Zijn de infotainmentsystemen in de O III nog zo diefstalgevoelig?

Herman Janssens

Senior Member
Het is algemeen bekend dat de Columbussystemen in oa. de Superb II nogal wat stelende handen aantrokken. Is dat ooknte vrezen bij de O III? Zoniet, wat is er dan aan 'verbeterd' om dit euvel tegen te gaan.
Een alarmsysteem werd door de dealer afgeraden daar het inefficiënt bleek: snel uit te schakelen en niemand kijkt nog op. Terecht?
 

Badnews

Senior Member
Ander systeem, 'computer' is losgekoppeld van het scherm, veel onderdelen zitten in dashboardkastje.
Dus meer moeite om alles te pakken te krijgen, dus andere systemen worden gejat en deze laten ze voorlopig links liggen.

Als ze nu de het schermunit jatten, is dat alleen dus het scherm
 

CDK

Forumguru
Badnews bracht idd nu good news, unit bestaat voortaan uit 2 gedeelten, separaat gemonteerd :)
 

Cordoba

Forumguru
Ik vraag me af hoelang het werkt, die splitsing. Ik kan me een verhaal van een aantal jaren terug herinneren, dat de politie alleen nog gescrammelde berichten zou verzenden. Niet lang na die introductie, werd een politieauto gestolen, die later werd teruggevonden, alleen ontdaan van de communicatie-apparatuur, die over een stuk of 8 montageplaatsen in de auto was verdeeld.

Het eerste jaar loop je weinig risico: bijna alle OIII's zullen nog bij de oorspronkelijke eigenaar zijn, die in de meeste gevallen de auto zo heeft besteld als ie 'm wil hebben. Pas na een aantal jaren zijn er voldoende potentiele klanten voor een gestolen entertainment-systeem, dat er risico kan ontstaan.

In mijn visie, moet een systeem echt een aantal jaren op de markt zijn, voor je dergelijke risico's goed in kan schatten, want alleen de techniek of de prijs is niet alles bepalend. Bijvoorbeeld de aftermarket systemen van bijvoorbeeld Zenec lijken uiterlijk heel sterk op het origineel, kosten toch een behoorlijke cent, maar worden toch heel weinig gestolen, zeker als je het vergelijkt met de originele systemen van de autofabrikanten.
 

Darkside

Forumguru
Zelf ben ik blij dat het nu een gesplitst systeem is. Maar het is wat Córdoba zegt. Het is eigenlijk nu niet te zeggen. Straks als De 2e hands markt opent voor dr Octavia 3 zal de vraag naar een Columbus ook stijgen als de 2e hands auto "slechts" een bolero heeft.
Als de vraag groter word zullen de dieven ook meer risico nemen om het systeem te kraken.
Verder is een gesplitst systeem geen garantie. Er zijn ook genoeg topics van BMW eigenaren waar het navi uit gehaald is.
 

tha a

Senior Member
ik zag van de week een foto van een BMW 1 serie.... ook een gesplitst systeem... en nu compleet gesplitst van de auto wel te verstaan...:shutup:
 

Thorgal

Forumguru
Is dit een ander systeem dan in de vw's, seats zitten?
Dat gaat ook wel schelen in de gewildheid van het systeem.
 

CDK

Forumguru
als het goed is gaan in de nieuwe VW's en Seat's dezelfde systemen, alleen onder een andere naam en met een andere kleur verlichting

greetz Corné
 

Thorgal

Forumguru
Da's dan wel weer jammer. Maakt de markt voor gestolen goed groter.
Had al wel zo'n vermoeden (is efficiënter om te maken) maar kon het zo snel niet vinden.
Ik weet niet hoe snel dit systeem uit te bouwen is maar ik schrok toen een specialist mij destijds liet zien hoe snel een systeem uit een auto was te halen. En dat was nog op de nette manier, dus zonder beschadigingen.
 

Monteurtje

Forumguru
Er zit nu ook componentenbescherming op. Dat betekend dat je verschillende regelapparaten en ook het scherm van de radio niet zomaar kan wisselen tussen verschillende auto's. Doe je dat wel dan blokkeert die of werkt het niet.
Er zit wel wat meer beveiliging op dan de Columbus uit de Octavia II ed.
 

s-line

Forumguru
Daarom heb ik het dus uit eindijk ook allemaal afbesteld en nu veilig mijn gewone swing.
Bij mij in de straat al een keer of 6,een rns/admunsen eruit gehaald bij diversen buren.
En mijne laten ze lekker met rust, en ik vind de weg toch wel,ook zonder navigatie!
 

CDK

Forumguru
@s-line, die navigatie is toch helemaal f***** up, maar die tv en dvd wil ik niet meer missen
 

Darkside

Forumguru
Er zit nu ook componentenbescherming op. Dat betekend dat je verschillende regelapparaten en ook het scherm van de radio niet zomaar kan wisselen tussen verschillende auto's. Doe je dat wel dan blokkeert die of werkt het niet.
Er zit wel wat meer beveiliging op dan de Columbus uit de Octavia II ed.
Ja er zit ook een pincode en beveiliging op de oude Columbus. Maar die is ook gekraakt.
Het nieuwe systeem lijkt beter. Maar alles is te kraken dus ook dit systeem.
 

Sparkie

Forumguru
De enige reden waarom de oude Columbus zo vaak gejat wordt ligt in het feit dat het apparaat in een beweging mee te nemen en weer in te bouwen is. Zodra er meerdere componenten in het spel zijn wordt het voor het dievengilde te ingewikkeld en zullen ze makkelijkere doelwitten kiezen. Ook de 'kopers' zullen veel meer expertise in huis moeten hebben om het systeem in te bouwen.

Ergo: geen vraag.... geen aanbod.
 

s-line

Forumguru
@s-line, die navigatie is toch helemaal f***** up, maar die tv en dvd wil ik niet meer missen
Maar zit jij tv te kijken in de auto? Ik ben altijd lekker aan het genieten en rijden in mijn auto! En bij die snelheden die jou auto haalt lijkt mij dat niet verantwoord!! Haha
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Darkside

Forumguru
Ja maar ook bij BMW worden ze gejat. En denk dat de dieven ook wel een inbouw service verlenen..
Het belangrijkste is idd de vraag erna. Dan komt vanzelf het aanbod.
 

CDK

Forumguru
@s-line, hier is al eens een rel over geweest.... ik 'kijk' idd regelmatig het journaal, maar het is meer luisteren als kijken hoor :)
 

___JC___

Forumguru
Voordeel is wel dat je dashboardkastje op slot kan dus dat maakt het ook al weer een stuk lastiger.

Een andere reden dat de Columbus zo populair was is de bizar hoge prijs via de dealer. Volgens mij kost zo een systeem bijna EUR 3.000. Het dievengilde kan zo een systeem voor een aardig bedrag wegzetten in de 2e hands markt en dat voor 10 minuten werk..
 
Bovenaan Onderaan