Yeti vraagjes

Na lang wikken en wegen uiteindelijk toch een Yeti aangeschaft (Ambition uit 2009 met net 2 ton gelopen). Het is hier en daar erg wennen dus ik wil graag wat vragen stellen in de hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

1a) Wat is er nodig voor Bluetooth module om handsfree te kunnen bellen op de Bolero? En is dat zelf te installeren/ aan te sluiten?
1b) misschien wil ik op den duur ook wel een zenec systeem er in hebben, dus als iemand die nog heeft liggen met Android auto dm me maar.

2) Heeft iemand nog een hondenrek liggen toevallig? Liefst van Travall.

3) De spiegels reageren niet op de elektrische spiegelbediening. Heb ze nu maar met de hand bijgesteld. Iemand enig idee wat dit is? Ik breng hem sowieso voor een check naar de maker maar wie weet is het iets simpels wat ik zelf kan.

4) Ik las iets over de bedrijfstemperatuur, maar nergens staat hoe hoog dat is, is rond de 70°C oké?
Overigens zou ik de olietemp even aflezen op het mfd maar hier zie ik - - -.

5) Ik ben gewend dat als ik de cruise control aan heb die snelheid digitaal op een scherm staat, is dit bij de Yeti ook mogelijk?
Ik had wel uitgevonden dat ik de actuele snelheid digitaal kan aflezen op het mfd, maar hier zit wat vertraging in. Als ik dan de cruise control iets omhoog doe ik enkele seconden later de werkelijke snelheid zie. Muggenziften misschien maar toch.

Kan het trouwens kloppen dat als ik de actuele snelheid op het mfd heb en de auto uit doe en later weer start er dan opeens het verbruik of een andere optie in beeld heb? Zou fijn zijn als die gewoon blijft staan op de laatst gebruikte optie.

Nou zo voorlopig eerst maar, ik hoor het graag.

Arjan1985

Forumguru
Yeti mineetje wat veel vragen :D :thumbsup:
4: rond de 90 graden
5: die vertraging is gewoon de CC die aan het werk is om jou ingestelde snelheid te handhaven. Dus van 120 naar 125 duurt een paar seconde.
Met een teller klok heb je dat veel minder in de gaten.

@Arjan1985 mooie woordspeling en ja idd veel vragen en vrees dat het nog niet de laatsten zijn.

Toch nog even.. Die 90 graden, dat is de olietemperatuur of de temp. meter in het dashboard?

@hemi24 nee want ik heb geen idee welke ik moet hebben en kan het ook niet vinden in het boekje. Maar ik laat het de garage wel even checken.

Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
90 graden is de olietemperatuur. De koelwatertemperatuur die je afleest op t metertje is onbetrouwbaar, die wordt softwarematig beïnvloed om zoveel mogelijk in t midden te blijven staan.
In de MFD zie je --- bij de olietemperatuur staan zolang ie onder de 50 C is. Daarboven geeft ie de waarde weer.

Erik_NL

Forumguru
dit vraagt om een antwoordje:
in mijn Yeti van modeljaar 2017 geeft de temperatuurmeter in het dashboard bij warme motor ca. 90 graden aan

Bijlagen

• DSCI0009.jpg
    DSCI0009.jpg
    1 MB · Weergaven: 13

Canon-Eye

Forumguru
temperatuurmeter in het dashboard
Heb je het dan over de koelvloeistoftemperatuur? De temperatuuraanwijzing daarvan bereikt de 90°C aanduiding na een koude start namelijk aanmerkelijk eerder dan de olietemperatuur. Op zich niet onlogisch omdat de KVS-thermostaat in eerste instantie het koelcircuit klein houdt, zodat dit sneller opwarmt en desgewenst warmte voor de kachel kan leveren. En daarnaast is er de softwarematige invloed die de aanduiding op 90° houdt zolang de werkelijke KVS-temperatuur niet al te veel afwijkt.

De olietemperatuur is daarom een veel betrouwbaardere indicatie van de actuele bedrijfstemperatuur. Vuistregel is dat de motor pas flink belast mag worden bij olietemperaturen vanaf 80°C en hoger.
Tijdens een stevige snelwegrit op een warme dag is100-110° geen uitzondering en 120°+ kan ook voorbijkomen als er bv. een caravan achter hangt. Op zichzelf niks om je zorgen over te maken, al is het in zo'n geval wel verstandig om bij een stop de motor niet onmiddellijk uit te schakelen, maar even te laten nadraaien totdat de olietemperatuur weer 99° of lager is.

Fijne info. Bedankt daarvoor. Klinkt wel als een gedoe allemaal. Toch een vraag. Stel je bent op vakantie met je caravan en de temp van de olie is nog niet hoe het zijn moet, maar je nadert wel een berg/heuvel, dan gaat toch niemand eerst nog even een half uur rondjes rijden op het vlakke om hem even op te warmen?

