-Zijdeling schudden tijdens acceleratie tussen 40 en 65 km/u

Desperado

Forumguru
Edit: gescheurde hoezen om homokineten en dergelijke is (vaak/meestal) een APK afkeurpunt.
Sterker nog, is altijd een afkeurpunt.
Motorsteun of baksteun had ik ook even in gedachten, maar volgens mij merk je dat niet in zijdelijngs schudden, maar meer in bonken bij het optrekken.

Cordoba

Forumguru
Mijn eerste gedachten waren ook richting motorsteunen, en ik zie dat Desperado dat ook al had bedacht. Dat ligt overigens bij een motor die in de langsrichting is geplaatst meer voor de hand dan bij een dwars geplaatste. Andere mogelijkheid: als je banden hebt met een voorgeschreven draairichting, dan kan één band die de verkeerde kant op draait ook vergelijkbare vreemde effecten hebben.

htw

Lid
OK ik zal voor hen die daar prijs opstellen wat meer duidelijkheid geven voor het sluiten van deze post:
Het probleem is niet opgelost. Ik heb van jullie echter voldoende ideeën gekregen om er mee aan de slag te kunne gaan. Banden, -koordlagen breuk, Motorsteunen, Lagers, Versnellingsbak, -olie, homokineten.
Dat kost tijd. Die kan ik pas vrij maken na 1 april as. Ik heb er ook geen haast mee want ik rij 3 auto's en deze is er uitsluitend voor mijn regelmatige internationale trips. Vervolgens kosten mijn reparaties in het buitenland 1/3e van de prijs hier.
Heren, ik hoop dat deze uitleg voldoende voor u is.

Desperado

Forumguru
Duidelijke uitleg, maar voor ons is een onderwerp pas afgesloten als er een oplossing bekend is. Zo hebben anderen er ook nog wat aan en weten wij of we goed gedacht hebben.

• Leuk
Waarderingen: CDK

htw

Lid
Als er tzt een oplossing is zal ik dat ook kenbaar maken op de site.
Het kan zo maar dat als ik in april mijn huidige winterbanden wissel voor de zomerbanen het probleem over is. Ook dan zal ik het posten.
Gr.
Hans

htw

Lid
Beste skoda vrienden,
Het heeft even geduurd maar hier ben ik dan om mijn belofte na te komen en verslag uit te brengen als het probleem van het zijdelings schudden tuussn 40-65km/u opgelost is.
Welnu dat is nu zo sinds gisteren.
Waarschijlijk is de grootste boosdoener de L.A. schokbreker geweest die was serieus kapot.
Vervolgens is de lagerbus van de L.V. draagarm vervangen. Deze hebben het probleem verholpen.
Wellicht komt de LV homokineet nog aan de beurt omdat er tijdens de service een nieuwe hoes om moest omdat die gescheurd was. Dan is het toch meestal al te laat voor het lager.
Wielen zijn van winter naar zomer verwisselt en gaven geen oplossing. Versnellingsbak olie wordt op z'n tijd vervangen en heeft nog 30000 km te gaan voordat het zover is.
Ik hoop dat jullie hier ook wat aan hebben.
Groet:
Hans

Desperado

Forumguru
Wellicht komt de LV homokineet nog aan de beurt omdat er tijdens de service een nieuwe hoes om moest omdat die gescheurd was. Dan is het toch meestal al te laat voor het lager.
Nee hoor, dit kan nog jaren goed gaan als de boel maar goed schoongemaakt is en allemaal netjes weer gemonteerd is.

Bovenaan Onderaan