buitenspiegel dimbaar was dus een optie, maar blijkbaar enkel voor de bestuurder..
Die rechter buitenspiegel is anders ook bedoeld voor gebruik door de bestuurder, hoor... (*)
De passagier heeft normaliter geen invloed op de koers van de auto en dus ook geen direct belang bij hetgeen in de rechterspiegel te zien is.
En in de gevallen waar dat wel het geval is (lesauto, politieauto) zal men als regel zorgen voor extra spiegels (binnen én buiten) ten behoeve van de ernaast-zitter.
(*) Bij mij is het zo dat via die rechter spiegel meestal geen overmaat aan koplamplicht in de bestuurder's ogen schijnt. Als je een auto inhaalt, zit die spiegel immers in het ten behoeve van de tegenliggers afgeschermde deel van de lichtbundel. Ik heb die spiegel zó staan dat ik er vooral het gedeelte rechts
naast/achter de auto in kan zien (wat voor de binnenspiegel de dode hoek is), dus eenmaal terug op de "ingehaalde rijstrook" zie ik via die spiegel de auto recht achter me niet meer tenzij ik m'n hoofd doelbewust flink naar rechts draai.