EdK

Forumguru
En is dat zelf te installeren/ aan te sluiten?
TSja ligt er maar aan hoe handig je zelf bent....???

maar wie weet is het iets simpels wat ik zelf kan.
Zoals gezegd een zekering of een draadbreuk in de manchet bij deurscharnier

Zou fijn zijn als die gewoon blijft staan op de laatst gebruikte optie.
Bij mijn 11 jaar ingeruilde Yeti Ambition bleef het venster wat je ingesteld had ook staan als je de volgende rit ging maken.
Alleen als je navigatie hebt en een route instelt , dannnn gaat hij automatisch over op pijl weergave in MDF

Ik denk dat het wel gaat lukken om die radio er uit te krijgen en een kabeltje ergens in te steken. Had al wat op YouTube gezien wat niet heel ingewikkeld leek. Maar als ik toch een zenec aanschaf zit alles daar ook al op dus weet niet of ik zo'n module wel doe.
Had jij trouwens zelf die zenec toen aangesloten en was dat redelijk plug & play? Dus maw de kabels uit de oude en in de zenec en klaar?

Frup

Forumguru
Met de caravan erachter en in de heuvels/bergen heb ik eigenlijk nog nooit een verhoogde olietemperatuur gezien.
Inderdaad wacht ik ook met zwaar belasten of hogere toeren tot de motor op temperatuur is.

EdK

Forumguru
en was dat redelijk plug & play?
Ja was plug and play
GPS antenne voor Navi lag onder daschboard kastje en in dasboard kastje had ik een USB stekker ( female) liggen waar ik dan een HD op had aangesloten met muziek.
En voor NAV moest deze met VCDS alleen aangemeld worden zodat ik de pijlen in MDF zag
En de rand die om Swing radio zat die paste niet maar was kwestie van een rand van columbus bij dealer scoren en was dat ook netjes afgewerkt
Maar op skodaforum.EU heb ik ergens een heel verhaal met meen foto's staan van de inbouw in deYeti

Tees

Donateur
Met de caravan erachter en in de heuvels/bergen heb ik eigenlijk nog nooit een verhoogde olietemperatuur gezien.
Inderdaad wacht ik ook met zwaar belasten of hogere toeren tot de motor op temperatuur is.
Das bijzonder...bij mijn 1.2 TSI met volle bepakking + fietsen erachter had ik wel degelijk flink verhoogde olietemperatuur in t middengebergte. 110-115 was niet ongebruikelijk, terwijl ik in NL zonder bepakking eerder rond de 90-100 °C zit.

Canon-Eye

Forumguru
Stel je bent op vakantie met je caravan en de temp van de olie is nog niet hoe het zijn moet, maar je nadert wel een berg/heuvel, dan gaat toch niemand eerst nog even een half uur rondjes rijden op het vlakke om hem even op te warmen?
Dé manier om de motor minder zwaar te belasten is heel simpel: versnelling een tandje terug en niet te snel willen. Werkt trouwens ook als de olietemperatuur dan voor je gevoel wat te ver oploopt.
Dus eigenlijk precies wat je op je fiets ook doet om helling-op te komen... :pardon:

EdK

Forumguru
daar zit de mic al ingebouwd.
De zenec die ik had had een interne MIC en een externe die ik naar plafond tussen de lampies heb geplaatst toendertijd
En die sierrand zal je ondanks de Bolero waarschijnlijk toch moeten aanschaffen
Maar zou eerst de unit kopen en dan zie je het vanzelf of het wel of niet nodig is

Ah oké. Ja ik zag net wel dat zowel bij de duurdere als 'goedkopere' zenec je de telefoon via usb moet aansluiten om carplay/android auto werkend te krijgen. Vind ik toch een tegenvaller voor zo'n duur apparaat.

EdK

Forumguru
voor zo'n duur apparaat.
Wat is duur ?
JA als je hem met die chinese shit vergelijkt dan is die duur
Maar als je hem met met de VAG unit vergelijkt dan ben je stukken goedkoper uit..

Maar goed de inhoud in de portemonnee die bepaald vaak en ik kan en wil niet in die van jou kijken....

400-600 euro vind ik best veel. Mag dan heus wel draadloos carplay hebben vind ik.
Maar je hebt vast gelijk tov de VAG unit.

Even een kleine correctie, op de site van zenec zelf wordt wel gesproken over wireless carplay en android auto. Verkeerd aangegeven op de verkoopsite dus. Ook niet waar, de z-n528 is wel via usb de z-n538 is draadloos.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: EdK
Bovenaan Onderaan