefrit met een Dacia Duster. :ahum:
(gereden in benzine model 2WD)
Op zich een nette auto. Praktisch ingedeeld, zit prettig hoog. Fatsoenlijke bagageruimte. Redelijk overzichtelijk.
Maar dan.
-Stoelzittingen zijn veels te kort (zelfs nog minder dan in b.v. een Toyota Yaris). Na een half uurtje voelde ik dat al in m'n bovenbenen.
-Scherpe, hoekige uitstekels in het interieur. Sneed m'n vinger al aan iets.
Slap, hard plastic, erg el-cheapo.
-Lawaaierige motor. Het lijkt heel wat, maar acceleratie c.q. souplesse stelt niet veel voor. Draaide ruim 3000 toeren in z'n 5 bij 100km/h.
-Veel reacties in het stuur als je over een gaten/kuilen weg rijdt. (mijn O2 is helemaal rustig en zelfs de Yaris van mijn vrouw beweegt minder)
-Remweg voelt niet echt vertrouwenswekkend aan.
-Spoorstabiliteit op zich wel goed.
-Knoppen zitten (voor mij dan) niet op logische plekken.
-Wel veel hoofdruimte voor lange mensen (zelf ben ik 1.92m en zat tenminste niet ergens met m'n hoofd tegen aan)
-Helt weinig over voor zo'n hoge auto.
-Deurnaden zijn vrij ruim (om torsie van de carrosserie op te vangen?)
-Goedmoedig weggedrag bij doordraaien van 1 v.d. voorwielen (b.v. in modderberm)
-Slingergedrag; stabiel.
-Pedalen staan lekker ruim uit elkaar; zit je tenminste niet met je grote voeten op 2 pedalen tegelijk.
-Bak schakelt een beetje zoekerig, maar beter dan een Toyota bak.
Is 'ie z'n geld waard? Dat denk ik wel. Maar het is, anno 2010, wel een stap terug in de tijd. Denk dat zeker de 4WD auto als echt "Nutzfahrzeug" (zoals de duitsers dat zo mooi zeggen) wel z'n bestaansrecht heeft. Een no-nonsens robuuste, niks bijzonders terreinauto voor het weiland, de alpenwei en de boswachter.
Als ik het vergelijk met een Yeti 4x4 versus een Duster 4x4; dan zou ik bij de Yeti het idee hebben dat die auto te 'chique' is om vuil te worden... M.a.w. de Yeti is te luxe (en te duur) voor een ruig werkpaard.
Wat dat betreft is Skoda al lang geen 'simpele' auto meer.